و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+4 امتیاز
آيا در قرآن چيزى به نام طواف نساء وجود دارد؟و اگر وجود دارد ميخواستم بدانم كه اگر هنگام حج عمره مفرده اين طواف را انجام ندهيم آيا نگاه كردن به مو و گردن محرمانى چون مادر و  مادربزرگ هم حرام ميشود؟
در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز

خیر. 

واژۀ طواف در لسان وحی به عملکرد حضور رساندن در مسجد الحرام اشاره دارد، نه بیشتر. و شامل مناسکی که در احادیث و روایات و تاریخ سرخود توسط برخی ایجاد شده نمی گردد: (مانند طواف نساء، رمی جمرات، پرستش خرده سنگهای موسوم به حجرالاسود، دویدن بین دو نقطه مجهول....). طبیعی است که محرماتی که برشمردید نیز باطل اند چرا که تنها منبع حرام و حلال متن مقدس کلام وحی است و در کلام وحی هیچ کدام از مواردی که ذکر کرده اید حرام نشده اند. 

توجه اینکه در لسان وحی واژۀ طواف از ترکیب ط + ف شکل می  گیرید و به عملکرد حضور داشتن یا تجمیع چیزی در جایی اشاره دارد. کلماتی مانند طائفه، مطففین و طواف از مشتقات آن هستند.

بوسیله ی
با سلام
إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلَا جُنَاحَ عَلَيهِ أَنْ يطَّوَّفَ بِهِمَا وَمَنْ تَطَوَّعَ خَيرًا فَإِنَّ اللَّهَ شَاكِرٌ عَلِيمٌ(البقرة/158)
صفا و مروه از شعائرخداست  بنابراين، کساني که حج خانه خدا و يا عمره انجام مي‌دهند، مانعي نيست که بر آن دو طواف کنند؛ و کسي که فرمان خدا را در انجام کارهاي نيک اطاعت کند، خداوند شکرگزار و آگاه است.
آیا منظور این است که مانعی برای تجمع در اطراف صفا و مروه نیست؟
با سلام. طواف در صفا و مروه به معنای حضور بهم رساندن یا بقول شما تجمع در این مکان ها برای عبادت الله است. اینجا نیک است که از خود سوال کنیم که چرا الله صفا و مروه را جزو محل های طواف برمی شمارد و چرا این دو نقطه مهم هستند؟ .... پاسخ را در کتب من قبل می یابیم :)
...