و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+4 امتیاز
آیا در دوران نشوز زنان میتوان ایشان را تنبیه بدنی نمود یا خیر؟
در خانواده و ازدواج بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

2 پاسخ

+5 امتیاز

* در سوره نساء آیه 34 قرآن مبین، الله سبحان به مرد مسلمان فرمان میدهد در صورت نشوز " ناسازگاری " همسرت چتر حمایتی خود را از او برداشته و به او نفقه ندهد و واژه "وَاضْرِبُوهُنَّ" به معنای بازداشتن و صرفنظر نمودن است چرا که مرد تکیه گاه زن محسوب گشته و در صورت تداوم ناسازگاری زن ، الله امر به این مهم نموده و در ادامه  سوره نساء آیه 35 تأکید میفرماید که برای رفع این معضل از خانواده مرد و زن داوری را برگزینند تا اگر خواهان توافق و صلح باشند این مشکل مرتفع گردد.

*** الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا ﴿النساء: ٣٤﴾:مردان، تکیه گاه زنانند، به دليل آنكه الله برخى از ايشان را بر برخى گشایش داده و [نيز] به دليل آنكه از اموالشان انفاق مى‌كنند. پس، زنان شایسه ، فروتنان هستند [و] به پاس آنچه الله [براى آنان‌] حفظ كرده، نگه دارند ه اند در نهان. و زنانى را كه از ناسازگاری آنان بيم داريد [نخست‌] پندشان دهيد و [بعد] در خوابگاه‌ها از ايشان دورى كنيد و [اگر تاثير نكرد] بازدارید " صرفنظر کنید " از ایشان (انفاق را)؛ پس اگر شما را اطاعت كردند [ديگر] بر آنها هيچ راهى [براى سرزنش‌] مجوييد، كه الله والاى بزرگ است.

* فلذا با توجه به آیه مربوطه درآخرین مرحله  نشوز" ناسازگاری " زنان، الله سبحان به مردان مسلمان دستور میدهد که چترحمایتی خویش را بواسطه اینکه از اموال خویش انفاق میدهند را از ایشان بازدارند نه آنکه زنان خویش را تنبیه بدنی نمایند که خلاف فتاوی و دستورات الهی است.

بوسیله ی
+2 امتیاز

در این لینک در یک گفتگوی صوتی ویژه به این مساله پرداخته شده است. لطفا دانلود کرده و گوش دهید. ممنون. 

آدرس سایت پادکست های بسوی نور»

audio.noorpods.com


 

بوسیله ی
...