و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز
آبا میتوان به برخی از خوابها اعتماد کرد؟ آیا رویاهایی که در خواب می بینیم ارزش اعتناء کردن دارند؟
در میان متنی (چند کتاب) بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز

با استناد به فصل 2 از صحیفه دانیال نبی، تعبیر خوابها را فقط و فقط عالم الغیب و الشهاده یعنی "الله" می داند و احدی بر روی زمین نمی تواند تعبیر خواب کند مگر آنکه چون دانیال نبی باشد و از طریق وحی و از جانب الله خبر تعبیر خواب را دریافت نماید. در صحیفه دانیال نبی می خوانیم که دانیال نبی بواسطه الله تعبیر خواب پادشاه بابل را انجام می دهد و بر این موضوع که خودش تعبیر خواب را انجام نداده، تاکید می نماید:

دانیال به حضور پادشاه جواب داد و گفت: «رازی را که پادشاه می‌طلبد، نه حکیمان و نه جادوگران و نه مجوسیان و نه منجمان می‌توانندآن را برای پادشاه حل کنند. لیکن خدایی در آسمان هست که کاشف اسرارمی باشد و او نبوکدنصر پادشاه را از آنچه در ایام آخر واقع خواهد شد اعلام نموده است. خواب تو و رویای سرت که در بسترت دیده‌ای این است: ‌ای پادشاه فکرهای تو بر بسترت درباره آنچه بعد از این واقع خواهد شد به‌خاطرت آمد وکاشف الاسرار، تو را از آنچه واقع خواهد شدمخبر ساخته است. و اما این راز بر من ازحکمتی که من بیشتر از سایر زندگان دارم مکشوف نشده است، بلکه تا تعبیر بر پادشاه معلوم شود و فکرهای خاطر خود را بدانی.... (صحیفه دانیال فصل 2 آیات 27 الی 31)

قرآن نیز تاکید فرموده که یوسف نیز رسول الله یعنی فرستاده الله بوده:

وَلَقَدْ جَاءَكُمْ يُوسُفُ مِن قَبْلُ بِالْبَيِّنَاتِ فَمَا زِلْتُمْ فِي شَكٍّ مِّمَّا جَاءَكُم بِهِ حَتَّىٰ إِذَا هَلَكَ قُلْتُمْ لَن يَبْعَثَ اللَّهُ مِن بَعْدِهِ رَسُولًا كَذَٰلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ مُّرْتَابٌ ﴿غافر: ٣٤﴾

و به يقين، يوسف پيش از اين، دلايل آشكار براى شما آورد، و از آنچه براى شما آورد همواره در ترديد بوديد تا وقتى كه از دنيا رفت، گفتيد: «الله بعد از یوسف هرگز فرستاده‌اى را برنخواهد انگيخت.» اين گونه، الله هر كه را افراطگر شكّاك است، بى راه مى‌گذارد ﴿غافر: ٣٤﴾

و قرآن فرموده که این رسول الهی (یعنی یوسف) از جانب الله به معجزۀ تاویل احادیث مجهز شده بود:

وَكَذَٰلِكَ يَجْتَبِيكَ رَبُّكَ وَيُعَلِّمُكَ مِن تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ وَيُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ آلِ يَعْقُوبَ كَمَا أَتَمَّهَا عَلَىٰ أَبَوَيْكَ مِن قَبْلُ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْحَاقَ إِنَّ رَبَّكَ عَلِيمٌ حَكِيمٌ ﴿يوسف: ٦﴾

و اين چنين، پروردگارت تو را برمى‌گزيند، و از تاویل سخن ها به تو مى‌آموزد، و نعمتش را بر تو و بر خاندان يعقوب تمام مى‌كند، همان گونه كه قبلاً بر پدران تو، ابراهيم و اسحاق، تمام كرد. در حقيقت، پروردگار تو داناى حكيم است.

بدین ترتیب علم تاویل احادیث و تعبیر خواب یکی از معجزات پیامبران و یکی از بینات و حجت های پیامبری یوسف و دانیال بوده و لذا تصور این موضوع که امروز کسی می تواند تعبیر خواب نموده یا تاویل احادیث کند، کاملا باطل است و نمی توان و نباید به حرف های اینگونه افراد سودجو اعتنا کرد. 

پس انسان نیز نمی تواند به رویاهایی که می بیند اعتماد کند، چرا که هیچکدام از ما مجهز به علم تجزیه و تحلیل آن رویاها نمی باشیم. 

بوسیله ی
خوابهایی که ما می بینیم و عینا بعد از مدتی اتفاق می افتد جز کدام دسته بندی است؟ یعنی رویاهای صادقانه است یا خبر از عالم غیب ...؟مثل خواب در گذشت انسانی ...
خوابهایی که هدفشان انتقال پیامی به بیننده خواب است چیست؟
یعنی نباید تعبیر شوند؟
رویاهای صادقه که عبارت تولید شده در مذاهب است که به خلاف کارکرد قرآنی دلالت دارد چرا که فقط انبیاء با رویای صادقه ارتباط داشتند:  لَّقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْيَا بِالْحَقِّ... ﴿الفتح: ٢٧﴾... قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا إِنَّا كَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ ﴿الصافات: ١٠٥﴾.... مضاف بر آن مطابق آیات قرآن کسی جز الله غیب نمی داند و اخبار غیب را نیز فقط "نبی" از جانب الله دریافت کرده و به مردم ابلاغ می کند. رجوع کنید به آیات مفصل 26 و 27 و 28 سوره جن . لذا توصیه من آن است که از حس و حال خواب و رویا بیرون آمده و در جهت فهم کلام وحی و عمل بدان اقدام کنید. چرا که عبارت و اصطلاحاتی اینچنین بسیار مسموم و در اکثر موارد "ضد قرآن" است.
...