و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+1 امتیاز

بسم الله الرحمن الرحیم.

سلام.

در ایه ی ذیل به نظر می آید خداوند به رسول اختیاری غیر از انچه نازل کرده است داده است.آیا این نشان میدهد که رسول وظایف دیگری غیر از ابلاغ انچه بر وی وحی میشود دارد؟

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَىٰ أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّىٰ يَسْتَأْذِنُوهُ ۚ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ۚ فَإِذَا اسْتَأْذَنُوكَ لِبَعْضِ شَأْنِهِمْ فَأْذَنْ لِمَنْ شِئْتَ مِنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمُ اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (24 | النور - 62)
مؤمنان واقعی کسانی هستند که به خدا و رسولش ایمان آورده‌اند و هنگامی که در کار مهمّی با او باشند، بی‌اجازه او جایی نمی‌روند؛ کسانی که از تو اجازه می‌گیرند، براستی به خدا و پیامبرش ایمان آورده‌اند! در این صورت، هر گاه برای بعضی کارهای مهمّ خود از تو اجازه بخواهند، به هر یک از آنان که می‌خواهی اجازه ده، و برایشان از خدا آمرزش بخواه که خداوند آمرزنده و مهربان است!

در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+2 امتیاز
 
بهترین پاسخ

با سلام.

اتفاقا آیه فوق خود نشانگر آن است که حتی این موضوع که محمد می تواند به برخی اجازه داده و اجازه ندهد نیز، اذن و رخصت الله است! لذا همانطور که از آیه فوق مشخص است محمد همین امر و وظیفه را نیز از الله (نه از خودش) کسب کرده است. حال برای تفهیم موضوع به آیه ذیل دقت کنید:

عَفَا اللَّهُ عَنكَ لِمَ أَذِنتَ لَهُمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَتَعْلَمَ الْكَاذِبِينَ ﴿التوبة: ٤٣﴾

الله تو را ببخشد ای محمد! چرا پيش از آن كه راستگويان بر تو روشن شوند و دروغگويان را بازشناسى، به آنان اجازه دادى؟؟ [در جهاد شركت نكنند]

در آیه فوق عیان است که خودسری محمد در اجازه دادن به برخی افراد در امری، مسبب آن می شود که او از جانب روح القدس مورد عتاب قرار گیرد! و آیه از او بازخواست کرده که چرا برای تصمیم و حکم الله صبر نکردی و سرخود اجازه دادی؟؟

نتیجه اینکه با بررسی آیات 43 سوره توبه و 62 سوره نور، مشخص می شود که حتی امر و رخصت اجازه دادن یا ندادن رسول نیز، مقرری الله (نه شخص رسول) بوده است. 

من باب مزاح : نباید انتظار داشت که الله نام و نام خانوادگی کسانیکه به ایشان باید اجازه داده شود یا نشود را نیز ضمیمه آیه گرداند!  :) 

بوسیله ی
انتخاب شده بوسیله ی
...