و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+3 امتیاز

بسم الله الرحمن الرحیم.

سلام.

مهیمن در ایات ذیل یعنی چه؟

وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَمُهَيْمِنًا عَلَيْهِ ۖ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ ۖ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ عَمَّا جَاءَكَ مِنَ الْحَقِّ ۚ لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا ۚ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَٰكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ ۖ فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ ۚ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ (5 | المائدة - 48)
و این کتاب [= قرآن‌] را به حق بر تو نازل کردیم، در حالی که کتب پیشین را تصدیق می‌کند، و حافظ و نگاهبان آنهاست؛ پس بر طبق احکامی که خدا نازل کرده، در میان آنها حکم کن! از هوی و هوسهای آنان پیروی نکن! و از احکام الهی، روی مگردان! ما برای هر کدام از شما، آیین و طریقه روشنی قرار دادیم؛ و اگر خدا می‌خواست، همه شما را امت واحدی قرارمی‌داد؛ ولی خدا می‌خواهد شما را در آنچه به شما بخشیده بیازماید؛ (و استعدادهای مختلف شما را پرورش دهد). پس در نیکیها بر یکدیگر سبقت جویید! بازگشت همه شما، به سوی خداست؛ سپس از آنچه در آن اختلاف می‌کردید؛ به شما خبر خواهد داد.


هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ ۚ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ (59 | الحشر - 23)
و خدایی است که معبودی جز او نیست، حاکم و مالک اصلی اوست، از هر عیب منزّه است، به کسی یتم نمی‌کند، امنیّت بخش است، مراقب همه چیز است، قدرتمندی شکست‌ناپذیر که با اراده نافذ خود هر امری را اصلاح می‌کند، و شایسته عظمت است؛ خداوند منزّه است از آنچه شریک برای او قرارمی‌دهند!

در معنی کلمات بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+3 امتیاز

واژه مهیمن از ترکیب مِم و نون (من) ریشه می دواند که به زبان ساده دلالت بر عملکرد "ایمن ساز بودن" چیزی دارد.

حتما می دانید که بخش وسیعی از آیات قرآن اختصاص دارد به تصحیح انحرافات و دکترین هایی که کنیسه و کلیسا پیرامون دین ایجاد کردند. بدین ترتیب قرآن با این ایمن سازی، به دفاع از متن تورات و انجیل می پردازد و دروغهای یهود و نصارا و برداشتهای غلط ایشان از تورات و انجیل را افشاء می نماید. مثلا: ادعای دروغین نصارا مبنی بر یکی بودن مسیح و الله را مد نظر بگیرید. در حالیکه انجیل بارها بر تفکیک ذات مسیح ابن مریم از الله تاکید فرموده... حال قرآن می آید و ایمن سازی انجام میدهد و بار دیگر دروغ نصارا را نقش بر آب می کند. 

در یک کلام: قرآن ایمن ساز تورات، ایمن ساز انجیل است و بهیچ عنوان اجازه تحریف این کتب را نمی دهد. 

مهیمن همچنین یکی از اسماء الله است و به معنی کسی است که ایمن کننده انسان از (خوف و ترس و تنهایی و شکست) است.

بوسیله ی
بسیار عالی و البته در ادامه ی ایه به صراحت این سخن شما را تایید میکند:
...فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ ۖ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ...
دقیقا.... و همچنین فرموده "لیبلوکم فی ما اتاکم" که نشان از صحت آن چیزی که "آتا" شده (یعنی کتب من قبل و قرآن) دارد.... در غیر اینصورت آزمایش کردن انسانها بر اینکه به کتب دستخورده عمل می کنند و احکام و فرایض آن را اقامه می کنند یا خیر، بی معنی می نمود.... چرا که در ادامه فرموده "فاستبقوا الخیرات"... و باز در ادامه فرموده اختلاف ها در بین شماست، نه در متن کلام الله! ..... تشکر از اینکه خود آیه را موشکافی کردید.
...