و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز
بسم الله الرحمن الرحیم.

سلام.

گروهی از مذهبیون معتقد هستند که تحریف یعنی تغییر به صورت مکتوب در کلام الله تعالی و معتقد هستند که کتب منقبل بجز قرآن تحریف و تغییر کرده است.

نظر آیات قران و کتب منقبل، تورات و انجیل، در اینباره چیست؟
در شبهات بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

2 پاسخ

+4 امتیاز

بسم الله الرحمن الرحیم.

تحریف مطابق آیات متشابه قران یعنی حرافی کردن و تحریف کلام با لسان.نه اینکه تغییر کلام به صورت مکتوب باشد.یعنی اینطور نیست که افرادی پیدا شوند که آیات خدا را بخوانند و به صورت مکتوب آن را تغییر دهند.

مطابق آیات خداوند در قران... علاوه بر کتب منقبل حتی قرآن هم مورد حرافی کردن قرار میگیرد و این بدان معنی است که همیشه قوم و افرادی هستند که ایات خدا را تحریف کنند.حال این تحریف و حرافی میتواند برای گمراه کردن دیگران یا طعنه زدن به دین و تمسخر کردن باشد.

برای مثال:

مِنَ الَّذِينَ هَادُوا يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ وَيَقُولُونَ سَمِعْنَا وَعَصَيْنَا وَاسْمَعْ غَيْرَ مُسْمَعٍ وَرَاعِنَا لَيًّا بِأَلْسِنَتِهِمْ وَطَعْنًا فِي الدِّينِ ۚ وَلَوْ أَنَّهُمْ قَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَاسْمَعْ وَانْظُرْنَا لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ وَأَقْوَمَ وَلَٰكِنْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ فَلَا يُؤْمِنُونَ إِلَّا قَلِيلًا (4 | النساء - 46)
بعضی از یهود، سخنان را از جای خود، تحریف می‌کنند؛ و، می‌گویند: «شنیدیم و مخالفت کردیم! و (نیز می‌گویند:) بشنو! که هرگز نشنوی! و (از روی تمسخر می‌گویند:) راعنا» تا با زبان خود، حقایق را بگردانند و در آیین خدا، طعنه زنند. ولی اگر آنها می‌گفتند: «شنیدیم و اطاعت کردیم؛ و سخنان ما را بشنو و به ما مهلت ده »، برای آنان بهتر،و با واقعیت سازگارتر بود. ولی خداوند، آنها را بخاطر کفرشان، از رحمت خود دور ساخته است؛ از این رو جز عدّه کمی ایمان نمی‌آورند.

در آیات بالا یهودیان کتب منقبل را تحریف نمی کردند بلکه آیات قرآن که بر محمد نازل شده تحریف و حرافی میکردند.آنهم در زمانی که قران نازل می شده.

دقت کنید.در آیات بالا سه تحریف از طرف یهود صورت گرفته و علت ان هم طعنه زدن به دین و تمسخر بوده:

يَقُولُونَ:

الف)سَمِعْنَا وَعَصَيْنَا

ب)اسْمَعْ غَيْرَ مُسْمَعٍ

ج)رَاعِنَا

این سه تحریف از دستورات قرآنی برای مومنان بوده که یهود آن را برای طعنه به دین تحریف و حرافی میکرده و در لسان و زبان خود ان را عوض میکرده.

از آموزه های قرانی است که سه دستورفوق علاوه بر این که در خود همان ایه امده در ایات دیگر قران هم برای مسلمانان امده:

الف)

إِنَّمَا كَانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ إِذَا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ أَنْ يَقُولُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (24 | النور - 51)
سخن مؤمنان، هنگامی که بسوی خدا و رسولش دعوت شوند تا میان آنان داوری کند، تنها این است که می‌گویند: «شنیدیم و اطاعت کردیم!» و اینها همان رستگاران واقعی هستند.

ب و ج)

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انْظُرْنَا وَاسْمَعُوا ۗ وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ (2 | البقرة - 104)
ای افراد باایمان! نگویید: «راعنا»؛ بلکه بگویید: «انظرنا». و بشنوید! و برای کافران عذاب دردناکی است.

بنابراین تا به اینجا مشخص شد که تحریف یعنی.... و اینکه کلام کتب را می توان با لفاظی تحریف کرد، اما نمی توان متن را دستکاری نمود. 

اما آیا کلام الله در قرآن و کتب منقبل، تورات و انجیل، تغییر کرده است؟

مطابق آیات قران و تورات و انجیل خداوند از آیاتش در قران و کتب منقبل محافظت خواهد کرد:

إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ (15 | الحجر - 9)
ما ذکر را نازل کردیم؛ و ما بطور قطع نگهدار آنیم!

ذکر فقط مربوط به قران نیست بلکه آنچه به دیگر پیامبران داده شده است هم ذکر است:

وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَىٰ وَهَارُونَ الْفُرْقَانَ وَضِيَاءً وَذِكْرًا لِلْمُتَّقِينَ (21 | الأنبياء - 48)
ما به موسی و هارون، «فرقان» [= وسیله جدا کردن حق از باطل‌] و نور، و آنچه مایه یادآوری برای پرهیزگاران است، دادیم.

وَمِنَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَىٰ أَخَذْنَا مِيثَاقَهُمْ فَنَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُكِّرُوا بِهِ فَأَغْرَيْنَا بَيْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ ۚ وَسَوْفَ يُنَبِّئُهُمُ اللَّهُ بِمَا كَانُوا يَصْنَعُونَ (5 | المائدة - 14)
و از کسانی که ادّعای نصرانیّت (و یاری مسیح) داشتند (نیز) پیمان گرفتیم؛ ولی آنها قسمت مهمّی را از آنچه به آنان تذکّر داده شده بود فراموش کردند؛ از این رو در میان آنها، تا دامنه قیامت، عداوت و دشمنی افکندیم. و خداوند، (در قیامت) آنها را از آنچه انجام می‌دادند (و نتایج آن)، آگاه خواهد ساخت.

أَمِ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ آلِهَةً ۖ قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ ۖ هَٰذَا ذِكْرُ مَنْ مَعِيَ وَذِكْرُ مَنْ قَبْلِي ۗ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ الْحَقَّ ۖ فَهُمْ مُعْرِضُونَ (21 | الأنبياء - 24)
آیا آنها معبودانی جز خدا برگزیدند؟! بگو: «دلیلتان را بیاورید! این سخن کسانی است که با من هستند، و سخن کسانی [= پیامبرانی‌] است که پیش از من بودند!» امّا بیشتر آنها حق را نمی‌دانند؛ و به همین دلیل (از آن) روی گردانند.

وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ إِلَّا رِجَالًا نُوحِي إِلَيْهِمْ ۚ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ (16 | النحل - 43)
و پیش از تو، جز مردانی که به آنها وحی می‌کردیم، نفرستادیم! اگر نمی‌دانید، از آگاهان بپرسید...

وَمَا أَرْسَلْنَا قَبْلَكَ إِلَّا رِجَالًا نُوحِي إِلَيْهِمْ ۖ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ (21 | الأنبياء - 7)
ما پیش از تو، جز مردانی که به آنان وحی می‌کردیم، نفرستادیم! اگر نمی‌دانید، از آگاهان بپرسید.

יבש חציר נבל ציץ ודבר אלהינו יקום לעולם׃(ישעיה הפרק 40 | 8)
;گیاه‌ خشك‌ شد و گل‌ پژمرده‌ گردید، لیكن‌ كلام‌ خدای‌ ما تا ابدالا´باد استوار خواهد ماند.»(اشعيا فصل 40 | 8)

כי אמן אמר אני לכם עד כי יעברו השמים והארץ לא תעבר יוד אחת או קוץ אחד מן התורה עד אשר יעשה הכל׃(מַתָּי הפרק 5 | 18)
;زیرا هر آینه به شما می‌گویم، تا آسمان و زمین زایل نشود، همزه یا نقطه‌ای از تورات هرگز زایل نخواهد شد تا همه واقع شود.(متی فصل 5 | 18)

بوسیله ی
+3 امتیاز

تحریف یعنی دگرگون کردن "پیام آیات" ودر قرآن صریحا اشاره شده است که:

أَفَتَطْمَعُونَ أَن يُؤْمِنُوا لَكُمْ وَقَدْ كَانَ فَرِيقٌ مِّنْهُمْ يَسْمَعُونَ كَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ مِن بَعْدِ مَا عَقَلُوهُ وَهُمْ يَعْلَمُونَ ﴿البقرة: ٧٥﴾

آیا انتظار دارید به  شما ایمان بیاورند، با اینکه عده‌ای از آنان، کلام الله را می‌شنیدند و پس از فهمیدن، آن را تحریف می‌کردند، در حالی که علم و اطلاع داشتند.

پس آیات تورات و انجیل و قرآن را می توان تحریف کرد، اما نمی توان آیات آنرا دستکاری و تغییر نمود، چرا که الله حفاظت از کلام وحی را خودش بر عهده گرفته است.

 

بوسیله ی
محکم ترین آیه از تورات که نشان از عدم تحریف است و اگر نیازی بود که یهودیان آیه ای را حذف کنند نخست همین آیه است.

לֹא תֹסִפוּ, עַל-הַדָּבָר אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם, וְלֹא תִגְרְעוּ, מִמֶּנּוּ--לִשְׁמֹר, אֶת-מִצְוֺת יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, אֲשֶׁר אָנֹכִי, מְצַוֶּה אֶתְכֶם . דְּבָרִים 4:2
قوانين(فرمان) ديگری به اينها نيفزاييد و چيزی  از آن کم نكنيد، بلكه فقط اين دستورات را
اجرا کنيد؛ زيرا اين قوانين از جانب خداوند، خدايتان میباشد . سِفر دواریم (تثنیه) باب4 آیه 2
Ye shall not add unto the word which I command you, neither shall ye diminish from it, that ye may keep the commandments of the LORD your God which I command you.

در آیات تورات که در آخر گفته شده " من خداوند ؛ خدایتان هستم که این را میگویم" به معنای تایید زیاد روی آن آیه میباشد.

*מְצַוֶּה : فرمان ، دستور ؛ تورات مجموعا شامل 613 فرمان (امر و نهی) می باشد که اساس شریعت یهودیت را در برمیگرد کل تورات خلاصه آن است.
فرمان های مثل : قتل نکن ، دزدی نکن ، زنا نکن، به یتیمان و غریبان کمک کن و...
...