و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+4 امتیاز
خداوند خون را در قرآن کریم حرام کرده اما چرا جگر و طحال که حاوی خون می باشند حلال هستند.

رهنمودهای قرآن در این مورد چیست ؟
در حلال و حرام بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

2 پاسخ

+3 امتیاز

الدم یا خون "مایعی" است که در شریان های بدن چهارپایان وجود دارد و خوردن آن در تورات و قرآن حرام شده است:

 مگر گوشت را با جانش که خون او باشد، مخورید (تورات صحیفه پیدایش فصل 9 آیه 4)

هر کسی‌ که از هر قسم خون بخورد، آن کس از قوم خود منقطع خواهد شد (تورات صحیفه خروج فصل 7 آیه 27)

در قرآن نیز  حرمت خون در آیات مختلفی منجمله آیه ذیل آمده:

إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنزِيرِ وَمَا أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللَّهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿البقرة: ١٧٣﴾

بدیهی است که جگر و طحال، بافت هستند نه مایع، و در هیچ کجا جگر و طحال را خون حساب نمی کنند! 

بوسیله ی
سلام برادر عزیز
ببخشید مگر جگر، لخته خون نیست ؟
با سلام. الله دم را حرام کرده اما جگر و طحال را حرام نکرده است.
مثل برخی که می گفتند پول سود خرید و فروش هم مثل پول سود رباست و این دو از نظر اقتصادی فرقی با هم ندارد. در حالیکه الله یکی را حرام کرده و دیگری را حلال نموده است.
پس چیزی را که الله حرام نکرده نمی توان بر اساس استنتاج های کلامی و بیانی حرام کنیم.
ممنون.
+1 امتیاز

به دو دلیل:

1.از لحاظ عقلی:هر انسان عاقلی هنگامی که به او گفته میشود خون نخور،میفهمد که خون را بصورت جداگانه و بحالت مایع و بعنوان نوشیدنی نباید خورد،ولی مقدار اندکش ایرادی ندارد.(مثل مقدار کمی الکل که در بعضی میوه ها وجود دارد).

2.نص صریح آیه:در آیه ای دیگر  از قرآن، آیات دیگر را کامل کرده که "خون ریخته شده" را نخورید،(ن مقدار اندکی که در گوشت وجود دارد).


قُل لاَّ أَجِدُ فِي مَا أُوْحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا عَلَى طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلاَّ أَن يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَّسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلاَ عَادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿145﴾
بگو: «در آنچه به من وحى شده است، بر خورنده‌اى كه آن را مى‌خورد هيچ حرامى نمى‌يابم، مگر آنكه مردار يا "خون ريخته شده" يا گوشت خوك باشد كه اينها همه پليدند. يا [قربانيى كه‌] از روى نافرمانى، [به هنگام ذبح‌] نام غير خدا بر آن برده شده باشد. پس كسى كه بدون سركشى و زياده‌خواهى [به خوردن آنها] ناچار گردد، قطعاً پروردگار تو آمرزنده مهربان است. (۱۴۵))

و همچنین طبق آیه،خون خواری رجس یا پلیدی است،یعنی آیه به جنبه ی پلیدی و در شان انسان نبودن این عمل تکیه دارد،و ن الزاما مضرات فیزیکی برای بدن.
پس قطعا منظور آیات،خوردن خون بصورت مایع،بعنوان غذاست.


 

بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی
...