و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز
برخی می گویند هيچ چيزي حرام نيست مگر اينکه دليل روشن و قطعي از جانب الله بر حرام بودن آن صادر شده باشد. هرگاه دليلی صريح و قطعي الدلاله مبني بر حرمت آن موجود نباشد مباح و حلال بودن منافع و اشياء بر حالت اصلي خود باقي است و به هيچ وجه حرام نيستند .

با توجه به آیه 29 سوره البقره که فرموده الله آنچکه موجود در زمین هست را برای شما مسخر کرده، آیا می توان ادعا کرد که همه چیزهایی که خداوند در مورد آنها سکوت را اختیار کرده حلال و مباح اند؟
در حلال و حرام بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+2 امتیاز

خیر.

این اصل ها و قواعد زاییده بازی های کلامی بیانی و بازی با کلمات مدرسه به اصطلاح عقلانی یونان و شیعه و سنی است و چنین اصول و قواعدی در قرآن هیچ صراحتی ندارند.

در قرآن بعضی مسائل حرام یا حلال هستند.

در قرآن همچنین برخی مسائل فساد هستند.

مثلا در قرآن سیگارکشیدن حرام نشده اما سیگار کشیدن بعنوان مصداق مشخص فساد در بدن، به استناد آیه ذیل مورد تنفر الله می باشد:

وَإِذَا تَوَلَّىٰ سَعَىٰ فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْفَسَادَ ﴿البقرة: ٢٠٥﴾

و هرگاه پشت کند بکوشد در زمین تا فساد کند در آن و نابود کند کِشت و نسل را و الله فساد را دوست ندارد

همین ثابت می کند که آنچکه حرمتش در قرآن نیامده یا بقول شما الله در مورد آن سکوت اختیار کرده است، الزاما مورد تایید حق تعالی نیست! بلکه می تواند حرام نباشد اما از مصادیق فساد باشد.

بنابراین نمی توان برای متن قرآن، قاعده و اصول و فرمول تراشید، چرا که قرآن کتابی متشابه یعنی بازگرداندنی است و باید در هر موردی آیات را (چه قرآن و چه کتب من قبل) را بطور جامع مورد بررسی قرار داد. 

بوسیله ی
...