و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+3 امتیاز
بسم الله الرحمن الرحیم.

سلام.

عرش در قران به چه معناست آیا عرش به معنای تخت فیزیکی است؟ و حمل عرش توسط فرشتگان یعنی چه؟

وَالْمَلَكُ عَلَىٰ أَرْجَائِهَا وَيَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ يَوْمَئِذٍ ثَمَانِيَةٌ ﴿الحاقة: ١٧﴾   
و فرشتگان در اطراف [آسمان‌] اند، و عرش پروردگارت را آن روز هشت [فرشته‌] بر بالاى سر خود حمل مى‌كنند (۶۹: ۱۷)

هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَىٰ عَلَى الْعَرْشِ يَعْلَمُ مَا يَلِجُ فِي الْأَرْضِ وَمَا يَخْرُجُ مِنْهَا وَمَا يَنزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَمَا يَعْرُجُ فِيهَا وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنتُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ ﴿الحديد: ٤﴾   
او كسى است كه آسمان‌ها و زمين را در شش روز آفريد، سپس [براى تدبير جهان‌] به عرش پرداخت. آنچه در زمين فرو رود و آنچه از آن بيرون آيد و آنچه از آسمان فرود آيد و آنچه در آن بالا رود [همه‌] را مى‌داند، و هر كجا باشيد او با شماست، و خدا به آنچه مى‌كنيد بين (۵۷: ۴)

فَلَمَّا جَاءَتْ قِيلَ أَهَٰكَذَا عَرْشُكِ قَالَتْ كَأَنَّهُ هُوَ وَأُوتِينَا الْعِلْمَ مِن قَبْلِهَا وَكُنَّا مُسْلِمِينَ ﴿النمل: ٤٢﴾   
پس وقتى ملكه آمد بدو گفته شد: آيا تخت تو همين گونه است؟ گفت: گويا اين خود آن است، و ما پيش از اين هم [به قدرت سليمان‌] واقف شده بوديم و تسليم بوده‌ايم (۲۷: ۴۲)

 
با تشکر.
در معنی کلمات بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+3 امتیاز

کلمه عرش یکی از مشتقات واژۀ "رش" است که همان "راس" می باشد. 

رش = اوج، قله، همچنین رئیسی که دارای قدرت و شدت (ش) است. 

عرش = بالا رفتن در اوج و قله (ستون در ترجمه های فارسی)

أَوْ كَالَّذِي مَرَّ عَلَىٰ قَرْيَةٍ وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَىٰ عُرُوشِهَا....﴿البقرة: ٢٥٩﴾

یا مانند آنکه بگذشت بر شهری که فرو خوابیده بود بر ستونهای خود ....

عرش = محلی که رئیس و دارای قدرت در بالای آن جلوس می کند (تخت جلوس در ترجمه های فارسی)

بله.

عرش ماهیت فیزیکی دارد.

باید توجه داشت که در قیامت زمین به زمینی جدید و آسمان به آسمانی دیگر تبدیل می شود و پرده ها می افتد و لذا در عین حال که به فیزیکی بودن ماهیت رخداد در قرآن تاکید شده است، در عین حال تاکید شده که آنرا با اشیاء و قوانینی که امروز می شناسیم نباید مقایسه و تطبیق بدهیم.

لذا پرداختن به اینکه عرش الهی چگونه است و چگونه نیست در حوزه "تاویل" آیات است و تا قیامت رخ ندهد احدی بر این امر علم ندارد.

با تشکر. 

بوسیله ی
...