و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز
بسم الله الرحمن الرحیم.

سلام.

آیا برای اینکه خداوند شخصی را به عنوان رسول یا پیامبر انتخاب کند آن شخص باید دارای شرایطی باشد؟ یا اینکه خداوند هرکس را خودش اراده کند انتخاب میکند؟

با تشکر.
در میان متنی (چند کتاب) بوسیله ی

1 پاسخ

+2 امتیاز

خیر.

مَّا كَانَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَىٰ مَا أَنتُمْ عَلَيْهِ حَتَّىٰ يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَيْبِ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَجْتَبِي مِن رُّسُلِهِ مَن يَشَاءُ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَإِن تُؤْمِنُوا وَتَتَّقُوا فَلَكُمْ أَجْرٌ عَظِيمٌ ﴿آل‌عمران: ١٧٩﴾

نیست الله که بازگذارد مؤمنان را بر آنچه شما برآنید تا اینکه جدا گرداند پلید را از پاکیزه و نبوده است الله که آگاه سازد شما را بر غیب و لکن الله انتخاب می‌کند از فرستادگان خویش هر که را بخواهد، پس ایمان آرید به الله و فرستادگانش و اگر ایمان آرید و پرهیزکاری کنید شما را هست پاداشی بزرگ‌

بعنوان مثال، موسی انسان بی گناهی را کشت، بعد توبه نمود و روز بعد برای بار دوم نزدیک بود به کشتن انسانی دیگر اقدام کند! از دیار خود مجبور به فرار شد و بعد در بازگشت از مدین در کنار بوته ای از آتش در حالیکه انتظار نداشت با خداوند مواجه شد و به رسالت برگزیده شد (رجوع به آیات 15 الی 35 سوره قصص)

محمد نیز انتظار نزول کلام الهی بر قلبش را نداشت:

وَمَا كُنتَ تَرْجُو أَن يُلْقَىٰ إِلَيْكَ الْكِتَابُ إِلَّا رَحْمَةً مِّن رَّبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ ظَهِيرًا لِّلْكَافِرِينَ ﴿القصص: ٨٦﴾

و نبودی تو امیدوار بدانکه افکنده شود به سویت کتاب مگر رحمتی از پروردگارت پس نباش البتّه پشتیبانی برای کافران‌

بدین ترتیب تنها الله است که پیامبران را بر اساس آنچکه خودش می پسندد به رسالت منصوب می کند و هیچ شرایط خاصی در آیات کتب برای انتخاب پیامبران ذکر نشده است. 

بوسیله ی
برادر عزیز
در سوال مطرح شده که آیا خداوند شخصی را بر اساس چه شرایطی به عنوان رسول انتخاب می کند نه گفته از میان رسوالان بلکه گفته در میان مردم.
آیه ای که شما به آن اشاره کرده اید از میان رسولان بوده نه مردم ؟
از نظر شما الله از میان رسولان، رسول انتخاب می کند؟!
یعنی یک بار از میان مردم کسی را به رسالت بر می گزیند و بار دوم از میان رسولان کسی را به رسالت بر می گزیند؟!

شما آیه را متوجه شده اید؟
برادر محترم میشه این قسمت از آیه فوق (آل عمران 179) برام ترجمه فرمایید ؟ به فرض که من آیه رو متوجه نشدم لطفا واسم ترجمه کنید معنی آن چی میشه ؟
وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَجْتَبِي مِن رُّسُلِهِ مَن يَشَاءُ
.... وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَيْبِ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَجْتَبِي مِن رُّسُلِهِ مَن يَشَاءُ .....
.... و الله شما را بر غیب مطلع نمی سازد لیکن الله فراهم می آورد از فرستادگانش هر که را بخواهد (تا او شما را از غیب مطلع کند).....

عملکرد "جب" و "جبی" در آیات مختلف متفاوت است: حَرَمًا آمِنًا يُجْبَىٰ إِلَيْهِ ثَمَرَاتُ كُلِّ شَيْءٍ. یا  لَوْلَا اجْتَبَيْتَهَا و در ضمن عملکرد این واژه با "اصطفی" فرق است.

مشکل اینجاست که مترجمین فارس زبان همه را به برگزیدن ترجمه کرده اند... در حالیکه با نگاه به متن آیه و آیات دیگر و عملکرد رسل در رساندن غیب، معنای کلمه در این آیه مشخص می گردد.
...