و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+1 امتیاز

 

  • قُلْ هُوَ الَّذِي أَنشَأَكُمْ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِيلًا مَّا تَشْكُرُونَ ﴿الملك: ٢٣﴾
  • وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا ﴿الإسراء: ٣٦﴾

چرا در سوره الاسراء آيه 36 وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ مفرد آمده است ولي در سوره ملک وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ جمعآمده است آيا اين تناقض نيست؟ همچنین حکمت اینکه سمع مفرد است چیست ؟

در معنی کلمات بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز
 
بهترین پاسخ

بسم الله الرحمن الرحیم.

سلام.

به این دلیل که در یکی از آیات خطاب به جمع فرموده و در یکی از آیات خطاب به مفرد...

لطفاً از طرح اینگونه سوالات اجتناب کنید!!

وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ۚ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا (17 | الإسراء - 36)
از آنچه به آن آگاهی نداری، پیروی مکن، چرا که گوش و چشم و دل، همه مسؤولند.

قُلْ هُوَ الَّذِي أَنْشَأَكُمْ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ ۖ قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ (67 | الملك - 23)
بگو: «او کسی است که شما را آفرید و برای شما گوش و چشم و قلب قرار داد؛ امّا کمتر سپاسگزاری می‌کنید!»

بوسیله ی
انتخاب شده بوسیله ی
خواستم از لحاظ ادبی بدانم که حکمت اینکه همیشه در قرآن سمع به صورت مفرد آمده چیست ؟ تشکر می کنم از آقای همیشه بهار که پاسخ سوالم رو دادند. با پاسختون موافقم اما اگر نگاه کنید با وجود اینکه در سوره ملک، لکم جمع است باز هم سمع مفرد امده است ؟ چه حکمتی در آن نهفته است ؟
ما اینجا تفسیر قران نمی کنیم دوست گرامی.سمع در هیچ کجای قران جمع نیامده.
مگر این پاسخ شما نیست "به این دلیل که در یکی از آیات خطاب به جمع فرموده و در یکی از آیات خطاب به مفرد"
 در اینجا هم میگید ما قرآن را تفسیر نمی کنیم این تفسیر نیست پس چیست!
مگر نگفتید آیه 23 ملک خطاب به جمع آمده پس چرا بصر و فواد جمع شدند ولی سمع مفرد باقی مونده ؟
مگر الله به ما امر نکرده در قرآن تدبر کنید، تعقل کنید، بیندیشید و ...
آیا اینکه شما راحت از این میگذرید بی امری الله نیست!
«سمع » اسم جمع است ; اسم جمع ، گرچه همچون مفرد بر معناى «زیاد» دلالت دارد ، ولى تفاوتش در این است كه از لفظ خود مفرد ندارد ; مانند كلمه «قوم » كه بر افراد زیاد دلالت دارد ; به خلاف «صیغه جمع » مانند «قلوب » كه مفردش «قلب » است
شاید توضیح فوق مثمر ثمر باشد اما بازی با قواعد صرف و نحوی اکثرا توسط مذهبیون و دکانداران دین فروش انجام میگیرد و هدفی جز سخیف کردن بیان الهی و تحدید آن به کلام بشری ندارد.
یک نکته هم از حج عمره که الان در آن هستم بگویم و بگذرم. در این جا اکثریت مسلمین همانند ماشین های مکانیکی با برنامه ریزی واحد به دنبال کسب رضایت خدا هستند و اگر بتوانند با فشار و خواهش و تمنا یک متر و دو متری نزدیکتر به کعبه نماز بخوانند و یا در حد رویایی ؛ در زیر ناودان طلایی نمازی به درگاه خدا ادا کنند بسی سعادت که نصیبشان شده. دکانداران دین شدیدا سرگرم رفع و رجوع اشکالات عبادات متکی بر بدن هستند .
خدا خیرت بدهد علیرضای عزیز که نگرش جدید در این  حج را مدیون شما و دوستان هستم.
و من الله توفیق برای تان خواستارم آقای سعید...  ان شاءالله به سلامت برگردید.
...