و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

آیا بخشی از کلام وحی بر بقیه ارجحیت دارد؟

+2 امتیاز
مطابق آیه 55 سوره زمر :

وَاتَّبِعُوا أَحْسَنَ مَا أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَكُمُ الْعَذَابُ بَغْتَةً وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ [٣٩:٥٥]

و از بهترین دستورهائی که از سوی پروردگارتان بر شما نازل شده پیروی کنید پیش از آنکه عذاب ناگهان به سراغ شما آید در حالی که از آن خبر ندارید!» ﴿٥٥﴾  

آیا چنین برداشت میشود که از بین کل کلام وحی ما باید به دنبال بهترین آنها باشیم؟
سوال شده فروردین 2, 1394 در کلی و عمومی بوسیله ی سعید (9,400 امتیاز)

1 پاسخ

+2 امتیاز

حرف الف در ابتدای ترکیبات لسان وحی باعث تشکیل مشتقی می شود که به "الفت" یا "جمیع" چیزی دلالت دارد. به این ترتیب احسن در آیه 55 سوره زمر به معنای شامل جمیع حسنات می باشد. 

متاسفانه صرف و نحو عربی، احسن را به صفت تقضیلی تحلیل نموده است در حالیکه احسن در تحلیل صفت تفضیلی به معنای شامل بهترین حسنه است که با معنای "شامل جمیع حسنات" فرق دارد. بدین ترتیب ترجمه آیه 55 سوره زمر به صورت ذیل است:

وَاتَّبِعُوا أَحْسَنَ مَا أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُم

و از جمیع حسناتی که از جانب پروردگارتان بر شما نازل می شود تبعیت کنید 

پس احسن صفت تفضیلی نیست بلکه به معنای جمیع حسنات است. 

پاسخ داده شده فروردین 3, 1394 بوسیله ی admin (82,150 امتیاز)
...