و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز
گفته میشود که خواب برادر مرگ است. آیا خوابیدن ، فرو رفتن در بیخبری است و یا عبادت و تعالی در خواب هم ممکن است؟
در کلی و عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

2 پاسخ

+2 امتیاز

مطابق آیه ذیل از قرآن، خواب بسان مرگ است:

اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَىٰ عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَيُرْسِلُ الْأُخْرَىٰ إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ ﴿الزمر: ٤٢﴾

الله می ستاند همه نفس را بهنگام مرگ آن و آن نفسی که نمرده است را در هنگام خوابش (می ستاند) پس نگاه می دارد آن نفسی را که مرگ بر آن مقرر شده و آن دیگری (که مرگ بر آن مقرر نشده) را باز می فرستد تا زمانی مشخص هر آینه در آن نشانه هایی برای قومی که اندیشند موجود است

 با توجه به آیه فوق که هنگام خواب همه نفس بازستانده می شود، لذا خواب قطع ارتباط با دنیا و موقع بی خبری از دنیا می باشد. 

بوسیله ی
+1 امتیاز

در خصوص مقدار خواب در قرآن:

مطابق آیات ذیل برخلاف توصیه مکرر پزشکان به خواب7 تا 9 ساعته ، خواب کوتاه توصیه شده است.

إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ   آخِذِينَ مَا آتَاهُمْ رَبُّهُمْ ۚ إِنَّهُمْ كَانُوا قَبْلَ ذَٰلِكَ مُحْسِنِينَ   كَانُوا قَلِيلًا مِّنَ اللَّيْلِ مَا يَهْجَعُونَ   وَبِالْأَسْحَارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ (15 تا 18 الذاریات)

بی تردید پرهیزکاران در بهشت ها و چشمه سارهایند.  آنچه را پروردگارشان به آنان عطا کرده دریافت می کنند؛ زیرا که آنان پیش از این همواره نیکوکار بودند.  آنان اندکی از شب را می خوابیدند.  و سحرگاهان از خدا درخواست آمرزش می کردند.

 

همچنین پیامبر نیز به خواب کم  توصیه شده است.

 

يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ    قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا   نِّصْفَهُ أَوِ انقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا   أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا  إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلًا ثَقِيلًا   إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئًا وَأَقْوَمُ قِيلًا  (آیات 1 تا 6 سوره مزمل)

ای جامه بر خود پیچیده!   شب را جز اندکی برخیز؛   نصف شب  یا اندکی ازنصف بکاه،   یا بر نصف بیفزا، و قرآن را شمرده و روشن و با تأمل و دقت بخوان.   به یقین ما به زودی گفتاری سنگین به تو القا خواهیم کرد.    بی تردید عبادت شب محکم تر و پایدارتر و گفتار در آن استوارتر و درست تر است. 

بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی
...