و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز

اگر تمام شیاطین دارای عملکرد یکسانی هستند ، دلیل اینکه خداوند میفرماید که شیاطین را بر انسان کافر میگمارد چیست؟ آیا هر شیطانی وظیفه خاصی دارد؟

هَلْ أُنَبِّئُكُمْ عَلَىٰ مَن تَنَزَّلُ الشَّيَاطِينُ ﴿الشعراء: ٢٢١﴾  

آیا به شما خبر دهم که شیاطین بر چه کسی نازل می‌شوند؟!

وَقُل رَّبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ (مومنون 97)

و بگو: پروردگارا! از وسوسه های شیطان ها به تو پناه می آورم،

از بیان آیه معلوم است که چند شیطان بر یک فرد نازل میشود. آیا برای اغوا و انحراف یک انسان نیاز به بیش از یک شیطان وجود دارد؟ یعنی اینکه آیا یک شیطان نمیتواند به تنهایی برای امتحان و ابتلا یک انسان کافی باشد؟ یا اینکه هر شیطانی دارای وظیفه بخصوصی است و بسته به اعمال ما در زمانهای متفاوت ، شیطانهای متفاوتی بر ما گمارده میشود؟

در معنی کلمات بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز

عملکرد کلمه شیطان:

ش = خرد کردن، ضربه زدن

ط = جمع آوری/پراکنده شده

شطن = به عملکرد ضربه زن بودن و نابودگر بودن دلالت دارد

بنابراین هر انس یا جنی می تواند این عملکرد را اتخاذ کند. 

الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ  (سوره الناس 5 و 6)

آنکس که وسوسه می کند در سینه های مردم از جن و از انس

بوسیله ی
با سلام و تشکر
جواب شما قانع کننده است ولی در آیه فوق از نزول شیاطین خبر میدهد و بنابراین در این آیه بخصوص فقط شیطانهایی مد نظرند که نازل میشوند و احتمالا شامل نوع انسان نمیتواند باشد.
گرچه نظر بر این است که نظریه های عرفانی چندان منطبق بر آموزه های الهی نیست ولی در عرفان عملی معرفی شده توسط فردی به نام طاهری ، صحبت از تنوع اجنه و شیاطین است و وظایف آنها را در چند دسته بیان میکند و ادعا دارد که حرفهایش منطبق بر کلام وحی است. این حرفها را هم در کتابی به نام "موجودات غیر ارگانیک " گردآوری کرده است.
با تشکر و آرزوی سلامتی برای شما برادر عزیز
با سلام، جناب سعید:

نزل به معنای آمدن چیزی از بالا نیست!

هذَا نُزُلُهُمْ يَوْمَ الدِّينِ ﴿الواقعة: ٥٦﴾

که اشاره به آن چیزی است که پیش روی کسی قرار دهند.
ممنون از توضیح دقیقتان. متوجه مفهوم نزل شدم و ممنون.
در مورد این آیات چه میتوان گفت؟
وَلَقَدْ زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَجَعَلْنَاهَا رُجُومًا لِّلشَّيَاطِينِ وَأَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابَ السَّعِيرِ ﴿الملك: ٥﴾   
ما آسمان پایین را با چراغهای فروزانی زینت بخشیدیم، و آنها را تیرهایی برای شیاطین قرار دادیم، و برای آنان عذاب آتش فروزان فراهم ساختیم!
يَا بَنِي آدَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُم مِّنَ الْجَنَّةِ يَنزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوْآتِهِمَا إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ لِلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ ﴿الأعراف: ٢٧﴾   
ای فرزندان آدم! شیطان شما را نفریبد، آن گونه که پدر و مادر شما را از بهشت بیرون کرد، و لباسشان را از تنشان بیرون ساخت تا عورتشان را به آنها نشان دهد! چه اینکه او و همکارانش شما را می‌بینند از جایی که شما آنها را نمی‌بینید؛ (امّا بدانید) ما شیاطین را اولیای کسانی قرار دادیم که ایمان نمی‌آورند!
با تشکر
خواهش می کنم... عرض من آن است که ارسال کننده شیاطین الله است و در کتاب مقدس می بینیم که شیطان از الله برای ضربه زدن به ایوب اجازه می گیرد، چرا که مطابق قرآن کار شیاطین فقط در دایره "وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُم بِصَوْتِكَ " محدود است و شیاطین (هر چند متنوع) توانایی و تسلطی اضافه تر از آن بر انسان ندارند. من آن کتاب طاهری را نخوانده ام (و هرگز نخواهم خواند) اما حدس می زنم که ادعاهای او دقیقا در همین نقطه خلاف قرآن باشد و برای شیاطین قدرتهایی فراتر از استفزاز صوتی متصور شده باشد، که قطعا بدلایلی که از کتاب ایوب و قرآن آمد، باطل است:

أَلَمْ تَرَ أَنَّا أَرْسَلْنَا الشَّيَاطِينَ عَلَى الْكَافِرِينَ تَؤُزُّهُمْ أَزًّا ﴿مريم: ٨٣﴾
ممنون از توضیح جامع و خوبتان.
...