و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+2 امتیاز

بسم الله الرحمن الرحیم.

سلام.

چرا گاهی اوقات ضمیر جمع است و گاهی ضمیر مفرد؟

برای مثال برای من سوال است که خالق هستی خداوند هست یا چند نفر؟

يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (2 | البقرة - 21)
ای مردم! پروردگار خود را پرستش کنید؛ آن کس که شما، و کسانی را که پیش از شما بودند آفرید، تا پرهیزکار شوید.

وَلَقَدْ خَلَقْنَاكُمْ ثُمَّ صَوَّرْنَاكُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ لَمْ يَكُنْ مِنَ السَّاجِدِينَ (7 | الأعراف - 11)
ما شما را آفریدیم؛ سپس صورت بندی کردیم؛ بعد به فرشتگان گفتیم: «برای آدم خضوع کنید!» آنها همه سجده کردند؛ جز ابلیس که از سجده‌کنندگان نبود.

در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی
در متن سوال ذکر شده که ”قلنا:ما به ملائک گفتیم” پس قطعا ملائک که مخاطب الله هستند دراین پروسه ”گفتن”
نقش کارگزاری ندارندوفعل ”گفتن” تنها به الله برمیگردد همانند آیه ای که میفرماید:”واذکر عبدنا ایوب...” دراین
آیه نیز ایوب تنها بنده خداست نه ملائک. حال سوال اینجاست که چرا این ضمایر نیز بصورت جمع آمده اند؟
برداشت من از این آیه اینگونه است که شاید به دوستمون بتونه کمک کنه به درک میان این دو آیه..
در ظاهر آیه تناقض یا پارادکس هست...
 خلقکم = افریدم - مفرد
خلقناکم =آفریدیم + جمع
 
بقره آیه ۲۱ ؛ به مردم (=جمع) زمان حال درباره گذشته و افریدن(بصورت مفرد بکار رفته شده) اولین انسان یعنی آدم رو میگه (حتی کلمه "قبلکم" هم اشاره به قبل و گذشته است) .
*** در این آیه بقره۲۱ ، برای جمع(مردم) از آفریدن بصورت مفرد(ادم) مثال زده شده و در ایه بعدی برعکس و بگونه ای اینده نگری هست و
این دفعه زمان آینده و گذشته است.
آفریدیم=خلقناکم و به ادم سجده کنید گذشته..

اینکه این آیه باعث شده تناقض خدا خودش به تنهایی می آفریند یا با جمعی از فرشتگان ...جواب به تنهایی است. کلا در کلام الهی جمع ما هست و برخی موارد من مفرد.
اما در این آیه درباره آفریدن منظور آفریدگار نبوده بلکه آفرینش بوده.. خلقکم =آدم ، خلقناکم =انسانها ... تفاوت هست بین انسان و آدم.
هرچند که در بیشتر موارد در فرهنگ زبانی بین این دو تفادتی نمیگذارند..ادم نخستین انسان است یا به قولی رجلین= موجود دوپا

1 پاسخ

+2 امتیاز

پاسخ آن است که تا به ملائکه که کارگزاران الله هستند ایمان بیاوریم و متوجه باشیم که کلام ملائک همان کلام الله است:

 لَّيْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَ...... ﴿البقرة: ١٧٧﴾

نيكى آن نيست كه روى خود را به جانب مشرق و مغرب كنيد، بلكه نيكى آن است كه انسان به الله و روز واپسين و ملائکه و كتاب [هاى آسمانى‌] و پيامبران ايمان آورد، و .......

قُلْ مَن كَانَ عَدُوًّا لِّجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَىٰ قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَهُدًى وَبُشْرَىٰ لِلْمُؤْمِنِينَ ﴿البقرة: ٩٧﴾

بگو: هر كه دشمن جبرئيل باشد [در واقع دشمن خداست، چرا كه‌] او قرآن را به امر خدا بر قلب تو نازل كرد كه كتب آسمانى پيشين را تصديق مى‌كند و هدايت و بشارتى براى مؤمنان است

بدین ترتیب در لسان قرآن این زبان به صورت ما و من ظاهر شده است اما در انجیل این لسان به صورت "من" ظاهر می شود.... من قیامت هستم..... این بیان انجیل به ما می آموزد که الله از دهان عیسی با مردم سخن می گوید و روح القدس بر شخص عیسی نصب شده است و آنچکه از دهان مسیح شنیده می شود، مستقیما کلام الله است.

لذا این تفاوت ها از کتابی به کتابی به ما اسباب و مقدمات وحی و یکی بودن کلام اول و آخر را می آموزند و اینکه الله در تمامی این پروسه از اول تا آخر خود ناظر صحت کلام است. 

بوسیله ی
ممنون.. اینکه قران می فرماید خلقنا یعنی خداوند همراه ملائک خلق کرده است؟ آیا این اعتقاد نمی تواند شریک قائل شدن برای الله باشد؟
خلقنا یعنی ما ملائک به فرمان الله کارگزاری خلقت را انجام داده ایم... مثل این است که بگوییم عیسی چون مردگان را از قبر زنده می کرد پس در رستاخیز مشارکت دارد!!... در حالیکه این ادعای غلطی است. عیسی به واسطه اینکه از الله این معجزات را دریافت کرده بود، مرده را از قبر زنده  میکرد... و خودش به تنهایی دانه خرمایی را هم نمی توانست خلق کند.... پس اینجا مشخص می شود که ملائکه مانند عیسی یا موسی صرفا عاملان و کارگزاران الله هستند و خودشان مثل موسی و عیسی هیچ نقشی ندارند.
انسان درهنگام سختی ها چه کسی را میخواند؟
در متن سوال ذکر شده که ”قلنا:ما به ملائک گفتیم” پس قطعا ملائک که مخاطب الله هستند دراین پروسه ”گفتن”
نقش کارگزاری ندارندوفعل ”گفتن” تنها به الله برمیگردد همانند آیه ای که میفرماید:”واذکر عبدنا ایوب...” دراین
آیه نیز ایوب تنها بنده خداست نه ملائک. حال سوال اینجاست که چرا این ضمایر نیز بصورت جمع آمده اند؟
...