در قرآن کریم واژۀ برزخ به مرز بین دو چیز اشاره دارد. توجه داشته باشید که معنی برزخ در قرآن بهیچ عنوان به آن افسانه های مضحکی که تشیع و تسنن در کتابها و احادیث و روایات شان دست نویس کرده اند ارتباط ندارد! به آیه ذیل دقت کنید:
النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْهَا غُدُوًّا وَعَشِيًّا وَيَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذَابِ ﴿غافر: ٤٦﴾
صبح و شام بر آتش عرضه مىشوند، و روزى كه رستاخيز بر پا شود [فرياد مىرسد كه:] «فرعونيان را در سختترين عذاب درآوريد.»
بنابر صراحت آیه فوق بین دنیای ما و روز رستاخیز مقوله عذاب وجود دارد و ملاحظه می شود که منتسبین به فرعون در حال عذاب شدن هستند و پس از برپایی روز رستاخیز ایشان را به اشد عذاب وارد خواهند کرد. حال به آیه ذیل دقت کنید:
وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ ﴿آلعمران: ١٦٩﴾
هرگز كسانى را كه در راه الله كشته شدهاند، مرده مپندار، بلكه زندهاند كه نزد پروردگارشان روزى داده مىشوند.
همچنین مشاهده می شود که مجاهدین در سبیل الله (نه سبیل حدیث و روایات!) در حال حاضر در حال روزی گرفتن از الله هستند و زنده اند!
بدین ترتیب مشخص می شود که پس از مرگ جسد به خاک بر میگردد اما الله انفس انسان را می ستاند. بدیهی است که در قرآن اطلاعات بسیار اندکی پیرامون چگونگی عالم بین دنیا و روز رستاخیز ارائه شده و فراتر از آن اطلاعات علم دیگری از غیب بر ما مکشوف نشده است لذا بغیر از رجوع به آیات قرآن و انجیل و تورات هیچ منبع دیگری صلاحیت نظردهی در این زمینه را دارا نمی باشد.