و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز

چرا عیسی در انجیل متی باب 11 ايهء 14 مي گويد :

اگر بتوانيد حقيقت را قبول كنيد بايد بگويم كه يحيي همان ایلیای نبي است كه كتاب اسماني مي گويد مي بايست بيايد .

اما یحیی در در انجيل يوحنا باب 1 ايهء 19 مي گويد :

روزي سران قوم يهود از شهر اورشليم چند تن از كاهنان و دستيارانش را نزد يحيي فرستادند تا بدانند ايا او ادعا مي كند مسيح است يا نه ؟يحيي صريحا اظهار داشت نه من مسيح نيستم .پرسيدند خوب پس كه هستي ؟ايا ایلیای پيامبر هستيد ؟جواب داد نه.

سخن چه کسی را باورکنیم ؟ سخن عیسی را که می گوید یحیی همان الیاس نبی است یا سخن یحیی را که می گوید الیاس نبی نیست ؟ آیا انجیل در مورد ایلیا از زبان عیسی و یحیی دچار تناقض گویی شده است؟

 

در انجیل بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

2 پاسخ

+2 امتیاز

در دین اسلام چهره، هیکل و قد و اندازۀ یک فرد مبنای نبی بودن او نیست! بلکه کلامی که از جانب روح القدس از دهان آن فرد خارج می شود ملاک نبی بودن او از سوی الله است. کفار بنی اسرائیل نه کلامی که از دهان یحیی بیرون می آمد را قبول داشتند نه کلام کتب پیامبران قبلی را درک کرده بودند.  برای همین در جهل مرکب خود به دنبال استفسارات ظاهری بودند و می خواستند بدانند که آیا جسم یحیی همان جسم الیاس است یا خیر.... در حالیکه کلام یحیی و پیام یحیی که از جانب الله بر ایشان تلاوت میشد را انکار می کردند و در عوض دنبال تطمیع خطوات شیطانی خودشان بودند که در فراز ذیل از انجیل دقیقا به آن اشاره شده است: 

و چون عیسی به هیکل درآمده، تعلیم می‌داد، روسای کهنه و مشایخ قوم نزد او آمده، گفتند: «به چه قدرت این اعمال را می‌نمایی و کیست که این قدرت را به تو داده است؟» 24 عیسی در جواب ایشان گفت: «من نیز از شما سخنی می‌پرسم. اگرآن را به من گویید، من هم به شما گویم که این اعمال را به چه قدرت می‌نمایم: 25 تعمید یحیی از کجا بود؟ از آسمان یا از انسان؟» ایشان با خودتفکر کرده، گفتند که «اگر گوییم از آسمان بود، هرآینه گوید پس چرا به وی ایمان نیاوردید. 26 واگر گوییم از انسان بود، از مردم می‌ترسیم زیراهمه یحیی را نبی می‌دانند.» 27 پس در جواب عیسی گفتند: «نمی دانیم.» بدیشان گفت: «من هم شما را نمی گویم که به چه قدرت این کارها رامی کنم.  (انجیل صحیفه متی فصل 21 آیات 23 الی 27)

بدین ترتیب هم یحیی همان الیاس است (چون فرقی بین کلام یحیی و الیاس نیست) و هم یحیی الیاس نیست (چون الیاس در آسمان صعود کرد).... دقیقا بر اساس همین منطق است که در قرآن فرموده:

....لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ .... ﴿البقرة: ٢٨٥﴾

... ما هیچ فرقی بین احدی از فرستادگان الله نمی گذاریم.....

یعنی علیرغم اینکه ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و اسرائیل و موسی و عیسی و مابقی انبیاء اشخاص مختلفی هستند اما ما فرقی بین آنها نمی گذاریم، چرا که شناخت شناسی ما از ایشان بر اساس "کلام نازل شده" بر ایشان استوار شده است نه تفاوت های هیکل و قد و اندازه. 

بوسیله ی
+2 امتیاز

یحیی در کتاب یوحنا باب 1 صراحتا اعلام میکند خود شخص ایلیا نیست و این شبهه که ایلیا پس از رفتن به آسمان رجعت کرده را ،صریحا رد می کند. 
در پیشگویی کتاب ملاکی فصل 4 که عیسی آنرا تکرار می کند ، ایلیا را یحیی میداند. که این تشبیه به دو علت صورت می گیرد :

1- کلامی که هر دو پیامبر میگفتند از جانب روح القدس بود . 

2- هر دو پیامبر ، مسیح را بشارت میدادند :
به عنوان مثال یحیی در کتاب مرقس باب 1 آیه 7 میگوید : "بعد از من کسی تواناتر از من می آید که لایق آن نیستم که خم شده ، دوال نعلین او را باز کنم ."
ایلیا نیز در کتاب اول پادشاهان باب 22 آیه 17 میگوید : " تمامی اسرائیل را مثل گله ای که شبان ندارد بر کوهها پراکنده دیدم  وخداوند گفت : اینها صاحب ندارند ، پس هرکس به سلامتی به خانه ی خود بازگردد."که این گفته را میتوان در انجیل صحیفه متی باب 9 آیه 36 یا مرقس باب 6 آیه 34 با این مضمون یافت : "و چون جمعی کثیر دید ، دلش بر ایشان بسوخت زیرا که مانند گوسفندان بی شبان ، پریشان حال و پراکنده بودند. "

3-هر دو پیامبر شبیه هم بودند. 
در کتاب دوم پادشاهان باب 1 آیه 8 ایلیا را اینگونه معرفی میکند : "مرد موی دار بود و کمربندی چرمی بر کمرش بسته بود."
که این خصوصیات درباره یحی در متی باب 3 آیه 4 اینگونه معرفی میشود :"و این یحیی لباس از پشم شتر می داشت و کمربند چرمی بر کمر"
و در کتاب مرقس باب 1 آیه 6 یحیی را اینگونه معرفی میکند :" و یحیی را لباس از پشم شتر و کمربند چرمی بر کمر می بود."

بوسیله ی
از دید مسیح الیاس موعود کیست؟
...