و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز

در یوحنا باب 3 آیه 13 خداوند از زبان عیسی می فرماید :

و کسی به آسمان بالا نرفت مگر آن کس که از آسمان پایین آمد یعنی پسر انسان که در آسمان است.

اما در دوم پادشاهان باب 2 آیه 11میبینم که ایلیا نیز به آسمان بالا رفت . 

و چون ایشان می رفتند و گفتگو می کردند، اینک ارابه آتشین و اسبان آتشین ایشان را از یکدیگر جدا کرد و ایلیا در گردباد به آسمان صعود نمود.

آیا کتب مقدس در این مورد دچار تناقض شده است ؟ 

در میان متنی (چند کتاب) بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+4 امتیاز

ابتدا دقت کنید که هم در تورات و هم در کتاب امثال به این مثل اشاره شده است:

در تورات فرموده:

زیرا این حکمی که من امروز به تو امرمی فرمایم، برای تو مشکل نیست و از تو دورنیست. 12 نه در آسمان است تا بگویی کیست که به آسمان برای ما صعود کرده، آن را نزد ما بیاورد و آن را به ما بشنواند تا به عمل آوریم. 13 و نه آن طرف دریا که بگویی کیست که برای ما به آنطرف دریا عبور کرده، آن را نزد ما بیاورد و به ما بشنواندتا به عمل آوریم. 14 بلکه این کلام، بسیار نزدیک توست و در دهان و دل توست تا آن را بجا آوری. (تورات صحیفه تثنیه فصل 30 آیات 11 الی 15)

در صحیفه امثال فرموده:

کیست که به آسمان صعود نمود و از آنجا نزول کرد؟ کیست که باد را در مشت خود جمع نمود؟ و کیست که آب را در جامه بند نمود؟ کیست که تمامی اقصای زمین را استوار ساخت؟ نام او چیست و پسر او چه اسم دارد؟ بگو اگراطلاع داری. (صحیفه امثال فصل 30 آیه 4)

دو فراز فوق این سوال را مطرح کرده اند که صاحب حکمت کیست؟ و مگر حکمت بغیر از آسمان (یعنی جانب پروردگار) از منبع دیگری نیز بیان شده است؟ همانطور که فرموده:

 زیرا خداوند حکمت را می‌بخشد، و از دهان وی معرفت وفطانت صادر می‌شود (صحیفه امثال فصل 2 آیه 6)

پس حکمت را فقط می توان از نبی ای گرفت که یا روح القدس به او وحی برساند یا اینکه پسر انسان باشد (مسیح) که به روح القدس تجهیز شده باشد و رابط بالا و پایین باشد. حال چنانچه به آیات قبل و بعد آیه 13 از فصل 3 صحیفه یوحنا دقت کنید متوجه می شویم که عیسی نیز در حال بیان کردن "منبع" و "ماخذ" حکمت و "اثبات حقانیت خود از جانب الله" برای عالم اسرائیلی است اما وی متوجه پیام عیسی نمیشود:

نیقودیموس در جواب وی گفت: «چگونه ممکن است که چنین شود؟» 10 عیسی در جواب وی گفت: «آیا تو معلم اسرائیل هستی و این رانمی دانی؟ 11 آمین، آمین به تو می‌گویم آنچه می‌دانیم، می‌گوییم و به آنچه دیده‌ایم، شهادت می‌دهیم و شهادت ما را قبول نمی کنید. 12 چون شما را از امور زمینی سخن گفتم، باور نکردید. پس هرگاه به امور آسمانی با شما سخن رانم چگونه تصدیق خواهید نمود؟ 13 و کسی به آسمان بالا نرفت مگر آن کس که از آسمان پایین آمد یعنی پسر انسان که در آسمان است. 14 وهمچنان‌که موسی مار را در بیابان بلند نمود، همچنین پسر انسان نیز باید بلند کرده شود، 15 تاهر‌که به او ایمان آرد هلاک نگردد، بلکه حیات جاودانی یابد. (آیات 9 تا 15 فصل 3 از صحیفه یوحنا، انجیل)

بدین ترتیب آیات فوق نه به بالا و پایین رفتن فیزیکی پسر انسان، بلکه به مقام رسالت و مجهز بودن به روح القدس (رابط بالا و پایین بودن) و مقرب بودن مسیح دلالت دارد و اینکه این مسیح رسول است که توسط خداوند برای ابلاغ حکمت برانگیخته شده و همه جویندگان حکمت صرفا باید از این رسول اطاعت کنند، نه فرد دیگری. چرا که مسیح بود که در زمان خود تنها رابط بین آسمان و زمین یا بالا و پایین است.

لذا مقایسه این فراز با آیات کتاب پادشاهان که به بالا رفتن فیزیکی الیاس اشاره کرده است، یک مقایسه نادرست و بدون مد نظر گرفتن فحوا و پیام آیات است. 

 

بوسیله ی
باسلام
بسیار متین و شیوا پاسخ دادید.
ممنونم
...