و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز
سلام.

در آیاتی خداوند می فرماید که کسی برای شما یاور و ولی نیست:

 

أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۗ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ (2 | البقرة - 107)
آیا نمی‌دانستی که حکومت آسمانها و زمین، از آن خداست؟! و جز خدا، ولی و یاوری برای شما نیست.

لَيْسَ بِأَمَانِيِّكُمْ وَلَا أَمَانِيِّ أَهْلِ الْكِتَابِ ۗ مَنْ يَعْمَلْ سُوءًا يُجْزَ بِهِ وَلَا يَجِدْ لَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا (4 | النساء - 123)
به آرزوهای شما و آرزوهای اهل کتاب نیست؛ هر کس عمل بدی انجام دهد، کیفر داده می‌شود؛ و کسی را جز خدا، ولّی و یاور خود نخواهد یافت.

وَلَنْ تَرْضَىٰ عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ ۗ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَىٰ ۗ وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ ۙ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ (2 | البقرة - 120)
هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد، از آیین (تحریف یافته) آنان، پیروی کنی. بگو: «هدایت، تنها هدایت الهی است!» و اگر از هوی و هوسهای آنان پیروی کنی، بعد از آنکه آگاه شده‌ای، هیچ سرپرست و یاوری از سوی خدا برای تو نخواهد بود.

ولی در آیاتی دیگر میفرماید که مومنین ولی یکدیگر هستند:

الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۚ أَيَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا (4 | النساء - 139)
همانها که کافران را به جای مؤمنان، دوست خود انتخاب می‌کنند. آیا عزّت و آبرو نزد آنان می‌جویند؟ با اینکه همه عزّتها از آن خداست؟!

إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ (5 | المائدة - 55)
سرپرست و ولیّ شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آورده‌اند؛ همانها که نماز را برپا می‌دارند، و در حال رکوع، زکات می‌دهند.

آیا مومنین و رسول شامل من دون الله نمی شوند؟

عده ای از این آیات میخواهد اثبات کنند که عبادت من دون الله شامل مومنین و رسول نمیشود!!! زیرا انها من دون الله نیستند.
در خواندن من دون الله بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

2 پاسخ

+1 امتیاز

با بررسی قبل و بعد گروه دوم آیاتی که ارائه کرده اید (نساء 139 و مائده 55) مشخص است که منظور از ریشه "ول" در این آیات مساله اتکا و ایجاد اتصال و رابطه با کفار یا مشرکین مانند یهود و نصاراست نه مساله عبادت یا دین! الله در آیات قبل و بعد نساء 139 و مائده 55 اتکا و اتصال به کافران و مشرکین را نهی فرموده و در آن آیات تاکید می کند که مومنین باید با مومنین رابطه و اتصال و مراودت داشته باشند نه با کفار و مشرکین.

قرآن صریحا همه چیز را تفکیک کرده است:

در حوزه عبادت و دین الله صریحا فرموده که من دون الله را نمی توان بعنوان ولی اتخاذ کرد:

 أَفَحَسِبَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَن يَتَّخِذُوا عِبَادِي مِن دُونِي أَوْلِيَاءَ إِنَّا أَعْتَدْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِينَ نُزُلًا ﴿الكهف: ١٠٢﴾

آيا كسانى كه كفر ورزيده‌اند، پنداشته‌اند كه می توانند به جاى من، بندگانم را بعنوان اولیاء بگيرند؟ ما جهنم را آماده كرده‌ايم تا جايگاه پذيرايى كافران باشد.

که در آیه فوق آشکارا به "من دونی" اشاره نموده تا مشخص شود که دقیقا منظور از من دون الله، همه بجز الله است. همچنین در آیه ای دیگر فرموده:

إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ عِبَادٌ أَمْثَالُكُمْ فَادْعُوهُمْ فَلْيَسْتَجِيبُوا لَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ ﴿الأعراف: ١٩٤﴾

در حقيقت، كسانى را كه به جاى الله صدا می زنید، بندگانى مانند شما هستند. پس آنها را صدا بزنید، اگر راست مى‌گوييد بايد شما را اجابت كنند.

پس مطابق نص صریح آیات فوق در حوزه دین و تعالیم دین (توسل، خواندن، دعا و استغاثه، حاجت خواستن، طلب مغفرت و غیرو) نمی توان احدی را بعنوان ولی اتخاذ کرد. اما در آیاتی دیگری از قرآن کلمه "ولی" در معنای یاری کردن و یار بکار رفته است که با توجه به کانتکست معنایی کاملا متفاوت دارد.

متاسفانه افراد جاهل و مشرکین آیات را فهم نکرده اند و به "ظاهر من القول" بسنده می کنند. برای همین است که هر جا کلمه ولی را ببینند تصور می کنند که همان معنا را دارد و از اینروست که دچار تناقضات متعدد می شوند. لیکن کسی که فحوا و پیام آیات را با توجه به کانتکست فهم می کند متوجه می شود که کلمه "ولی" در آیات مختلف به مفاهیم متعددی دلالت دارد و قرآن مسائل را از هم تفکیک کرده است.

پس نمی توان احدی بغیر از الله را بعنوان "ولی" اتخاذ کرد اما مومنین مطابق قرآن "ولی" ما هستند. 

بله جمله فوق در دستگاه منطق هلنی و یونانی دارای تناقض است اما کسی که قرآن را مطالعه کرده می داند که منظور تفکیکی است که قرآن مطابق آیاتی که آمد، ایجاد نموده است. 

بوسیله ی
+1 امتیاز

برای پاسخ به این افرادی که اینگونه شبهه را وارد میکنند آیه زیر پاسخگوست. 
نظر این عده بر این است که چون خداوند فرموده خدا فقط ولی مومنین است و از طرفی خداوند مومنین و رسول را هم ولی معرفی کرده است، پس مومنین و رسول من دون الله محسوب نمی شوند. اما از این دوستان سوال می شود ....

خداوند در آیه 19 و 20 سوره هود می فرماید :

الَّذِينَ يَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ وَيَبْغُونَهَا عِوَجًا وَهُم بِالْآخِرَةِ هُمْ كَافِرُونَ [١١:١٩]
همانان كه [مردم را] از راه خدا باز مى‌دارند و آن را كج مى‌شمارند و خود، آخرت را باور ندارند. 
أُولَٰئِكَ لَمْ يَكُونُوا مُعْجِزِينَ فِي الْأَرْضِ وَمَا كَانَ لَهُم مِّن دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ۘ يُضَاعَفُ لَهُمُ الْعَذَابُ ۚ مَا كَانُوا يَسْتَطِيعُونَ السَّمْعَ وَمَا كَانُوا يُبْصِرُونَ [١١:٢٠]
آنان در زمين درمانده‌كنندگان  نيستند، و جز خدا اولیایی براى آنان نيست. عذاب براى آنان دو چندان مى‌شود. آنان توان شنيدن [حق را] نداشتند و [حق را] نمى‌ديدند. 

و از طرفی خداوند در 257 بقره می فرماید :

اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ۖ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ ۗ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ [٢:٢٥٧]
خداوند ولی كسانى است كه ايمان آورده‌اند. آنان را از تاريكيها به سوى روشنايى به در مى‌برد. و[لى‌] كسانى كه كفر ورزيده‌اند، اولیاشان [همان عصيانگران=] طاغوتند، كه آنان را از روشنايى به سوى تاريكيها به در مى‌برند. آنان اهل آتشند كه خود، در آن جاودانند. 

یا در آیه 73 سوره انفال می فرماید :

وَالَّذِينَ كَفَرُوا بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُن فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَفَسَادٌ كَبِيرٌ [٨:٧٣]
و كسانى كه كفر ورزيدند اولیای يكديگرند. اگر اين [دستور] را به كار نبنديد، در زمين فتنه و فسادى بزرگ پديد خواهد آمد. 

 آیا از مقایسه دو آیه بالا با آیه 20 سوره هود باز هم نتیجه می گیرند که طاغوت و کفار هم "من دون الله " محسوب نمی شوند ؟؟؟
 

بوسیله ی
نکته جالبی بود تشکر
...