و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+2 امتیاز

در آیه 33 سوره احزاب خداوند می فرماید :

وَقَرْنَ فِى بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ ٱلْجَـٰهِلِيَّةِ ٱلْأُولَىٰ ۖ وَأَقِمْنَ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتِينَ ٱلزَّكَوٰةَ وَأَطِعْنَ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥٓ ۚ إِنَّمَا يُرِيدُ ٱللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ ٱلرِّجْسَ أَهْلَ ٱلْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًۭا [٣٣:٣٣]
و در خانه‌هايتان قرار گيريد و مانند روزگار جاهليت قديم زينتهاى خود را آشكار مكنيد و نماز برپا داريد و زكات بدهيد و خدا و فرستاده‌اش را فرمان بريد. خدا فقط مى‌خواهد آلودگى را از شما اهل بیت بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند. 

با توجه به اینکه مخاطب آیه زنان پیامبر است چرا در انتهای آیه ضمیر تغییر کرده و از ضمیر مذکر استفاده شده است؟

 

در معصومیت بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز
 
بهترین پاسخ

عده ای این آیه را اینگونه توجیح کرده اند که از آنجا که مردی در بین زنان وجود دارد ، ضمیر مذکر استفاده شده است، در حالیکه این منطق بی اساس است چرا که مخاطب آیه ،کسان دیگری هستند.

داستان از این قرار است که کلمه "اهل"  جمع مذکر است و این کلمه برای مخاطب قرار دادن مونث نیز بکار میرود.
برای فهم بیشتر به نمونه های قرآنی این کلمه میپردازیم.

فَلَمَّا قَضَىٰ مُوسَى ٱلْأَجَلَ وَسَارَ بِأَهْلِهِۦٓ ءَانَسَ مِن جَانِبِ ٱلطُّورِ نَارًۭا قَالَ لِأَهْلِهِ ٱمْكُثُوٓا۟ إِنِّىٓ ءَانَسْتُ نَارًۭا لَّعَلِّىٓ ءَاتِيكُم مِّنْهَا بِخَبَرٍ أَوْ جَذْوَةٍۢ مِّنَ ٱلنَّارِ لَعَلَّكُمْ تَصْطَلُونَ [٢٨:٢٩]
و چون موسى آن مدت را به پايان رسانيد و همسرش را [همراه‌] برد، آتشى را از دور در كنار طور مشاهده كرد، به خانواده خود گفت: «[اينجا] بمانيد، كه من آتشى از دور ديدم، شايد خبرى از آن يا شعله‌اى آتش برايتان بياورم، باشد كه خود را گرم كنيد.» 

خب همانطور که مشاهده شد موسی همسر خود را مخاطب قرار می دهد و برای مخاطب قرار دادن وی از ضمیر مذکر استفاده می کند. این آیه نیز توجیه افرادی که وجود خاتم االنبیین را در بین زنان پیامبران، دلیلی بر استفاده از ضمیر مذکر می دانستند رد میکند چرا که در این آیه شخص مذکر گوینده است و تنها و تنها شخص مونث، مخاطب قرار می گیرد.

حال به نمونه های دیگری که در قرآن برای مخاطب مونث پس از بکار بردن واژه "اهل" از جمع مذکر استفاده می کند، توجه کنید.

قَالُوٓا۟ أَتَعْجَبِينَ(مونث) مِنْ أَمْرِ ٱللَّهِ ۖ رَحْمَتُ ٱللَّهِ وَبَرَكَـٰتُهُۥ عَلَيْكُمْ(جمع مذکر) أَهْلَ ٱلْبَيْتِ ۚ إِنَّهُۥ حَمِيدٌۭ مَّجِيدٌۭ [١١:٧٣]
گفتند: «آيا از كار خدا تعجّب مى‌كنى؟ رحمت خدا و بركات او بر شما خاندان [رسالت‌] باد. بى‌گمان، او ستوده‌اى بزرگوار است.» 

مخاطب ساره زن ابراهیم اما بعد از اهل بیت ضمیر استفاده شده جمع مذکر است.

وَحَرَّمْنَا عَلَيْهِ ٱلْمَرَاضِعَ مِن قَبْلُ فَقَالَتْ هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَىٰٓ أَهْلِ بَيْتٍۢ يَكْفُلُونَهُۥ لَكُمْ وَهُمْ لَهُۥ نَـٰصِحُونَ [٢٨:١٢]و از پيش، شير دايگان را بر او حرام گردانيده بوديم. پس [خواهرش آمد و] گفت: «آيا شما را بر خانواده‌اى راهنمايى كنم كه براى شما از وى سرپرستى كنند و خيرخواه او باشند؟»

کلمه اهل بیت برای مادر موسی به کار می رود اما وی را جمع مذکر صدا میزند.(توجه کنید که منظور این آیه از کفالت پیدا کردن کسی است که موسی را شیر دهد و این شخص مونث است)

بوسیله ی
انتخاب شده بوسیله ی
...