و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+1 امتیاز

در آیه 23 سوره حشر المومن بعنوان یکی از اسماء الله ذکر شده است:

هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ ﴿الحشر: ٢٣﴾

خداوند به چه کسی مومن است که نام او مومن است ؟

ممنون

در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی
از این پس لطفا سوال های تان را با ذکر آیه ای طرح کنید. سوال شما تصحیح شد و آیه به آن اضافه گردید.

1 پاسخ

+1 امتیاز
 
بهترین پاسخ

مومن که مشتقی از "من" و بعد "امن" می باشد به معنای کسی است که در عهد خود "امین" است. چه انسانی که به عهد خود در مقابل الله پایبند باشد و آن امانت را با حفظ احکام و فرایض کتاب حفظ کند و چه خداوند که نسبت به عهد خود با بندگان خویش پایبند است. در قرآن فرموده:

يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَأَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ وَإِيَّايَ فَارْهَبُونِ ﴿البقرة: ٤٠﴾

اى فرزندان اسرائيل، نعمتهايم را كه بر شما ارزانى داشتم به ياد آريد، و به پيمانم وفا كنيد، تا به پيمانتان وفا كنم، و تنها از من بترسيد.

مطابق آیه فوق شرط مومن بودن الله به عهد خویش، مومن بودن انسان ها به عهد و احکام و فرایض الله عنوان شده است. 

در تورات نیز می فرماید:

 پس بدان که یهوه، خدای تو، اوست خدا، خدای امین که عهد و رحمت خود را با آنانی که او را دوست می‌دارند و اوامر او را بجا می‌آورند تا هزار پشت نگاه می‌دارد. 10 و آنانی را که او را دشمن دارند، بر روی ایشان مکافات رسانیده، ایشان را هلاک می‌سازد. و به هرکه او را دشمن دارد، تاخیرننموده، او را بر رویش مکافات خواهد رسانید. 11 پس اوامر و فرایض و احکامی را که من امروزبه جهت عمل نمودن به تو امر می‌فرمایم نگاه دار (تورات مقدس صحیف تثنیه فصل 7 آیات 9 الی 11)

از این روست که کلمه مومن به عملکرد "امین بودن" نسبت به چیزی دلالت دارد. 

 

بوسیله ی
انتخاب شده بوسیله ی
...