و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+5 امتیاز
برخی افراد می گویند فهم قران فقط توسط انبیاء و یا امامان مذهبی یا کارشناسان دینی میسر است و عوام مردم توان فهم قرآن را ندارند یا ممکن است از آن برداشت های غلط و استباط های نادرست داشته باشند. آیا قرآن چنین ادعایی را تایید می کند؟
در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+3 امتیاز
 
بهترین پاسخ

1) خطاب یعنی روی صحبت آیات قرآن با ناس یا همه مردم است نه با یک گروه خاص: 

قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعًا الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ يُحْيِي وَيُمِيتُ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ الَّذِي يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَكَلِمَاتِهِ وَاتَّبِعُوهُ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ ﴿الأعراف: ١٥٨﴾

بگو: «اى مردم، من فرستاده الله به سوى همه شما هستم، همان كه فرمانروايى آسمانها و زمين از آن اوست. هيچ صاحب قدرتی جز او نيست؛ كه زنده مى‌كند و مى‌ميراند. پس به الله و فرستاده او -كه پيامبری بی اطلاع از مقوله ایمان بوده (امی) كه به الله و كلمات او ايمان دارد- بگرويد و او را پيروى كنيد، اميد كه هدايت شويد.» 

يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَكُم بُرْهَانٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَأَنزَلْنَا إِلَيْكُمْ نُورًا مُّبِينًا ﴿النساء: ١٧٤﴾

اى مردم، در حقيقت براى شما از جانب پروردگارتان برهانى آمده است، و ما به سوى شما نورى تابناك فرو فرستاده‌ايم.

2) مطالعه و تدبر در آیات قرآن دستور الله به تک تک مردم است نه به یک گروه خاص:

...فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ .... ﴿المزمل: ٢٠﴾

... هر قدر که برای تان میسر میشود قرآن را بخوانید.....

3) قرآن تاکید فرموده که آیاتش "بینه" و "مبین" (در بین گذارنده، بیان کننده یا در اصطلاح روشن) است. این آیات شفاف برای همه قابل فهم است الا انکار کنندگان:

وَلَقَدْ أَنزَلْنَا إِلَيْكَ آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ وَمَا يَكْفُرُ بِهَا إِلَّا الْفَاسِقُونَ ﴿البقرة: ٩٩﴾

و همانا بر تو آياتى روشن (بیان کننده) فرو فرستاديم، و جز فاسقان [كسى‌] آنها را انكار نمى‌كند.

4) قرآن فرموده که الله وظیفه تبیین یا بیان آیاتش را بر عهده دارد و این تبیین و بیان را به فرستاده اش می دهد و کار فرستاده (رسول) نیز چیزی بغیر از انتقال کلام وحی به مردم نیست:

كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ﴿البقرة: ٢٤٢﴾

آنطور الله آیاتش را برای شما بیان می کند باشد که شما بیندیشید

وَيُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ ﴿النور: ١٨﴾

و الله آیات را برای شما بیان می کند و الله است که عالم و با حکمت است

متاسفانه اکثریت محمد را به عنوان رسول و فرستاده قبول ندارند و به دروغ ادعا می کنند که محمد پیامگر است. این اشتباه از آنجاست که بسیاری تصور می کنند که محمد آخوند بوده و بالای منبر می رفته است. در حالیکه قرآن فرموده که او "فرستاده" الله بود نه چیزی غیر: 

وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ فَإِن تَوَلَّيْتُمْ فَإِنَّمَا عَلَىٰ رَسُولِنَا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ ﴿التغابن: ١٢﴾

و خدا را فرمان بريد و فرستاده [او] را اطاعت نماييد، و اگر روى بگردانيد، هر آینه بر فرستاده ما فقط پيام‌رسانى آشكار است.

پس آیات قرآن غامض نیستند بلکه بینه یعنی بیان کننده و شفاف و روشن هستند و حتی به پیامبر هم برای فهم قرآن نیازی نیست چه برسد به مشتی فرصت طلب! 

5) تنها در سوره قمر الله چهار بار اشاره کرده که کلامش را برای همگان قابل فهم و "آسان" ساخته لیکن ما انسان ها بجای ذکر کلام الله به مشتی دروغ تحت عنوان حدیث و روایت و تاریخ می پردازیم که اصلا قرار نبود مبنای دین باشند:

وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ ﴿القمر: ١٧﴾

وَلَقَدْ يَسَّرنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ ﴿القمر: ٢٢﴾

وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ ﴿القمر: ٣٢﴾

وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَل مِن مُّدَّكِرٍ ﴿القمر: ٤٠﴾

نتیجه:

طبق بندهای فوق مشخص شد که کلام الهی برای همگان قابل فهم و درک می باشد و برای فهم آن حتی به پیامبر هم نیازی نیست چه برسد به افراد متفرقه دیگر. اینکه برخی از افراد با خواندن کلام الهی گیج می شوند به آن سبب است که ذهن ایشان به حدیث و روایت و تاریخ آلوده شده است و آن باورهای ضد قرآنی چون سد و پرده ای در برابر فهم قرآن قرار می گیرند. این در حالی است که قرآن فرموده:

تِلْكَ آيَاتُ اللَّهِ نَتْلُوهَا عَلَيْكَ بِالْحَقِّ فَبِأَيِّ حَدِيثٍ بَعْدَ اللَّهِ وَآيَاتِهِ يُؤْمِنُونَ ﴿الجاثية: ٦﴾

آن آیات الله است که به حق بر تو می خوانیم پس به کدامین حدیث بعد از کلام الله و آیاتش ایمان می آورند

بدیهی است که مطابق آیات قرآن، قرآن و کتب من قبل (تورات و انجیل) تنها کلام الله می باشند. 

بوسیله ی
انتخاب شده بوسیله ی
قرآن که کتاب الله حکیم، کتابی مملو از هدایت و احکام حکیمانه الهی است، همیشه خواننده گان اش را  به تفکر و تدبر در فهم آیاتش امر میکند، سوره محمد آیه 24 أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا آيا آنها در قرآن تدبر نمي‏كنند؟ يا بر دلهايشان قفل نهاده شده است. سوره النساء آیه 82 أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرًا آيا درباره قرآن نمي‏انديشند كه اگر از ناحيه غير خدا بود اختلافات فراواني در آن مي‏يافتند،
پس به قول بعضی افراد که تنها امامان مذاهب فهم قرآن دارند، آیاتی را برایتان به شکل مثال از قرآن مینویسم که مذاهب در باره آن اختلاف دارند،  یک مذهب چیزی را حلال و دیگری آنرا حرام میگویند، و این را نیز میگویند اگر حرام را حلال قرار دهی کافر هستی و حلال را حرام.
در قرآن خوردن گوشت حیوانات از طبقه انعام که شامل بز، گوسفند، گاو و شتر با شرایط ذبح آن حلال قرار داده شده و هم چنان ممنوع قرارگرفتن خود مرده حیوانات مذکور و یا اینکه به نام غیرالله ذبح شود و یا بالای نشانه ها و یا تقسیم نمودن آنها با تیر های ازلام، خون، و گوشت خوک یا خنزیر تذکر یافته است، اما سخن الله ج در باره اسب، قاطر و الاغ و هدف پیدایش آنها نیز واضع است که این ها جهت سواری یا حمل ونقل و زینت اند نه  برای خوردن ، سوره النحل آیه 8 وَالْخَيْلَ وَالْبِغَالَ وَالْحَمِيرَ لِتَرْكَبُوهَا وَزِينَةً وَيَخْلُقُ مَا لَا تَعْلَمُونَ، اسبها و استرها و الاغها را آفريد تا بر آنها سوار شويد و هم مايه زينت شما باشد و مي‏آفريند چیزهای را كه شما نمي‏دانيد،
پس شما اگر در باره خوردن گوشت الاغ یا اسپ و قاطر در مذاهب موجود بنام اسلام رجوع کنید به اختلاف اینکه الاغ، اسب در یک مذهب حلال  و در مذهبی دیگری حرام میباشد، الاغ اهلی حرام و الاغ وحشی حلال، آنرا دریافت خواهی کرد،  و یا اگر چیزی را الله ج درکتب اش حلال یا حرام قرار نداده است به این معنی نیست که ما انسان ها از او بهتر میدانیم، باید به گمان خود چیزی را حلال و چیزی دیگری را حرام قرار دهیم، چراکه جز الله کسی اجازه صدور فرمان را در دین ندارد و او احکم الحاکمین است. بناءً همین مسئله سبب دربدری مردم در کشور های اسلامی است که احکام الله را بصورت آشکار نقض میکنند و بر الله فرمایش میدهند که چرا چنین چیزی در قرآن نیامده است، و درنتیجه الله ج نیز آنها به سبب کار شان در هم انداخته تا عذاب یکدیگر را در این دنیا بچشند. سوره انعام آیه 65، قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَى أَنْ يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذَابًا مِنْ فَوْقِكُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعًا وَيُذِيقَ بَعْضَكُمْ بَأْسَ بَعْضٍ انْظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُونَ بگو او قادر است كه عذابي از طرف فوق يا از زير پاي شما بر شما بفرستد يا به صورت دسته‏هاي پراكنده شما را با هم بياميزد، و طعم جنگ (و ناراحتي) را به هر يك از شما به وسيله ديگري بچشاند، ببين چگونه آيات گوناگون را براي آنها بازگو مي‏كنيم شايد بفهمند (و باز گردند)
طورمثال:

(مثال ها و استنادات به کتب حدیث و روایت بدلیل تخالف با قوانین سایت توسط ادمین حذف گردید).

به همین شکل مسایل بیشتری وجود دارد که با وجود آیات در باره آنها در کتب الهی آنها بین هم افتاده و از سر تن ندادن به یکدیگر بالای الله ج دروغ میبندند.
با سلام و تشکر. در جریان باشید که طبق قوانین سایت رجوع به حدیث و روایت و تاریخ به هر نحوی (حتی برای ارائه مدرک از ادعاهای مذاهب) ممنوع است. لطفا رعایت کنید. سپاسگزارم.
...