و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز

آیا طبق گفته قرآن در اسمان کوه وجود دارد؟

أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُزْجِي سَحَابًا ثُمَّ يُؤَلِّفُ بَيْنَهُ ثُمَّ يَجْعَلُهُ رُكَامًا فَتَرَى الْوَدْقَ يَخْرُجُ مِنْ خِلَالِهِ وَيُنَزِّلُ مِنَ السَّمَاءِ مِن جِبَالٍ فِيهَا مِن بَرَدٍ فَيُصِيبُ بِهِ مَن يَشَاءُ وَيَصْرِفُهُ عَن مَّن يَشَاءُ يَكَادُ سَنَا بَرْقِهِ يَذْهَبُ بِالْأَبْصَارِ ﴿النور: ٤٣﴾

آيا ندانسته‌اى كه خدا[ست كه‌] ابر را به آرامى مى‌راند، سپس ميان [اجزاء] آن پيوند مى‌دهد، آنگاه آن را متراكم مى‌سازد، پس دانه‌هاى باران را مى‌بينى كه از خلال آن بيرون مى‌آيد، و [خداست كه‌] از آسمان از كوههايى كه در آنجاست تگرگى فرو مى‌ريزد؛ و هر كه را بخواهد بدان گزند مى‌رساند، و آن را از هر كه بخواهد باز مى‌دارد. نزديك است روشنىِ برقش چشمها را بِبَرَد.

در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

3 پاسخ

+4 امتیاز
 
بهترین پاسخ

ریشه גב (جب) در لسان وحی به عملکرد "بلندی"، "پشته" و "برجستگی" دلالت دارد و از اینروست که مشتقی مانند جبل به هر آنچه برجسته یا بلند یا شامخ باشد دلالت دارد. به نمونه های ذیل از لسان وحی توجه فرمایید:

והאולם אשר על פני הארך על פני רחב הבית אמות עשרים והגבה מאה ועשרים ויצפהו מפנימה זהב טהור

 و طول رواقی که پیش خانه بود مطابق عرض خانه بیست ذراع، و بلندیش صد و بیست ذراع و اندرونش رابه طلای خالص پوشانید (صحیفه دوم تواریخ فصل 3 آیه 4)

לכן כה אמר אדני יהוה יען אשר גבהת בקומה ויתן צמרתו אל בין עבותים ורם לבבו בגבהו

بنابراین خداوند یهوه چنین می‌فرماید: «چونکه قد تو بلند شده است، و او سر خود را درمیان ابرها برافراشته و دلش از بلندیش مغرورگردیده است (صحیفه حزقیال فصل 31 آیه 10)

در قرآن این کلمه به معنای برجستگی بکار رفته است:

.... وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ .....﴿النور: ٣١﴾

.... و باید بزنند پوشش هایشان را بر برجستگی هایشان و آشکار نسازند زینت هایشان را مگر برای شوهرانشان.....

بنابراین واژۀ "جبال" به هر آنچه که بلندبالا باشد دلالت دارد. در آیات قرآن نیز جبال به بلندمرتبه و شامخ بودن مشهور است و بارها اشاره شده که علیرغم بلندمرتبه بودن یارای مقابله در قیامت را ندارد:

وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْجِبَالِ فَقُلْ يَنسِفُهَا رَبِّي نَسْفًا ﴿طه: ١٠٥﴾

بپرسندت از کوه‌ها بگو بپراکندشان پروردگار من پراکندنی‌

از اینروست که جبال در لسان قرآن به "بلندمرتبه" بودن اطلاق دارد که شامل کوه ها یا ابرهای عظیم شناور در آسمان نیز می گردد که در آن آیه 43 سوره نور به بارش نزولات آسمانی از آن اشاره شده است. 

بوسیله ی
انتخاب شده بوسیله ی
+2 امتیاز

بسیار جالب است که بدانیم تگرگ و رعد و برق تنها و تنها مخصوص ابرهای cumulinmbus هستند که به ابرهای CB نیز مشهورند.

در تعریف این ابر آمده است :
Clouds with extensive vertical development
یعنی ابرهایی که به صورت گسترده عمودی رشد میکنند و ارتفاع این ابرها می تواند تا 65000 پا یعنی تا لایه stratosphere برسد.

فقط کافی است عبارت CB Clouds را در گوگل سرچ کنیم تا شکل این ابرها را مشاهده کنیم و پس از آن دوباره این آیه قرآنی را بخوانیم :

أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُزْجِي سَحَابًا ثُمَّ يُؤَلِّفُ بَيْنَهُ ثُمَّ يَجْعَلُهُ رُكَامًا فَتَرَى الْوَدْقَ يَخْرُجُ مِنْ خِلَالِهِ وَيُنَزِّلُ مِنَ السَّمَاءِ مِن جِبَالٍ فِيهَا مِن بَرَدٍ فَيُصِيبُ بِهِ مَن يَشَاءُ وَيَصْرِفُهُ عَن مَّن يَشَاءُ يَكَادُ سَنَا بَرْقِهِ يَذْهَبُ بِالْأَبْصَارِ ﴿النور: ٤٣﴾

آيا ندانسته‌اى كه خدا[ست كه‌] ابر را به آرامى مى‌راند، سپس ميان [اجزاء] آن پيوند مى‌دهد، آنگاه آن را متراكم مى‌سازد، پس دانه‌هاى باران را مى‌بينى كه از خلال آن بيرون مى‌آيد، و [خداست كه‌] از آسمان از كوههايى كه در آنجاست تگرگى فرو مى‌ريزد؛ و هر كه را بخواهد بدان گزند مى‌رساند، و آن را از هر كه بخواهد باز مى‌دارد. نزديك است روشنىِ برقش چشمها را بِبَرَد.

بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی
پاسخ علمی جالبی بود. اما دیر یا زود کسی برای آن استثنایی پیدا میکند و درآن زمان دعوای علماء بوجود می آید. نتیجه اینکه، پاسخ های علمی توان ارائه ادله متقن برای آیات وحی را ندارند، چرا که علم ماهیتا تکاملی است و فردا ممکن است یافته ای جدید، یافته های قدیمی علمی را نقض نمایند. پس بهترین روش برای مباحثه دینی استفاده از آیات وحی برای توضیح آیات دیگر است و حتی الامکان نباید یافته های تجربی بشر را که ماهیتا متزلزل و قابل تغییر می باشند بعنوان ادله ارائه کرد.
+3 امتیاز

با توجه به ابتدای آیه که ازابرها وتراکم وانباشته شدن ابرها صحبت میکند پر واضح است که کلمه جبال به ابرهای متراکم عظیم اشاره دارد نه به کوههایی ازسنگ آنهم درآسمان!!!

قرآن دردو آیه دیگر نیز برای اشاره به خیل عظیم مردم از کلمه جبل استفاده کرده است آیا مردم نیز کوه سنگی اند؟ یا اینکه این کاربردها 

همگی تشبیهی هستند واشاره به تجمع و عظمت دارند؟

 

شعراء:184
وَاتَّقُوا الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالْجِبِلَّةَ الْأَوَّلِينَ 
و بترسيد از آنکه شما را و انبوه پيشينيان را آفريد. 

 

یس:62
وَلَقَدْ أَضَلَّ مِنكُمْ جِبِلًّا كَثِيرًا أَفَلَمْ تَكُونُوا تَعْقِلُونَ 
ـ [شيطان] از ميان شما گروه بسياری را به گمراهی کشيد، آيا انديشه نمي‌کرديد ؟

 

 

بوسیله ی
...