و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز
در قرآن میبینیم خداوند میفرماید قرآن را در شب قدر نازل کردیم اما در جاهای دیگر قرآن میبینیم که عده ای منتظر شنیدن آیات جدید قرآن هستند . سوالی که پیش می آید این است که آیا قرآن یکدفعه در شب قدر نازل شد یا بصورت تدریجی در مدت زمانی نازل شد؟
در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز

قرآن فقط بصورت تدریجی بر محمد نبی نازل شده است:

وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْلَا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْآنُ جُمْلَةً وَاحِدَةً كَذَٰلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤَادَكَ وَرَتَّلْنَاهُ تَرْتِيلًا ﴿الفرقان: ٣٢﴾

و کافران گفتند: «چرا قرآن یکجا بر او نازل نشده است؟!» این بخاطر آن است که قلب تو را بوسیله قرآن محکم داریم، و (از این رو) آن را به تدریج بر تو خواندیم.

در ضمن لیل به معنای تاریکی است و "لیله القدر" به تاریکی آغازین خلقت اشاره دارد که سنگ بنای آفرینش همه چیز در آن گذاشته شده است. 

سورۀ قدر به هیچ عنوان به نزول قرآن اشاره نکرده است. بلکه در خود سورۀ قدر مورد نزول توضیح داده شده که همان "ملائک و روح" می باشند: تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ ﴿القدر: ٤﴾. 

بوسیله ی
در آیه 185 سوره بقره میفرماید : قرآن را در ماه رمضان نازل کردیم.
آیا این آیه  به نزول دفعه ای قرآن اشاره ای نمی کند ؟
خیر. این آیه به آغاز نزول قرآن که مطابق آیه 23 فرقان "تدریجی" بوده است اشاره دارد.
اما در سوره دخان آیه 2 و 3 به نزول قرآن در شب قدر اشاره می کند . آیا اشتباه است که بگوییم در نهایت تمامی آیات بصورت جمع بندی شده و بصورت تفکیک شده پشت سر هم در یک کتاب در شب قدر نازل شده است ؟
بله، اشتباه است. چرا که مطابق نص کتاب، قرآن فقط بصورت تدریجی نازل شده است.
آنچکه در سوره دخان و سوره قدر اشاره شده فی الواقع اشاره به یوم تروا در تورات یا همان وتر در سوره فجر دارد که همان موعد "نزول حکمت" قبل از خلقت و آفرینش آسمانها و زمین و حتی خلقت نور است. لطفا برای بحث بیشتر این مساله را در قالب یک یا چند سوال جدید طرح کنید. با تشکر.
...