و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز
با توجه به آیات قرآن چه کسی مجری مجازات های تعیین شده در قرآن است؟
مثلا در مورد احکام مربوط به حد زنا اجرای این حکم چگونه است؟ و یا باتوجه به اینکه در قرآن مجازاتی برای محاربه با خدا تایین شده و نیز اینکه ربا خواری مانند محاربه با خدا خوانده شده، هرکسی دلش خواست میتواند فردِ ربا خواری را دستگیر و دست و پایش رو بعکس یکدیگر قطع کند؟!
در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+2 امتیاز
 
بهترین پاسخ

مطابق آیه 4 سوره نور برای انجام مجازات زناکاران حتما می بایست 4 شاهد ارائه شود و شهادات تفتیش شوند تا با هم مطابقت داشته باشد. پس اینطور نیست که هر کس سرخود بتواند هر کسی را به بهانه زنا یا حتی قتل مجازات کند بلکه نیاز به ساز و کاری است که این داوری را بر اساس بماانزل الله (کلام وحی) اثبات کرده و به نتیجه برساند. در موارد دیگر مانند قتل نفس، ربا و سرقت و جروحات و غیره نیز حتما می بایست شواهد قطعی و عینی به داوران ارائه شود و آنها بر اساس بماانزل الله حکم نمایند. پس اینطور نیست که هر کس سرخود بتواند بدون شاهد دست به هر کاری بزند. 

نتیجه اینکه برای انجام اینگونه تفتیش و تفحص ها و بررسی ها، مسلمانان باید اقدام به تشکیل دادگاه هایی کنند تا آن دادگاه بر اساس "بماانزل الله" (نه حدیث و روایت) حکم نماید. قرآن از این افراد به "حکام" (داوران) یاد میکند و از مومنین میخواهد که حکام یا داوران را با رشوه منحرف نسازند:

وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقًا مِّنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿البقرة: ١٨٨﴾

و اموالتان را ميان خودتان به ناروا مخوريد، و [به عنوان رشوه قسمتى از] آن را به داوران مدهيد تا بخشى از اموال مردم را به گناه بخوريد، در حالى كه خودتان [هم خوب‌] مى‌دانيد.

لازم به ذکر است که مطابق قرآن اگر هر کسی بر اساس کلام وحی حکم نکند کافر است. پس تنها میزان قضاوت برای حکام یا داوران صرفا باید کلام تورات و انجیل و قرآن(بر اساس کتاب الله) باشد نه حدیث و روایت و فتواهای انسان ساخته، که در غیر اینصورت کفر است:

... وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ ﴿المائدة: ٤٤﴾

...  كسانى كه به موجب آنچه الله نازل كرده داورى نكرده‌اند، آنان خود كافرانند.

بوسیله ی
انتخاب شده بوسیله ی
با توجه به اینکه " احکام و فرایض کتب را نمی توان به صورت قانون تکلف آور برای همه مقرر کرد. چرا که در دین هیچ اکراهی نیست." حکم زناکاران چگونه است؟ ایا به غیر مسلمانان شامل میشود اگر نه هرکسی میتواند با انکار دین خود از زیر مجازات فرار کند و اگر غیر این باشد و نخواهد دروغ بگوید دیگر چه نیازی به چهار شاهد؟
و اینکه انجام این مجازات بر عهده دستگاه حاکم است یا خود مردم؟ که اگر خود مردم باشد پس قوانین داخلی و بین المللی و حقوق بشر که نقض آن موجب هرج و مرج و پیگرد قانونی خواهد شد چه میشود؟
باتشکر
آیات قرآن و تورات و انجیل برای مومنین به این کتب نازل شده، نه برای کافران. مومنین موظف اند در جماعات خود به این دستورات عمل کنند حتی اگر خلاف قوانین بین المللی و غیره باشد. مثلا شما نمی توانید یک کافر را مجبور به روزه گرفتن کنید. در مواردی که دعوا بین مومن و کافر باشد نیز باید مطابق قانون کسی که حق با اوست عمل شود. مثلا اگر مسلمانی یک بودایی را کشت، بدیهی است که بر اساس حکم بودایی ها بر مسلمان حکم می شود و اگر برعکس بود مسلمان نیز در صدد اجرای حکم اسلام است.... در قرآن چیزی تحت عنوان دستگاه حاکم وجود ندارد. اما اینکه اگر دستگاه حاکمی خواست عاملیت اجرای مجازات ها را مطابق قرآن برعهده بگیرد آن حرف دیگری است و چنانکه مطابق موازین قرآنی عمل کند، مشکلی ندارد. بنظر شما دنیای جاری به اندازه کافی هرج و مرج نیست؟؟ چطور گمان میکنید که با اجرای احکام الله هرج و مرج ایجاد می شود در حالیکه با اجرای کلام الله نظم و اندازه به جهان باز میگردد.
متشکرم، آیا مجازات ربا خواران نیز که به منزله محاربه با الله است نیز فقط شامل مومنین میشود با توجه به اینکه مانند سایر موارد الله ایمان آورندگان را خطاب قرار داده؟(اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، ربا مخورید بطور اضافه شده و از الله پروا كنيد، باشد كه رستگار شويد) ضمنا مگر میشود یک مسلمان را مجبور به روزه گرفتن نمود؟
منظورم از هرج مرج این بود که برای مثال مطابق قانون برای قصاص قاتل اگر خود اقدام کنیم، متهم به قتل میشویم البته که مطابق قرآن گناهی برما نیست و حکم الله را اجرا نموده ایم ضمن اینکه در بسیاری از موارد تشخیص اینکه چه کسی قاتل است سخت است و  باید به حریم شخصی دیگران وارد شد پس اینجا باید تابع حکم محکمه باشیم و به متهم اجازه دفاع داده شود و ساز و کاری مانند دادگاه های امروزی اما مطابق کلام الله باشد منتها بحث اینجاست که ایا مطابق کلام الله ما میتوانیم خودسرانه عمل کنیم؟
مثلا الان میلیون ها نفر در ایران ربا خوار وجود دارد که بخش اعظم آنها همان سپرده گذاران بانک هستند، آیا کسی میتواند به جرم محاربه با الله با اینها برخود کند؟
در خصوص سود بانکی لطفا در همین سایت جستجو کنید"سود بانکی".

خیر. بدون تحقیق و تفحص و اثبات نمی توان هیچ حکمی را ثابت کرد. مثلا اگر شما شاهد قتلی باشید و بخواهید قاتل را در صحنه خودتان قصاص کنید، شاید داستان اینطور باشد که او نیز مقتول را بخاطر قتلی قصاص کرده است. پس بدون سوال و جواب و تبیین مساله هرگز یک مسلمان دست به اقدامی نمیزند.
...