و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز

در آیه 102 سوره نساء در دستور به پیامبر برای اقامه کردن صلات در بین مسلمین در هنگام جنگ آورده شده:

فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلَاةَ فَلْتَقُمْ طَائِفَةٌ مِّنْهُم مَّعَكَ وَلْيَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذَا سَجَدُوا فَلْيَكُونُوا مِن وَرَائِكُمْ 

پس برای ایشان صلات را بپای داشتی، پس گروهی از ایشان با تو بایستند و [گروهی دیگر] اسلحه خود را برگیرند تا هرگاه به سجده روند پشت سر شما باشند.

آیا منظور از سجده در این آیه عمل فیزیکی سر به خاک سائیدن است یا به مفهوم سجده (خضوع و خشوع) در برابر الله اشاره دارد؟

در کلی و عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز

واژۀ سجد סגד (با سین) در نص صریح صحف انبیاء بنی اسرائیل به سر بر زمین ساییدن دلالت دارد. به نمونه های ذیل توجه فرمایید:

והיה לאדם לבער ויקח מהם ויחם אף־ישיק ואפה לחם אף־יפעל־אל וישתחו עשהו פסל ויסגד־למו (اشعیاء فصل 44 آیه 15)

پس برای شخص به جهت سوخت بکارمی آید و از آن گرفته، خود را گرم می‌کند و آن را افروخته نان می‌پزد و خدایی ساخته، آن را می پرستد و از آن بتی ساخته، پیش آن سجده می‌کند (اشعیاء فصل 44 آیه 15)

באדין מלכא נבוכדנצר נפל על־אנפוהי ולדניאל סגד ומנחה וניחחין אמר לנסכה לה (دانیال فصل 2 آیه 46)

آنگاه نبوکدنصر پادشاه به روی خود درافتاده، دانیال را سجده نمود و امر فرمود که هدایا و عطریات برای او بگذرانند (دانیال فصل 2 آیه 46)

این واژه در آیات دیگر کارکردهایی مفهومی نیز دارد که به "ادای خضوع و خشوع" دلالت دارد:

وَالنَّجْمُ وَالشَّجَرُ يَسْجُدَانِ ﴿الرحمن: ٦﴾

و ستاره و درخت سجده‌کنانند (یعنی در برابر امر خداوند خاضع اند)

حال با توجه به اینکه عمل فیزیکی پیشانی به خاک ساییدن در برابر پروردگار نمادی از خضوع و خشوع قلبی نیز هست (به شرط ایمان و عمل صالح)، پس بهتر است که کلمه سجده در آیه 102 سوره نساء را به پیشانی بر خاک ساییدن تعبیر نماییم. بنظر میرسد که این با فحوای آیه که پیرامون محافظت از جان صلات گذارن بهنگام سجده است نیز تطابق دارد.

بوسیله ی
...