و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز
مراد از اهل بیت چیست؟ و اصطلاح قرآنی اهل البیت چه کسانی هستند؟
در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز

مطابق آیه 73 سوره هود منظور از اهل بیت رسالت، خاندان امام ابراهیم (ع) می باشد و قرآن تاکید کرده که حکم و کتاب و نبوت در ذریه این امام قرار داده شده است نه ذریه محمد نبی: 

قَالُوا أَتَعْجَبِينَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ رَحْمَتُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ إِنَّهُ حَمِيدٌ مَّجِيدٌ ﴿هود: ٧٣﴾

گفتند: «آيا از كار الله تعجّب مى‌كنى؟ رحمت الله و بركات او بر شما خاندان [رسالت‌] باد. بى‌گمان، او ستوده‌اى بزرگوار است.»

قرآن در تایید فرموده: 

أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَىٰ مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنَا آلَ إِبْرَاهِيمَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَآتَيْنَاهُم مُّلْكًا عَظِيمًا ﴿النساء: ٥٤﴾

بلكه به مردم، براى آنچه الله از فضل خويش به آنان عطا كرده رشك مى‌ورزند؛ در حقيقت، ما به خاندان ابراهيم كتاب و حكمت داديم، و به آنان ملكى بزرگ بخشيديم.

لازم به ذکر است که قرآن محمد نبی را خاتم النبیین نام داده است لذا هرگونه ادعا مبنی بر استمرار نزول غیب پس از محمدنبی در اهل بیت یا خاندان محمد ادعایی ضدقرآنی است:

مَّا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِّن رِّجَالِكُمْ وَلَٰكِن رَّسُولَ اللَّهِ وَ خَاتَمَ النَّبِيِّينَ وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا ﴿الأحزاب: ٤٠﴾

محمّد پدر فکری هيچ يك از مردان شما نيست، ولى فرستاده الله و ختم کننده پيامبران است. و الله همواره بر هر چيزى داناست.

نتیجه:

امام یک مومن امام ابراهیم (ع) است. اهل بیتی که قرآن برکت داده، اهل بیت امام ابراهیم  (ع) است و یک مومن به آنچه بر آل ابراهیم و اهل بیت ابراهیم نازل شده است (تورات و صحف انبیاء و انجیل) ایمان دارد. قرآن می فرماید:

قُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَمَا أُنزِلَ إِلَيْنَا وَمَا أُنزِلَ إِلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَمَا أُوتِيَ مُوسَىٰ وَعِيسَىٰ وَمَا أُوتِيَ النَّبِيُّونَ مِن رَّبِّهِمْ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ ﴿البقرة: ١٣٦﴾

بگوييد: «ما به الله، و به آنچه بر ما نازل شده، و به آنچه بر ابراهيم و اسحاق و يعقوب و اسباط نازل آمده، و به آنچه به موسى و عيسى داده شده، و به آنچه به همه پيامبران از سوى پروردگارشان داده شده، ايمان آورده‌ايم؛ ميان هيچ يك از ايشان فرق نمى‌گذاريم؛ و در برابر او تسليم هستيم.»

بوسیله ی
...