و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

معنی واژۀ روح چیست؟

+3 امتیاز
معنی واژۀ روح چیست؟ منظور از اینکه الله از روح خودش در انسان دمید چیست؟
سوال شده اردیبهشت 19, 1393 در معنی کلمات بوسیله ی glorypod (14,240 امتیاز)

3 پاسخ

+2 امتیاز

ر = راس هر چیز

ح/خ = محدوده/مرز، فصل مشترک دو چیز

رخ = فاصلۀ دو نقطه، پیمودن از مبداء به مقصد

رخ/ح در لغت به معنای هر چیزی است که راه ، طریق و روال مشخصی را طی نماید.

روح = آنچکه طریق را ثابت(واو) می گرداند. 

وَلَكُمْ فِيهَا جَمَالٌ حِينَ تُرِيحُونَ وَحِينَ تَسْرَحُونَ ﴿النحل: ٦﴾ .... برای چرا و حرکت دادن چهارپایان بکار رفته است.

فَسَخَّرْنَا لَهُ الرِّيحَ تَجْرِي بِأَمْرِهِ رُخَاءً حَيْثُ أَصَابَ ﴿ص: ٣٦﴾ ... برای باد و حرکت باد (مسیر مشخص باد) بکار رفته است.

...وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ ...﴿البقرة: ٢٥٣﴾ ... برای آنچکه انسان را در طریق الله ثابت می گرداند بکار رفته است. 

ترجمۀ روح در آیۀ ﴿ص: ٧٢﴾ عبارت است : فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ ﴿ص: ٧٢﴾ 

پس چون او را شکل دادم و قرار دادم در او از (راه، منش، طریقت) خودم پس به آن سجده نمایید.

که در آیات 7 و 8 سورۀ شمس بخوبی به این مساله اشاره شده است:

وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا 

ملاحظه می شود که منظور از قرار داده شدن طریقت در انسان، همان الهام شدن تقوا و فجور در نفس انسان است. 

پس روح در قرآن به هیچ عنوان بعنوان اشباح و ارواح بکار نرفته است و روح در لغت به معنای طریقت است.

پاسخ داده شده اردیبهشت 21, 1393 بوسیله ی admin (83,210 امتیاز)
از معنی دو حرف "ر" و "ح" چطور به معنی "رخ/ح" رسیدید؟
خط (خ) بین دو راس (ر) طرفین را بهم وصل کرده و فاصله بین آن دو است.
کلمه "رحمن " ، "رحیم" ، "یفرحون" که از ترکیب "رح"هستند ، چطور معنی می شوند؟
رخ/ح =  روتین
م = کثیر، افزوده شدن
رحمن و رحیم به مرام بدون قید و شرط خالق (در عفو؛ بخشش، نعمتها، حیات و موت و همه چیز) اشاره دارد.

فرح نیز عملکرد باز شدن روتین چیزی است (گل در لسان تورات: خروج 25:33)
احسنت علیرضا خان دست مریزاد،،،، لطفا ما رو با عملکرد حروف بیشتر آشنا کنید البته درصورت امکان،،،
+2 امتیاز

با مقایسه دو آیه در سوره "ص " و "شمس" خداوند بعد از شکل دادن ،از روح خود در انسان دمیده و فجور و تقوی را به انسان الهام نموده است .

باید توجه کنیم که این طریقت را خداوند به انسان داد و این طریقت مخلوق خداوند است و بر خلاف تفکر برخی خالق نیست .

فَاتَّخَذَتْ مِن دُونِهِمْ حِجَاباً فَأَرْسَلْنَا إِلَيْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَراً سَوِيّاً [مريم : 17]

دادن این روح باعث برتری انسان بر سایر موجودات شد . زیرا انسان مختار به انتخاب حق و باطل شد و خداوند پس از الهام روح به ملائک دستور داد که انسان را سجده کنند.

پاسخ داده شده اردیبهشت 21, 1393 بوسیله ی glorypod (14,240 امتیاز)
بله دقیقا. روح یا طریقت مخلوق الله است و بهیچ عنوان خالق نیست.
0 امتیاز

روح القدس ، طریقت پاک و قدوس خداوند است . یعنی فقط همین طریقت مشخص را دارد و نمی تواند غیر این را انتخاب کند برای همین روح القدس برای فرشته ی خداوند به کار رفته است ،در حالیکه انسان مختار است و می تواند روح بد را نیز انتخاب کند .

پاسخ داده شده اردیبهشت 21, 1393 بوسیله ی glorypod (14,240 امتیاز)
خیر.
قدوس به معنی مجزا و ویژه است نه پاک و طاهر. نکته بعدی این که الله خود خالق طریقت شیطانی و طریقت الهی است و روح بد نیز می تواند توسط الله در ملائک قرار گرفته و اجرای نقش نماید. نمونه های آن در کتب مقدس زیاد است.
...