و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+4 امتیاز
آیا این ادعا که ساره خواهرابراهیم نیز بوده است و. حتی او را به فرعون پیشنهاد. داده است صحت دارد؟؟؟؟

البته در تورات سفر. پیدایش باب ۲۰  مطالبی خوندم اما زیاد. مفهوم نبود.
در شبهات بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+2 امتیاز

تورات در آیه 12 از فصل 20 صحیفه پیدایش از قول ابراهیم می فرماید:

 و فی الواقع نیز او خواهر من است، دختر پدرم، اما نه دختر مادرم، و زوجه من شد (تورات صحیفه پیدایش فصل 20 آیه 12)

در ضمن در هیچ آیه ای از تورات نفرموده که ابراهیم همسر خود را به فرعون "پیشنهاد" کرده است. در آیه 11 دلیل اینکه زن خود را خواهرش معرفی کرده بیان شده است:

 ابراهیم گفت: «زیرا گمان بردم که خداترسی در این مکان نباشد، و مرا به جهت زوجه‌ام خواهند کشت (تورات صحیفه پیدایش فصل 20 آیه 11)

اما نکته اینجاست که آنچکه کلام مقدس هویدا میکند خلاف تصور ابراهیم است.

کلام مقدس به ما نشان میدهد که فردی چون ابی ملک که فرعون وقت مصر بوده اتفاقا انسان خداترسی است و برای همین است که به وحی ای که در عالم رویاء دریافت میکند عمل می نماید و حتی ابراهیم را برکت داده و به نبی بودن او اذعان میکند وگرنه می توانست براحتی انکار کرده و تکذیب کند:

 و خدا در رویای شب، بر ابی ملک ظاهر شده، به وی گفت: «اینک تو مرده‌ای بسبب این زن که گرفتی، زیرا که زوجه دیگری می‌باشد.» 4 و ابی ملک، هنوز به اونزدیکی نکرده بود. پس گفت: «ای خداوند، آیاامتی عادل را هلاک خواهی کرد؟ 5 مگر او به من نگفت که "او خواهر من است "، و او نیز خود گفت که "او برادر من است؟" به ساده دلی و پاک دستی خود این را کردم.» 6 خدا وی را در رویا گفت: «من نیز می‌دانم که این را به ساده دلی خود کردی، و من نیز تو را نگاه داشتم که به من خطا نورزی، و از این سبب نگذاشتم که او را لمس نمایی. 7 پس الان زوجه این مرد را رد کن، زیرا که او نبی است، وبرای تو دعا خواهد کرد تا زنده بمانی، و اگر او رارد نکنی، بدان که تو و هر‌که از آن تو باشد، هرآینه خواهید مرد. بامدادان، ابی ملک برخاسته، جمیع خادمان خود را طلبیده، همه این امور را به سمع ایشان رسانید، و ایشان بسیار ترسان شدند. 9 پس ابی ملک، ابراهیم را خوانده، بدو گفت: «به ما چه کردی؟ و به تو چه گناه کرده بودم، که بر من و بر مملکت من گناهی عظیم آوردی و کارهای ناکردنی به من کردی؟» 10 و ابی ملک به ابراهیم گفت: «چه دیدی که این کار را کردی؟» 11 ابراهیم گفت: «زیرا گمان بردم که خداترسی در این مکان نباشد، و مرا به جهت زوجه‌ام خواهند کشت (تورات صحیفه پیدایش فصل 20 آیه 3 تا 11)

نتیجه:

این فراز و فرازهای مشابه از تورات مشخص میکنند که حتی پدر آیین اسلام یعنی ابراهیم نیز در برهه هایی دچار پیش قضاوت و عجله در تصمیم گیری و خطا بدلایل مختلف (منجمله ترس جان و غیره) شده اند. در این فراز مشخص شد که پیش داوری ابراهیم در مورد ابی ملک، خام و ناپخته و قضاوتی عجولانه بوده و همین قضاوت عجولانه سبب شد که ابراهیم بجای تکیه و توکل به پروردگار متوسل به " سیاسی بازی" و "تکیه به عقل" خود برای حفاظت جان خود کند. اما این سیاسی کاری در نهایت به ضرر ابراهیم تمام شد و اوضاع را بسیار پیچیده تر کرد. در عین حال این فراز به ما یاد می دهد که الله مدافع مومنان است و در جاییکه ابراهیم دچار خطایی شده، این الله است که به یاری او می شتابد و اشتباهات ابراهیم را برایش جبران می کند و او را از پیچیدگی مساله رهایی می بخشد. همچنین درس دیگر این فراز این است که نسبت به افراد پیش قضاوت نداشته باشیم، چه بسا ابی ملک، فرعون مصر از آزمایشی سربلند بیرون بیاید و خداترسی اش اثبات شود، در حالیکه ابراهیم چنین انتظاری نداشته است.

بنابراین فضل الله و رحمت او همواره بر مومنین است همانطور که قرآن می فرماید:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ وَمَن يَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَىٰ مِنكُم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يُزَكِّي مَن يَشَاءُ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﴿النور: ٢١﴾

ای آنان که ایمان آوردید پیروی نکنید گامهای شیطان را و هرکه پیروی کند گامهای شیطان را همانا او امر کند به فحشاء و ناپسند و اگر نبود فضل الله بر شما و رحمتش از شما کسی هیچگاه پاک نمی‌شد  و لیکن الله پاک سازد هر که را که خواهد و الله است شنوای دانا

بوسیله ی
ممنون بابت وقتی که گذاشتید،،
به نظرم  اینجا هنوز اوایل دعوت الله از ابراهیم بوده و اوقدری خام بوده است . این نیز بی تاثیرنبوده که او. دوبار
این اشتباه را مرتکب شد(باب۱۲ و۲۰)
خیر. مطابق کلام وحی حتی موسی و سلیمان و داوود در اواخر عمر و در عین پختگی نیز دچار معصیت شدند. چرا که میل به ارتکاب معصیت به نفس انسان مرتبط است و  قران فرموده (ان النفس لاماره بالسوء). کتاب مقدس و قران به ما میاموزند که احدی معصوم نیست حتی انبیاء و همه با کوله باری از گناه عازم هستیم... اینجا مشخص میشود که مدعیان عصمت و طهارت چقدر شیاد و حقه باز هستند در حالیکه قران فرموده (فلا تزکوا انفسکم).. یعنی از خود به پاکی یاد نکنید!
...