و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+4 امتیاز
با توجه به اینکه در آیه 102 نساء مومنان برای برگزاری صلاة دو دسته شده اند و هر دسته هم همراه رسول الله صلاة اقامه کرده اند به نظر می رسد که صلاة به صورت دسته جمعی خوانده شده است یعنی ابتدا دسته اول همراه پیامبر صلاة اقامه کرده اند و بعد دسته دوم آمده اند که همراه پیامبر صلاة اقامه نمایند پس از سیاق آیه مشخص است که هر شخص به تنهایی صلاة را اقامه نکرده بلکه مومنان دوسته شده اند و هر دسته هم همراه رسول الله صلاة اقامه کرده اند. حال سوالی که پیش میاد این هست که برگزاری صلاة همراه پیامبر یعنی چه؟ چرا پیامبر در هر دسته برای اقامه صلاة شرکت داشته ؟ و هر دسته """همراه پیامبر""" صلاة اقامه کرده است؟
در صلات (نماز) بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی

1 پاسخ

+3 امتیاز

اقامه صلات "به همراه پیامبر" به دلایل زیر صورت پذیرفته است:

1) آیه 102 سوره نساء نشان دهنده اهمیت اقامه صلات است بطوریکه حتی در زمان جنگ با کفار نیز اقامه صلات کماکان واجب است.

2) در هیچ جای آیه  102 اشاره نشده که افراد پشت سر رسول بایستند و صلات را اقامه کنند. بلکه آیه صرفا به اقامه صلات اشاره فرموده است:

وَ إِذَا كُنتَ فِيهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلَاةَ..... (سوره نساء آیه 102)

و اگر در میان ایشان بودی و نماز را برای ایشان بپای داشتی  ...

اینکه خداوند رسولش را موظف به اقامه صلات برای مومنان، آن هم در دو نوبت نموده، نشان میدهد که محمد موظف به ترویج و یادآوری اهمیت حکم اقامه صلات حتی در شرایط جنگی در بین مومنان است.

3) آیات قبل و بعد آیه 102 سوره نساء پیرامون جنگ و رعایت کردن مسائل امنیتی حفاظتی جان افراد است. بدین ترتیب ماهیت این حکم در چهارچوب اضطرار جنگی باید فهم شود و نمی توان آن را به شرایط عادی بسط داد یا از آن چیزی غیر از این شرایط را استنتاج کرد.

نتیجه:

آیه 102 سوره نساء به اهمیت اقامه صلات حتی در شرایط جنگی اشاره کرده و نقش رسول در ترویج اقامه این حکم را به وی گوشزد نموده است. همچنین مقوله حفاظت از جان نمازگزارن و حمایت ایشان از یکدیگر در این آیه تاکید شده است. از هیچ کجای این آیه مقوله ای تحت عنوان نماز جماعت و احکام من درآوردی آن یا تعداد رکعات و از این قبیل سوالات برداشت نمی گردد.

بوسیله ی
همچنین از آنجایی که در بعضی موارد رفتار پیامبر برای الگو برداری قرار داده شده است (احزاب 37 ، احزاب 20 و 21) ، خداوند در این آیه از محمد میخواهد که این الگوسازی را نیز در بین مومنین انجام دهد تا به آنها بفهماند که در هنگام جنگ چطور هم نماز را اقامه کنند و هم مسائل امنیتی را حفظ کنند.
...