و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+2 امتیاز
آیا آیه های قران کریم دارای شان نزول میباشند؟
در عمومی بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی

1 پاسخ

0 امتیاز

خیر.

به شهادت قرآن، کلام وحی "مبین" یعنی در بین گذارنده است و همه مطالب را با مخاطب در میان گذاشته است و نیازی به پشت صحنه یا شان نزول یا سبب نزول نداشته و ندارد و نخواهد داشت:

رَّسُولًا يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِ اللَّهِ مُبَيِّنَاتٍ لِّيُخْرِجَ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَمَن يُؤْمِن بِاللَّهِ وَيَعْمَلْ صَالِحًا يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا قَدْ أَحْسَنَ اللَّهُ لَهُ رِزْقًا ﴿الطلاق: ١١﴾

پيامبرى كه آيات روشنگر الله را بر شما تلاوت مى‌كند، تا كسانى را كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‌اند از تاريكيها به سوى روشنايى بيرون برد، و هر كس به خدا بگرود و كار شايسته كند او را در باغهايى كه از زير [درختان‌] آن جويبارها روان است، درمى‌آورد، جاودانه در آن مى‌مانند. قطعاً خدا روزى را براى او خوش كرده است.

این بدان معناست که هیچ چیز ناگفته ای باقی نمانده و الله همه آنچه را که برای هدایت بشریت کافی است را در کلام وحی نازل نموده است:

أَوَلَمْ يَكْفِهِمْ أَنَّا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ يُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَرَحْمَةً وَذِكْرَىٰ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ ﴿العنكبوت: ٥١﴾

آيا براى ايشان بس نيست كه اين كتاب را كه بر آنان خوانده مى‌شود بر تو فرو فرستاديم؟ در حقيقت، در اين [كار] براى مردمى كه ايمان دارند، رحمت و يادآورى است.

بنابراین آیات قرآن کافی، در بین گذارنده و سبب هدایت انسان می باشند. لیکن احادیث و روایات و تاریخی که بعدها بعنوان پشت صحنه  ساخته شده و در بازار بدان "شان نزول" یا "سبب نزول" گفته می شود هیچ ارزشی نداشته و باطل می باشد.

یکی دیگر از آیاتی که اثبات میکند بجز کلام الله به کلام دیگری در دایره دین و شریعت نباید رجوع نمود آیه سوم سوره اعراف می باشد:

اتَّبِعُوا مَا أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُمْ وَلَا تَتَّبِعُوا مِن دُونِهِ أَوْلِيَاءَ قَلِيلًا مَّا تَذَكَّرُونَ ﴿الأعراف: ٣﴾

آنچه را از جانب پروردگارتان به سوى شما فرو فرستاده شده است، پيروى كنيد؛ و جز الله از صاحبان قدرت[ديگر] پيروى مكنيد. چه اندك پند مى‌گيريد!

یا  در جایی دیگر می فرماید:

تِلْكَ آيَاتُ اللَّهِ نَتْلُوهَا عَلَيْكَ بِالْحَقِّ فَبِأَيِّ حَدِيثٍ بَعْدَ اللَّهِ وَآيَاتِهِ يُؤْمِنُونَ ﴿الجاثية: ٦﴾

اين‌[ها]ست آيات خدا كه به راستى آن را بر تو مى‌خوانيم. پس، بعد از الله و نشانه‌هاى او به كدام سخن خواهند گرويد؟

نتیجه:

آیات قرآن مبین یعنی در بین گذارنده ، مفصل یعنی به تفصیل توضیح داده شده می باشند و از اینرو این ادعا که قران به شان نزول نیاز دارد دروغی است که صرفا از دل حدیث و روایت و تاریخ بیرون پریده است نه متن مقدس قرآن کریم!

بوسیله ی
...