و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

پیرامون ترکیب ماملکت ایمانکم و کلمه محصنات

+2 امتیاز
معنی کلمه محصنات چیست واشاره به چه زنانی دارد؟

ملکت ایمان درآیات مختلف قرآن چه معنایی دارد؟

آیا بمعنای اسیرجنگی است؟
سوال شده مهر 9, 1396 در عمومی بوسیله ی saeid (3,700 امتیاز)
ویرایش شده 7 بهمن 1396 بوسیله ی saeid

1 پاسخ

+2 امتیاز

ابتدا معنی ملکت ایمان ومحصنات را بررسی میکنیم:


ماملکت آیمان درحالت کلی بمعنای کسانی هستند دارای قول وقرار با ما هستند (ایمان=عهدوپیمان وسوگند) و محصنات بمعنای زنان آزاد یعنی زنان تحت حصن وحصارخانواده شان (غیرکنیزوکلفت) است که پاکدامنند. نمونه هایی ازمحصنات که درقرآن اشاره شده عبارتند از:

زنان شوهردار ، دختران عفیف درخانه، زنان مطلقه وبیوه ،زنان مومن مهاجر ازجبهه کفار.


و در آیه ۲۴سوره نسا

وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ كِتَابَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَأُحِلَّ لَكُمْ مَا وَرَاءَ ذَلِكُمْ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوَالِكُمْ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا تَرَاضَيْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَرِيضَةِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا ﴿۲۴﴾

میبینیم که الله برای جداکردن زنان شوهرداراززنان مذکور ازکلمه الا ماملکت ایمانکم استفاده کرده است. محصنات من النسا الا ماملکت ایمانکم = زنان محصن غیراز آنهایی که با شما  عهدوپیمانی آشکاروعیان بسته اند. که مشخص است با تمامی زنان ذکرشده ی فوق میتوان قرارازدواج گذاشت غیر از زنان شوهردار زیرا آنها با کس دیگری عهدوپیمان بسته اند نه با ما.ممکن است کسی بگوید بازنان شوهردار هم میتوانیم قرار مدار پنهانی بگذاریم اما به قید محصنین غیرمسافحین باید دقت کرد که این شبهه راردمیکند. پس درآیه ۲۴سوره نسا تکلیف ملکت ایمانها معلوم شد یعنی تمامی زنان محصن غیراززنان درگیریک رابطه. پس الله ابتدا ما راتشویق به ازدواج با محصنات میکندواما درادامه وآیه ۲۵میفرماید:

وَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلًا أَنْ يَنْكِحَ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ فَمِنْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ مِنْ فَتَيَاتِكُمُ الْمُؤْمِنَاتِ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِإِيمَانِكُمْ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَانْكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنَاتٍ غَيْرَ مُسَافِحَاتٍ وَلَا مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ فَإِذَا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفَاحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ مَا عَلَى الْمُحْصَنَاتِ مِنَ الْعَذَابِ ذَلِكَ لِمَنْ خَشِيَ الْعَنَتَ مِنْكُمْ وَأَنْ تَصْبِرُوا خَيْرٌ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿۲۵﴾

کسانی که توانایی مالی ازدواج با محصنات را ندارند میتوانند با ملکت أیمانهای مومن موجود درخانه دیگرمومنان وبا اذن صاحبشان ازدواج کنند ومهرآنان رامطابق عرف رایج پرداخت کنند ومجازات این زنان هم درصورت ارتکاب فحشا نصف محصنات است.اما بهتر است که این ازدواج صورت نگیرد ومومنان صبرپیشه کنند.

اما این ملکت ایمانها دراین آیه چه کسانی هستند:

بنظرم وباتوجه به سیاق آیه زنانی هستند که درازای دریافت پول  خودرابه مومنان فروخته اند ودرخانه آنان زندگی کرده وکارهای خدماتی انجام میدهند(نظافت، نگهداری فرزندان،و...) وبه نوعی کلفت خانه وزیر دین صاحبخانه وصاحب قول وقراربا آنها هستند.  
همانند ملکت ایمان اشاره شده درآیه ۳۳سوره نور. واما چرا مجازات آنها نصف محصنات است؟ شاید لطف خداوند به سبب فقر آنها شامل شان شده (والله اعلم) واینکه چرا ازدواج با آنان مگردرمواردضروری توصیه نمیشود؟ شاید بخاطر جلوگیری از عواقب و عدم تفاهم ناشی از ازدواج  دوفرد از دوقشرمتفاوت ونا هم کف باشد.وبهتر باشد که آنها با کسانی شبیه و همردیف خودشان ازدواج کنند. بهرحال تاویل این آیات را جزخدا کسی نمیداند. حال چند نمونه ازآیات دیگری که ترکیب ملکت ایمان دارند رابررسی کنیم:

وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتَامَى فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَى وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ذَلِكَ أَدْنَى أَلَّا تَعُولُوا ﴿۳نسا﴾

و اگر بيمناكيد كه در حق دختران يتيم به عدل و انصاف رفتار نكنيد، در اين صورت از زنانى كه مىپسنديد [يك يا] دو و [يا] سه و [يا] چهار تن را به همسرى درآوريد، و اگر مىترسيد كه مبادا عادلانه رفتار نكنيد، فقط به يك تن، يا ملك يمين [كنيز] اكتفا كنيد، اين نزديكتر است به اينكه ستم نكنيد (۳)

دراین آیه ملکت ایمان درزمان پیامبر میتواند همان کنیزان یا خانواده های بی بضاعتی باشند که درازای دریافت پول ازما وظیفه نگهداری از بچه یتیم رابرعهده بگیرند. ودرزمان حال نیزمیتواند ارگانهایی شبیه بهزیستی ،شیرخوارگاه یا ...باشند که ما میتوانیم ازطریق قراردادی با آنها سرپرستی یتیمی را برعهده بگیریم.

وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ(۳۱نور)

لَا جُنَاحَ عَلَيْهِنَّ فِي آبَائِهِنَّ وَلَا أَبْنَائِهِنَّ وَلَا إِخْوَانِهِنَّ وَلَا أَبْنَاءِ إِخْوَانِهِنَّ وَلَا أَبْنَاءِ أَخَوَاتِهِنَّ وَلَا نِسَائِهِنَّ وَلَا مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ وَاتَّقِينَ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدًا (۵۵احزاب)

دراین دوآیه که راجع به حفظ پوشش زنان است بنظرم وباتوجه به اینکه درهردوآیه ملکت ایمان بلافاصله بعدازکلمه نساعهن آمده،
به خدمتکاران زن زنان مومن اشاره میکند.

إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ (۶مومنون و معارج۳۰)

باتوجه به سیاق آیه که راجع به ازدواج ومساعل زناشویی است وبا توجه به نظرات دوستان 'نانی هستند که با آنها به صورت علنی قرارازدواج گذاشته ایم ولی هنوز مهرشان را پرداخت نکرده ایم یعنی: نامزد

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَحْلَلْنَا لَكَ أَزْوَاجَكَ اللَّاتِي آتَيْتَ أُجُورَهُنَّ وَمَا مَلَكَتْ يَمِينُكَ مِمَّا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَيْكَ وَبَنَاتِ عَمِّكَ وَبَنَاتِ عَمَّاتِكَ وَبَنَاتِ خَالِكَ وَبَنَاتِ خَالَاتِكَ اللَّاتِي هَاجَرْنَ مَعَكَ وَامْرَأَةً مُؤْمِنَةً إِنْ وَهَبَتْ نَفْسَهَا لِلنَّبِيِّ إِنْ أَرَادَ النَّبِيُّ أَنْ يَسْتَنْكِحَهَا خَالِصَةً لَكَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ قَدْ عَلِمْنَا مَا فَرَضْنَا عَلَيْهِمْ فِي أَزْوَاجِهِمْ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ لِكَيْلَا يَكُونَ عَلَيْكَ حَرَجٌ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا ﴿۵۰احزاب﴾

اى پيامبر، ما همسرانت را بر تو حلال داشتهايم، [يعنى] آنانى را كه مهرشان را دادهاى، و آنانى را كه خداوند از طريق فىء و غنيمت به تو بخشيده است، و ملك يمين تو هستند، و همچنين دختران عمويت و دختران عمهات و دختران دايىات، و دختران خالهات كه همراه با تو هجرت كردهاند، و نيز زن مؤمنى را كه خويشتن را به پيامبر ببخشد -به شرط آنكه پيامبر بخواهد او را به همسرى خود درآوردكه اين خاص تو و نه ساير مؤمنان است، خود به خوبى مىدانيم كه براى ايشان در مورد همسرانشان و ملك يمينهايشان چه چيزهايى مقرر داشتهايم، تا [در نهايت] براى تو محظورى نباشد، و خداوند آمرزگار مهربان است (۵۰)

یمین بمعنای دست راست میباشد وهنگام قول وقرار معمولا دست میدهند. بنابراین دراین آیه ماملکت  یمین نیز بمعنای کسیست که وارد عهدوقراری با پیامبرشده است وباتوجه بمعنای آیه همان نامزد مدنظراست (نه غنیمت جنگی).

واما مما افا الله یعنی چه؟

همانگونه که تمامی افعال ازسمت خداوبه اراده اوست حتی زنان پیامبررانیزالله درمسیرش قرار میداد وبخششی ازسوی خدا بود مانند زن مطلقه پسرخوانده اش ،پس همانگونه که الله به او فرمود ومارمیت اذ رمیت ولکن الله رمی پس تمامی اتفاقاتی که برایش افتاد نیز ازسوی خدابود. پس ملکت أیمان عملکردواحدی دارد اما باتوجه به قرارگرفتنش درآیات معانی مختلفی میدهد.

پاسخ داده شده 7 بهمن 1396 بوسیله ی saeid (3,700 امتیاز)
ویرایش شده 10 اسفند 1396 بوسیله ی saeid
یک جمع بندی خوب و منحصربفرد بود. ممنون. هرچند ممکن است سوالات دیگری در این زمینه طرح گردد.
خواهش میکنم. انشالا بانظرات تکمیلی شما ودوستان به مفهوم حقیقی نزدیکتر شویم.
...