و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

معنی واژه محصنات چیست و شامل چه زنانی میشود؟

+1 امتیاز

سلام

معنی واژه محصنات در آیات قرآن چیست و با در نظر گرفتن کل آیات آیا نمیتوان گفت که ماملکت ایمانکم های زن نیز همگی جزو محصنات هستند زیرا در حصن وحصار مسلمین هستندو درکنارآنها ودرخانه آنها زندگی میکنند و جزو خانواده هستند؟؟؟یعنی به شکل زیر

وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ كِتَابَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَأُحِلَّ لَكُمْ مَا وَرَاءَ ذَلِكُمْ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوَالِكُمْ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا تَرَاضَيْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَرِيضَةِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا ﴿۲۴﴾

و زنان شوهردار [نيز بر شما حرام شده است] به استثناى زنانى كه مالك آنان شده‏ ايد [اين] فريضه الهى است كه بر شما مقرر گرديده است و غير از اين [زنان نامبرده] براى شما حلال است كه [زنان ديگر را] به وسيله اموال خود طلب كنيد در صورتى كه پاكدامن باشيد و زناكار نباشيد و زنانى را كه متعه كرده‏ ايد مهرشان را به عنوان فريضه‏ اى به آنان بدهيد و بر شما گناهى نيست كه پس از مقرر با يكديگر توافق كنيد مسلما خداوند داناى حكيم است (۲۴)

 محصنات من النسا : زنان شوهردار که تحت حصن شوهرند + ملکت ایمانکم های زن           

وَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلًا أَنْ يَنْكِحَ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ فَمِنْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ مِنْ فَتَيَاتِكُمُ الْمُؤْمِنَاتِ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِإِيمَانِكُمْ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَانْكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنَاتٍ غَيْرَ مُسَافِحَاتٍ وَلَا مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ فَإِذَا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفَاحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ مَا عَلَى الْمُحْصَنَاتِ مِنَ الْعَذَابِ ذَلِكَ لِمَنْ خَشِيَ الْعَنَتَ مِنْكُمْ وَأَنْ تَصْبِرُوا خَيْرٌ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿۲۵﴾

و هر كس از شما از نظر مالى نمى‏ تواند زنان [آزاد] پاكدامن با ايمان را به همسرى [خود] درآورد پس با دختران جوانسال با ايمان شما كه مالك آنان هستيد [ازدواج كند] و خدا به ايمان شما داناتر است [همه] از يكديگريد پس آنان را با اجازه خانواده‏ شان به همسرى [خود] درآوريد و مهرشان را به طور پسنديده به آنان بدهيد [به شرط آنكه] پاكدامن باشند نه زناكار و دوست‏گيران پنهانى نباشند پس چون به ازدواج [شما] درآمدند اگر مرتكب فحشا شدند پس بر آنان نيمى از عذاب [=مجازات] زنان آزاد است اين [پيشنهاد زناشويى با كنيزان] براى كسى از شماست كه از آلايش گناه بيم دارد و صبر كردن براى شما بهتر است و خداوند آمرزنده مهربان است (۲۵)

محصنات المومنات: دختران عفیف خانواده دار که تحت حصن خانواده اند و به این دلیل که مساله ایمان مطرح بوده است نه زن بودن (نسا مانند ترکیب بالا)و ملکت ایمانهم ها تازه مومن شده اند و درجه ایمانشان با مومنات فرق دارد به همین دلیل آنها جداگانه ذکرشده اندومجازاتشان هم نصف مومنات است.                  

و بخاطر همین  سوره ۲۴سوره نسا الزاما به ملکت ایمانکم های شوهردار اشاره نمیکندوشامل همه آنها میشود چون همگی محصنات هستند.

آیا این نتیجه گیری درست است؟

ببندید با توجه به این نکته: نظرم تغییرکرد.برداشتم اشتباه بود
سوال شده 11 مهر 1396 در خانواده و ازدواج بوسیله ی saeid (2,200 امتیاز)
بسته شده 5 آذر 1396 بوسیله ی saeid
میشه مطلبی رو که متوجه شدید رو در پاسخ به صورت واضح تری توضیح بدید؟
در سوره ممتحنه نیز اشاره ای به پیمان با زنان تحت حصن شوهرشان که به مومنین پناه آورده اند ، شده است و از مومنین خواسته شده است که این زنان را به شوهرانشان بازنگردانند.

1 پاسخ

0 امتیاز

به نظر بنده واژه محصنات دلالت به زنانی دارد که درحصن اند.
و واژه های طیبات وحافظات به زنان پاکدامن اشاره میکند طبق آیه های قرآن.
حال محصنات من النسا یک مجموعه است شامل دوعضوکه یکی ازآنها زنان شوهردارجامعه اندودیگری زنان ملکت ایمانکم(اسیران جنگی)
چرا که آنها نیزدرحصن خانواده مسلمان اند.
بنابراین ترکیب محصنات من النسا الا ماملکت ایمانکم به معنای زنان شوهردار است نه محصنات  من النسا و آیه ۲۴سوره نسا ازدواج با زنان شوهرداررامنع کرده است.
اما اسیران نیز دو حالت دارندیا مجردند یا شوهردار .اگر مجردباشند که در صورت مومن شدنشان میشود با آنها ازدواج کرد.حال اگرشوهردار باشند یا به خواست خود مومن میشوند ومهریه وخرجی که کفاربرای آنها کرده اند بازگردانده میشود وآنگاه میشود با آنها ازدواج کرد.یا بر شرک خود باقی میمانند تا زمانی که مبادله اسیران صورت گیرد یا اینکه به طریق  دیگری آزادشوند.
اما محصنات المومنات شامل دختران بی شوهرمومن و زنان شوهردارمومن میشود که جفتشان تحت حصن اند وبا توجه به آیه ۲۵سوره نسا و فعل ینکح ،متوجه میشویم که تنها دختران بی شوهر مدنظر است .
و محصنات نیز مجموعه ای شامل سه عضو است : زنان شوهردار،دختران بی شوهر و اسیران جنگی.
حال این سوال پیش می آید زنان بیوه یا مطلقه کجای این تقسیم بندی هستند که به نظرم آنها محصنات نیستند زیرا حصن شان شکسته شده است.
البته سوالات دیگری نیز پیش می آید. ممنون میشم اگه تبادل نظر کنیم.

پاسخ داده شده 3 آبان 1396 بوسیله ی saeid (2,200 امتیاز)
ویرایش شده 4 آبان 1396 بوسیله ی saeid
نظر بسیار جالبی بود و تازه متوجه منظورتون شدم. یک سوال دیگه پیش میاد که از نظر شما « ملکت ایمان» چه کسانی هستند؟
بابررسی کلمه ایمان در قرآن مشخص میشود که دربعضی ترکیبات به معنای عهدوپیمان وسوگنداست ودربعضی دیگر بمعنای باورو اعتقادودربعضی دیگر به معنای دست و قدرت (جمع یمین) میباشد
بابررسی آیات متوجه میشویم که در اکثر آیاتی که با فعل ملکت به کاررفته است
مفهوم زیردست وتحت سلطه بودن ایشان مستتر است به نظرمن در این موارد منظورکسانی است که دست یاقدرت ما مالک آنها شده است(اسیرجنگی) درآیه ۵۰و۵۲سوره احزاب هم به صورت ملکت یمینک به کاررفته است.
اما درصورتیکه مساله پیمان در میان باشد مانند آیه ۳۳سوره نسا خداوند به زیبایی ازفعل عقدت استفاده کرده است(الذین عقدت ایمانکم)
.و ما را متوجه مفهوم عقدپیمان کرده است. یعنی کسانیکه ما با ایشان دربیعت وهم پیمان هستیم.
در مورد ملکت ایمان نظرم با شما کمی متفاوته. نظرتون رو در مورد لینک زیر بیان کنید تا با کمک هم بتونیم به معنی کامل و جامعی از "ملکت ایمان" دست پیدا کنیم.
http://noorpods.com/?qa=251/%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%B4%D9%88%D9%87%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A5%D9%90%D9%84%D9%91%D9%8E%D8%A7-%D9%85%D9%8E%D9%84%D9%8E%D9%83%D9%8E%D8%AA%D9%92-%D8%A3%D9%8E%D9%8A%D9%92%D9%85%D9%8E%D8%A7%D9%86%D9%8F%D9%83%D9%8F%D9%85%D9%92-%D9%85%D9%86%D8%B8%D9%88%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F&show=251#q251
تشکر جناب گلوری پاد پست را قبلا خوانده بودم
اگر این مصداق را برای ماملکت أیمان در نظر بگیریم موضوعاتی پیش می آید:
۱.ملکت أیمان ها طبق این تعریف همگی مونث اند. درصورتیکه طبق آیات قرآن لزوما اینطور نیست
۲.ملکت أیمان ها طبق این تعریف باید. مومن باشند اما طبق آیات قرآن لزوما اینطور نیست،
۳.طبق آیات نحل ۷۱و نور۲۸
ملکت أیمانها زیردست وبه نوعی غلام و کنیز مسلمین هستند
وطبق آیه ۳۳نور اگر این افراد زیردست خواهان تنظیم قرارداد
 آزادی باشند،مسلمین باید بپذیرند وآنها را یاری دهند که بازهم با این مصداق معرفی شده در این پست درتناقض است
زیرا کدام زنی خانه و زندگی خود را به امید دینی بی نقص و تمام وکمال رها کرده ولی در عمل تن به اسارت وکنیزی میدهد؟؟؟؟؟
عاقلانه و منطقی این است که زنان مهاجر یادشده در سوره ممتحنه را عقدت أیمان به حساب بیاوریم نه ملکت أیمان
۴.تعریف باید جامع و شامل باشد اگر ملکت أیمان را اسیرجنگی درنظر بگیریم همه موارد بالا را شامل میشود وتناقضی هم پیش نمی آید.
...