و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

آیا درسوره نور تبعیض جنسیتی وجوددارد؟

+3 امتیاز
طبق آیات ۶تا ۱۰سوره نور داریم:

وَالَّذِينَ يَرْمُونَ أَزْوَاجَهُمْ وَلَمْ يَكُنْ لَهُمْ شُهَدَاءُ إِلَّا أَنْفُسُهُمْ فَشَهَادَةُ أَحَدِهِمْ أَرْبَعُ شَهَادَاتٍ بِاللَّهِ إِنَّهُ لَمِنَ الصَّادِقِينَ ﴿۶﴾

و كسانى كه به همسران خود نسبت زنا مى دهند و جز خودشان گواهانى [ديگر] ندارند هر يك از آنان [بايد] چهار بار به خدا سوگند ياد كند كه او قطعا از راستگويان است (۶)

وَالْخَامِسَةُ أَنَّ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَيْهِ إِنْ كَانَ مِنَ الْكَاذِبِينَ ﴿۷﴾
و [گواهى در دفعه] پنجم اين است كه [شوهر بگويد] لعنت خدا بر او باد اگر از دروغگويان باشد (۷)

وَيَدْرَأُ عَنْهَا الْعَذَابَ أَنْ تَشْهَدَ أَرْبَعَ شَهَادَاتٍ بِاللَّهِ إِنَّهُ لَمِنَ الْكَاذِبِينَ ﴿۸﴾
و از [زن] كيفر ساقط مى شود در صورتى كه چهار بار به خدا سوگند ياد كند كه [شوهر] او جدا از دروغگويان است (۸)

وَالْخَامِسَةَ أَنَّ غَضَبَ اللَّهِ عَلَيْهَا إِنْ كَانَ مِنَ الصَّادِقِينَ ﴿۹﴾
و [گواهى] پنجم آنكه خشم خدا بر او باد اگر [شوهرش] از راستگويان باشد (۹)

طبق این آیات مرد این حق رادارد که زن خود رامحکوم کندولی هیچ آیه ای مشابه این آیات برای زن نیامده تا اوهم بتواند ازمرد شکایت کند
آیا این تبعیض جنسیتی نیست؟
سوال شده آذر 24, 1396 در عمومی بوسیله ی saeid (6,160 امتیاز)

1 پاسخ

+3 امتیاز

خیر اینگونه نیست.
متاسفانه این ترجمه ها بعلت جهل مترجمین وتقلید کورکورانه آنها از قواعد صرف ونحو ساخته شده توسط شیعه وسنی است.
درزبان قرآن حتی اگر یکنفر مرد هم میان مخاطبین باشد ضمایر مذکربکار میرود ودراصل مخاطب این آیات هم زنان وهم مردان هستند
وَالَّذِينَ يَرْمُونَ أَزْوَاجَهُمْ وَلَمْ يَكُنْ لَهُمْ شُهَدَاءُ إِلَّا أَنْفُسُهُمْ فَشَهَادَةُ أَحَدِهِمْ أَرْبَعُ شَهَادَاتٍ بِاللَّهِ إِنَّهُ لَمِنَ الصَّادِقِينَ ﴿۶﴾
کلمه الذین شامل زن ومرد میشود
درادامه آیه کلمه ازواجهم بکار رفته است که این نیز به زن وهم مرد دلالت دارد. واگرمقصود تنها زنان بودند ازکلمه نسائهم استفاده میشد. 
کلمه احدهم نیز بمعنای یکی ازآنان است یا زن یا مرد.
واما ضمیر ها در کلمه عنها درآیه ۸ 
وَيَدْرَأُ عَنْهَا الْعَذَابَ أَنْ تَشْهَدَ أَرْبَعَ شَهَادَاتٍ بِاللَّهِ إِنَّهُ لَمِنَ الْكَاذِبِينَ ﴿۸﴾

و
کلمه علیها درآیه ۹
وَالْخَامِسَةَ أَنَّ غَضَبَ اللَّهِ عَلَيْهَا إِنْ كَانَ مِنَ الصَّادِقِينَ ﴿۹﴾
ضمیر جنسی نیست و به حامله بودن سوژه اشاره دارد. یعنی زن یا مردی که مورد تهمت قرارگرفته است و به نوعی انگ خیانت رابه گردن دارند، که ادمین محترم راجع  به این موضوع درپستهای دیگر توضیح داده اند.
نمونه دیگری از کاربرد ضمایر مذکر برای مجموعه زنان ومردان به وضوح  در آیات اولیه سوره مومنون آمده است: 
قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ ﴿۱﴾
به راستى كه مؤمنان رستگار شدند (۱)
الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ ﴿۲﴾
همانان كه در نمازشان فروتنند (۲)
وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ ﴿۳﴾
و آنان كه از بيهوده رويگردانند (۳)
وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ ﴿۴﴾
و آنان كه زكات مى پردازند (۴)
وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ ﴿۵﴾
و كسانى كه پاكدامنند (۵)
که مخاطب این آیات هم مردان وهم زنان مومن هستنداما ضمایر استفاده شده ضمایر مذکرند.

پاسخ داده شده آذر 24, 1396 بوسیله ی saeid (6,160 امتیاز)
ویرایش شده آذر 25, 1396 بوسیله ی saeid
بسیار خوب. ممنون.
...