و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز
آیا فرشتگان هاروت و ماروت به هیبت مرد بودنند؟ آیا فرشتگانی که برای عذاب قوم لوط آمدند مرد بودنند؟ آیا فرشته در کتاب مقدس به شکل زن نازل شده؟ آیا کسانی که به وجود فرشتگان چه در قدیم و چه الان اعتقاد دارند خداباور هستند؟
در کلی و عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

2 پاسخ

+1 امتیاز

مطابق قرآن کریم، نزول فرشتگان بین انسان ها در شمایل و هیکل انسانی و مردانه بوده است:

وَلَوْ جَعَلْنَاهُ مَلَكًا لَّجَعَلْنَاهُ رَجُلًا وَلَلَبَسْنَا عَلَيْهِم مَّا يَلْبِسُونَ ﴿الأنعام: ٩﴾

و اگر او را فرشته‌اى قرار مى‌داديم، حتماً وى را [به صورت‌] مردى در مى‌آورديم، و امر را همچنان بر آنان مشتبه مى‌ساختيم.

بر همین اساس است که حتی اگر فرشته ای از جانب الله نازل میشد از آنجا که هیکل و شمایل انسانی داشت مورد توجه کافران قرار نمیگرفت (چرا که کافران بجای اشتیاق به شنیدن پیام خداوند و عمل آن، دنبال دیدن شعبده و سرگرمی و شمایل جدید بودند). اما الله مطابق قانون خودش که در آیه نهم از سوره انعام در بالا آمد، فرشتگان را در هیات انسانی و مردانه ظاهر میکرد تا پیامش را به کافران انتقال دهد. به نمونه هایی از آیات تورات و صحف انبیاء توجه فرمایید:

و  وقت عصر، آن دو فرشته وارد سدوم شدند، و لوط به دروازه سدوم نشسته بود. و چون لوط ایشان را بدید، به استقبال ایشان برخاسته، رو بر زمین نهاد 2 و گفت: «اینک اکنون‌ای آقایان من، به خانه بنده خود بیایید، و شب رابسر برید، و پایهای خود را بشویید و بامدادان برخاسته، راه خود را پیش گیرید.» (تورات صحیفه پیدایش فصل 19 آیات 1 و 2)

بنابر آیات فوق از صحیفه پیدایش مشخص می شود که فرشتگان مامور عذاب قوم لوط در هیات انسانی و در شکل مرد بر لوط ظاهر شده بودند تا پیام را ابلاغ کنند.

به آیه ای دیگر از صحیفه یوشع توجه فرمایید:

و واقع شد چون یوشع نزد اریحا بود که چشمان خود را بالا انداخته، دید که اینک مردی با شمشیر برهنه در دست خود پیش وی ایستاده بود. و یوشع نزد وی آمده، او را گفت: «آیا تو از ماهستی یا از دشمنان ما؟» 14 گفت: «نی، بلکه من سردار لشکر خداوند هستم که الان آمدم.» پس یوشع روی به زمین افتاده، سجده کرد و به وی گفت: «آقایم به بنده خود چه می‌گوید؟» 15 سردار لشکر خداوند به یوشع گفت که «نعلین خود را از پایت بیرون کن زیرا جایی که توایستاده‌ای مقدس است.» و یوشع چنین کرد (صحیفه یوشع فصل 5 آیات 13 الی 15)

مطابق آیات فوق از صحیفه یوشع نیز ظهور فرشته الهی بر یوشع نبی در هیات انسان و مرد بوده است تا پیام الهی را بر یوشع ابلاغ کند.

نمونه دیگر در قرآن ظاهر شدن فرشته پروردگار در هیات انسان و مردی است که برای ابلاغ پیام الهی به مریم مادر عیسی آمده است:

فَتَّخَذَتْ مِن دُونِهِمْ حِجَابًا فَأَرْسَلْنَآ إِلَيْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًۭا سَوِيًّا قَالَتْ إِنِّىٓ أَعُوذُ بِٱلرَّحْمَـٰنِ مِنكَ إِن كُنتَ تَقِيًّا قَالَ إِنَّمَآ أَنَا۠ رَسُولُ رَبِّكِ لِأَهَبَ لَكِ غُلَـٰمًۭا زَكِيًّا ﴿مريم: 17 تا 19﴾

و در برابر آنان پرده‌اى بر خود گرفت. پس روح خود را به سوى او فرستاديم تا به [شكل‌] بشرى خوش‌اندام بر او نمايان شد.[مريم‌] گفت: «اگر پرهيزگارى، من از تو به خداى رحمان پناه مى‌برم.» گفت: «من فقط فرستاده پروردگار توام، براى اينكه به تو پسرى پاكيزه ببخشم.»

نتیجه

بر اساس آیات فوق داریم:

1) فرشتگان الهی در هیات انسان و مرد بر آدمیان ظاهر شده اند.

2) فرشتگان الهی برای ابلاغ کلام الله به انسان ها ظاهر میشدند. از آنجا که محمد خاتم النبیین است و انباء یا اخبار خداوند به اتمام رسیده است لذا دیگر فرشته ای در بین انسان ها ظاهر نخواهد شد (تا روز قیامت).

3) ایمان به حقانیت فرشتگان در چهارچوب کلام وحی، جزو لاینفک اعتقادات هر مومن است همانطور که در قرآن فرموده:

مَن كَانَ عَدُوًّا لِّلَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَرُسُلِهِ وَجِبْرِيلَ وَمِيكَالَ فَإِنَّ اللَّهَ عَدُوٌّ لِّلْكَافِرِينَ ﴿البقرة: ٩٨﴾

هر كه دشمن الله، و فرشتگان و فرستادگان او، و جبرئيل و ميكائيل است [بداند كه‌] الله يقينا دشمن كافران است.

بوسیله ی
0 امتیاز

اگر به دو آیه قبل‌تر از سوره انعام نگریسته شود می‌بینیم که خداوند بر آن است که در قالب مرد فرستادن فرشتگان خصوصیتی ندارد بلکه بهانه‌جویی کافران را می‌خواهد برملا کند:

 

«و اگر بر تو کتابی در صفحه‌ای می‌فرستادیم و با دستهایشان لمس می‌کردند هرآینه آنان که کافر شدند می‌گفتند این جز جادویی آشکار نیست (۷) و گفتند چرا فرشته‌ای بر او فرو نيامده است و اگر فرشته‌ای مى‌فرستاديم همانا کار می‌گذشت پس مهلت داده نمى‌شدند (۸) و اگر فرشته‌ای قرار می‌دادیم همانا مردی قرار می‌دادیمش و هر آینه می‌پوشاندیم بر آنها آنچه می‌پوشیدند (۹)» [یعنی آنچه را از حق اکنون بر خود و دیگران مشتبه می‌سازند دوباره بر آنها مشتبه می‌کردیم زیرا بهانه‌جویی کرده و حق‌ناپذیرند]

 

دلیل در هیأت مرد بودن فرشتگان فرستاده‌شده بر قوم لوط و مریم نیز بی‌نیاز از بازنمود و توضیح واضحات است.

بوسیله ی
...