و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+4 امتیاز

سلام 

درقرآن میخوانیم:

نجم:38
أَلَّا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى 
كه هيچ كس بار گناه ديگری را برعهده نخواهد گرفت

اما در کتاب اشعیا باب ۵۳  درمورد عیسی میخوانیم :

۵ او در حقیقت بخاطر گناه و خطای ما زده و زخمی شد. او جزا دید تا ما سلامتی داشته باشیم و از زخمهائی او ما شفا یافتیم.

وهمچنین درکتاب حزقیال باب ۴ داریم :

۴-۵ بعد بر پهلوی چپ خود دراز بکش. من گناه قوم اسرائیل را بر تو می گذارم و تو مدت سه صد و نود روز در همان حال قرار بگیر. یعنی تو برای هر سال جزای قوم اسرائیل، یک روز متحمل رنج و درد می شوی

این چندآیه چگونه باهم قابل جمع هستند؟

در میان متنی (چند کتاب) بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

2 پاسخ

+2 امتیاز

ایمان به مسیح، به منزله ایمان به آیات تورات، صحف انبیاء و انجیل و بالاخص ایمان به تمامی آیاتی است که پیش گویی آمدن مسیح را در عهدعتیق آورده است.

آیاتی که از فصل 53 صحیفه اشعیاء آورده اید پیشگویی ها و نبوت هایی در مورد مسیح است. بنابر آن آیات، کسی که به مسیح ایمان آورده باشد به تمامی کتب قبل (تورات و صحف انبیاء) و انجیل مسیح ایمان دارد. این ایمان به آیات نباید با ایمان به یک شخص یا پیکره مسیح بر روی صلیب و یا "کیش شخصیت و شخصیت پرستی" اشتباه گرفته شود. بر این اساس، کسی که به مسیح ایمان آورد (که همان ایمان آورنده به تورات و انجیل است) گناهانش بخشیده میشود و الله مسیح را آیه و نشانه ای برای حقانیت تورات و انجیل قرار داد تا اذعان به این حقانیت، مطابق فصل 53 صحیفه اشعیاء، بار گناهان افراد را سبک سازد. قرآن نیز در این مورد می فرماید:

وَإِن مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ إِلَّا لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا ﴿النساء: ١٥٩﴾

و نیست از اهل کتاب جز آنکه ایمان آورد به مسیح پیش از مرگش و روز رستاخیز می‌باشد بر ایشان گواه‌

در قرآن نیز هدایت و ایمان به کلام قرآن (همچون ایمان به مسیح)، اوزار یعنی بارهای انسان را برزمین می نهد و گناهان را کفاره خواهد داد:

 وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَنُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَحْسَنَ الَّذِي كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿العنكبوت: ٧﴾

و كسانى كه ايمان آورده، و كارهاى شايسته كرده‌اند، قطعاً گناهانشان را از آنان کفاره خواهیم کرد، و بهتر از آنچه مى‌كردند پاداششان مى‌دهيم.

و در جایی دیگر نزول کلام الهی بر محمدنبی را سبب بر زمین گذاشته شدن بار انسان می شمارد:

وَ وَضَعْنَا عَنكَ وِزْرَكَ ﴿الشرح: ٢﴾

و نهادیم از تو بارت را

نتیجه اینکه افراد کافر بار گناهان خود را حمل خواهند کرد اما بار گناهان افراد مومن بواسطه ایمان به کلام وحی بر زمین گذاشته خواهد شد و سبک بال به باغی که پروردگار برای ایشان تدارک دیده است داخل خواهند شد. در اینجا لازم به توضیح است که قرآن فرموده که افراد کافری که سبب گمراهی دیگران شدند نه تنها بار گناهان خود بلکه بار گناهان کسانیکه گمراه کرده اند را نیز حمل خواهند کرد:

وَلَيَحْمِلُنَّ أَثْقَالَهُمْ وَأَثْقَالًا مَّعَ أَثْقَالِهِمْ وَلَيُسْأَلُنَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَمَّا كَانُوا يَفْتَرُونَ ﴿العنكبوت: ١٣﴾

و قطعاً بارهاى گران خودشان و بارهاى گران [ديگر] را با بارهاى گران خود برخواهند گرفت، و مسلّماً روز قيامت از آنچه به دروغ برمى‌بستند پرسيده خواهند شد.

در مورد فصل 4 از کتاب حزقیال:

اگر آیات فصل 3، 4 و 5 از صحیفه حزقیال را مطالعه کنید، متوجه خواهید شد که دستورات پروردگار به حزقیال، نبوت هایی عملی و آیاتی است که به صورت سمبلیک به نابودی قریب الوقوع اورشلیم به دستور خداوند جهت مجازات بنی اسرائیل دلالت دارد. مثلا در فصل 3 از خوردن طوماری که کلام الهی بر آن نوشته شده و در فصل 4 از نقاشی کردن اورشلیم بر روی آجر و محاصره آن و خوابیدن روی آجر و در فصل 5 از آتش زدن مو و تراشیدن ریش سخن به میان آمده که هیچکدام به آیه "الا تزر وازره وزر اخری" ارتباطی ندارد! و اساسا نبوت هایی اجرایی و سمبلیک بین بنی اسرائیل بود تا سبب ایجاد سوال و پرسش بین آنها شده و آنها را در مورد عذاب نزدیکی که پیش رو بود، هشدار دهد. این آیات ربطی به مقوله اوزار و کفاره گناهان ندارد. 

بوسیله ی
ممنون آقا علیرضا
فقط در کتاب حزقیال منظور ازینکه من گناه اسراییل را بردوش تو میگذارم چیست؟ با ۳۸نجم جورنیست.
البته در کتب دیگر هم همچین مواردی است که خداوند بخاطرگناهان افراد تا چندین نسل شان را مجازات
میکند.
با سلام
اگر نسل های بعدی همانند پدران گذشته گناهکار و کافر به کلام وحی باشند مجازات خواهند شد.نه به صرف اینکه اجداد اونا زمانی گناهکار بودن
ممنونم جناب کاظمی
+2 امتیاز

فصل هیجدهم کتاب حزقیال کاملا همگون و هماهنگ با آیه ۳۸سوره نجم است و نشان میدهد که تورات وکتب انبیا نیز همانند قرآن ، گناه کسی را پای کسی دیگر نمینویسند واین نشان از عدالت کامل یهوه الله دارد : 

حزقیال ۱۸:

۱و کلام خداوند بر من نازل شده، گفت،

۲شما چه کار دارید که این مَثَل را دربارهٔ زمین اسرائیل می‌زنید و می‌گویید، پدران انگور ترش خوردند و دندانهای پسران کند گردید.

۳خداوند یهوه می‌گوید، به حیات خودم قَسَم که بعد از این این مثل را در اسرائیل نخواهید آورد.

۴اینک همه جانها از آن منند چنانکه جان پدر است، همچنین جان پسر نیز، هردو آنها از آن من می‌باشند. هر کسی که گناه ورزد او خواهد مرد.

۵و اگر کسی عادل باشد و انصاف و عدالت را بعمل آورد،

۶و بر کوهها نخورد و چشمان خود را بسوی بتهای خاندان اسرائیل برنیفرازد و زن همسایه خود را بی‌عصمت نکند و به زن حایض نزدیکی ننماید،

۷و بر کسی ظلم نکند و گرو قرضدار را به او ردّ نماید و مال کسی را به غصب نبرد، بلکه نان خود را به گرسنگان بدهد و برهنگان را به جامه بپوشاند،

۸و نقد را به سود ندهد و ربح نگیرد، بلکه دست خود را از ستم برداشته، انصاف حقیقی را در میان مردمان اجرا دارد،

۹و به فرایض من سلوک نموده و احکام مرا نگاه داشته، به راستی عمل نماید، خداوند یهوه می‌فرماید که آن شخص عادل است و البتّه زنده خواهد ماند.

۱۰امّا اگر او پسری ستم‌پیشه و خونریز تولید نماید که یکی از این کارها را بعمل آورد،

۱۱و هیچکدام از آن اعمال نیکو را بعمل نیاورد بلکه بر کوهها نیز بخورد و زن همسایه خود را بی‌عصمت سازد،

۱۲و بر فقیران و مسکینان ظلم نموده، مال مردم را به غصب ببرد و گِروْ را پس ندهد، بلکه چشمان خود را بسوی بتها برافراشته، مرتکب رجاسات بشود،

۱۳و نقد را به سود داده، ربح گیرد، آیا او زنده خواهد ماند ؟ البتّه او زنده نخواهد ماند و به سبب همه رجاساتی که بجا آورده است خواهد مرد و خونش بر سرش‌خواهد بود.

۱۴و اگر پسری تولید نماید که تمامی گناهان را که پدرش بجا می‌آورد دیده، بترسد و مثل آنها عمل ننماید،

۱۵و بر کوهها نخورد و چشمان خود را بسوی بتهای خاندان اسرائیل برنیفرازد و زن همسایه خویش را بی‌عصمت نکند،

۱۶و بر کسی ظلم نکند و گرو نگیرد و مال احدی را به غصب نبرد بلکه نان خود را به گرسنگان دهد و برهنگان را به جامه پوشاند،

۱۷و دست خود را از فقیران برداشته، سود و ربح نگیرد و احکام مرا بجا آورده، به فرایض من سلوک نماید، او به سبب گناه پدرش نخواهد مرد، بلکه البتّه زنده خواهد ماند.

۱۸و امّا پدرش چونکه با برادران خود به شدّت ظلم نموده، مال ایشان را غصب نمود و اعمال شنیع را در میان قوم خود بعمل آورد او البتّه به سبب گناهانش خواهد مرد.

۱۹لیکن شما می‌گویید چرا چنین است؟ آیا پسر متحمّل گناه پدرش نمی‌باشد؟ اگر پسر انصاف و عدالت را بجا آورده، تمامی فرایض مرا نگاه دارد و به آنها عمل نماید، او البتّه زنده خواهد ماند.

۲۰هر که گناه کند او خواهد مرد. پسر متحمّل گناه پدرش نخواهد بود و پدر متحمّل گناه پسرش نخواهد بود. عدالت مرد عادل بر خودش خواهد بود و شرارت مرد شریر بر خودش خواهد بود.

۲۱و اگر مرد شریر از همه گناهانی که ورزیده باشد بازگشت نماید و جمیع فرایض مرا نگاه داشته، انصاف و عدالت را بجا آورد او البتّه زنده مانده نخواهد مرد.

۲۲تمامی تقصیرهایی که کرده باشد به ضدّ او به یاد آورده نخواهد شد بلکه درعدالتی که کرده باشد زنده خواهد ماند.

۲۳خداوند یهوه می‌فرماید، آیا من از مردن مرد شریر مسرور می‌باشم؟ نی بلکه از اینکه از رفتار خود بازگشت نموده، زنده ماند.

۲۴و اگر مرد عادل از عدالتش برگردد و ظلم نموده، موافق همه رجاساتی که شریران می‌کنند عمل نماید آیا او زنده خواهد ماند؟ نی بلکه تمامی عدالت او که کرده است به یاد آورده نخواهد شد و در خیانتی که نموده و در گناهی که ورزیده است خواهد مرد.

۲۵امّا شما می‌گویید که طریق خداوند موزون نیست. پس حال ای خاندان اسرائیل بشنوید، آیا طریق من غیر موزون است و آیا طریق شما غیر موزون نیست؟

۲۶چونکه مرد عادل از عدالتش برگردد و ظلم کند در آن خواهد مرد. به سبب ظلمی که کرده است خواهد مرد.

۲۷و چون مرد شریر را از شرارتی که کرده است بازگشت نماید و انصاف و عدالت را بجا آورد، جان خود را زنده نگاه خواهد داشت.

۲۸چونکه تعقّل نموده، از تمامی تقصیرهایی که کرده بود بازگشت کرد البتّه زنده خواهد ماند و نخواهد مرد.

۲۹لیکن شما ای خاندان اسرائیل می‌گویید که طریق خداوند موزون نیست. ای خاندان اسرائیل آیا طریق من غیر موزون است و آیا طریق شما غیر موزون نیست؟

۳۰بنابراین خداوند یهوه می‌گوید، ای خاندان اسرائیل من بر هریک از شما موافق رفتارش داوری خواهم نمود. پس توبه کنید و از همه تقصیرهای خود بازگشت نمایید تا گناه موجب هلاکت شما نشود.

۳۱تمامی تقصیرهای خویش را که مرتکب آنهاشده‌اید از خود دور اندازید و دل تازه و روح تازه‌ای برای خود ایجاد کنید. زیرا که ای خاندان اسرائیل برای چه بمیرید؟

۳۲زیرا خداوند یهوه می‌گوید، من از مرگ آنکس که می‌میرد مسرور نمی‌باشم. پس بازگشت نموده، زنده مانید.

 

بوسیله ی
...