و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

آیا کسی بخاطر گناه دیگری مجازات میشود؟

+2 امتیاز

سلام 

درقرآن میخوانیم:

نجم:38
أَلَّا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى 
كه هيچ كس بار گناه ديگری را برعهده نخواهد گرفت

اما در کتاب اشعیا باب ۵۳  درمورد عیسی میخوانیم :

۵ او در حقیقت بخاطر گناه و خطای ما زده و زخمی شد. او جزا دید تا ما سلامتی داشته باشیم و از زخمهائی او ما شفا یافتیم.

وهمچنین درکتاب حزقیال باب ۴ داریم :

۴-۵ بعد بر پهلوی چپ خود دراز بکش. من گناه قوم اسرائیل را بر تو می گذارم و تو مدت سه صد و نود روز در همان حال قرار بگیر. یعنی تو برای هر سال جزای قوم اسرائیل، یک روز متحمل رنج و درد می شوی

این چندآیه چگونه باهم قابل جمع هستند؟

سوال شده 8 اسفند 1396 در میان متنی (چند کتاب) بوسیله ی saeid (6,360 امتیاز)

1 پاسخ

0 امتیاز

ایمان به مسیح، به منزله ایمان به آیات تورات، صحف انبیاء و انجیل و بالاخص ایمان به تمامی آیاتی است که پیش گویی آمدن مسیح را در عهدعتیق آورده است.

آیاتی که از فصل 53 صحیفه اشعیاء آورده اید پیشگویی ها و نبوت هایی در مورد مسیح است. بنابر آن آیات، کسی که به مسیح ایمان آورده باشد به تمامی کتب قبل (تورات و صحف انبیاء) و انجیل مسیح ایمان دارد. این ایمان به آیات نباید با ایمان به یک شخص یا پیکره مسیح بر روی صلیب و یا "کیش شخصیت و شخصیت پرستی" اشتباه گرفته شود. بر این اساس، کسی که به مسیح ایمان آورد (که همان ایمان آورنده به تورات و انجیل است) گناهانش بخشیده میشود و الله مسیح را آیه و نشانه ای برای حقانیت تورات و انجیل قرار داد تا اذعان به این حقانیت، مطابق فصل 53 صحیفه اشعیاء، بار گناهان افراد را سبک سازد. قرآن نیز در این مورد می فرماید:

وَإِن مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ إِلَّا لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا ﴿النساء: ١٥٩﴾

و نیست از اهل کتاب جز آنکه ایمان آورد به مسیح پیش از مرگش و روز رستاخیز می‌باشد بر ایشان گواه‌

در قرآن نیز هدایت و ایمان به کلام قرآن (همچون ایمان به مسیح)، اوزار یعنی بارهای انسان را برزمین می نهد و گناهان را کفاره خواهد داد:

 وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَنُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَحْسَنَ الَّذِي كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿العنكبوت: ٧﴾

و كسانى كه ايمان آورده، و كارهاى شايسته كرده‌اند، قطعاً گناهانشان را از آنان کفاره خواهیم کرد، و بهتر از آنچه مى‌كردند پاداششان مى‌دهيم.

و در جایی دیگر نزول کلام الهی بر محمدنبی را سبب بر زمین گذاشته شدن بار انسان می شمارد:

وَ وَضَعْنَا عَنكَ وِزْرَكَ ﴿الشرح: ٢﴾

و نهادیم از تو بارت را

نتیجه اینکه افراد کافر بار گناهان خود را حمل خواهند کرد اما بار گناهان افراد مومن بواسطه ایمان به کلام وحی بر زمین گذاشته خواهد شد و سبک بال به باغی که پروردگار برای ایشان تدارک دیده است داخل خواهند شد. در اینجا لازم به توضیح است که قرآن فرموده که افراد کافری که سبب گمراهی دیگران شدند نه تنها بار گناهان خود بلکه بار گناهان کسانیکه گمراه کرده اند را نیز حمل خواهند کرد:

وَلَيَحْمِلُنَّ أَثْقَالَهُمْ وَأَثْقَالًا مَّعَ أَثْقَالِهِمْ وَلَيُسْأَلُنَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَمَّا كَانُوا يَفْتَرُونَ ﴿العنكبوت: ١٣﴾

و قطعاً بارهاى گران خودشان و بارهاى گران [ديگر] را با بارهاى گران خود برخواهند گرفت، و مسلّماً روز قيامت از آنچه به دروغ برمى‌بستند پرسيده خواهند شد.

در مورد فصل 4 از کتاب حزقیال:

اگر آیات فصل 3، 4 و 5 از صحیفه حزقیال را مطالعه کنید، متوجه خواهید شد که دستورات پروردگار به حزقیال، نبوت هایی عملی و آیاتی است که به صورت سمبلیک به نابودی قریب الوقوع اورشلیم به دستور خداوند جهت مجازات بنی اسرائیل دلالت دارد. مثلا در فصل 3 از خوردن طوماری که کلام الهی بر آن نوشته شده و در فصل 4 از نقاشی کردن اورشلیم بر روی آجر و محاصره آن و خوابیدن روی آجر و در فصل 5 از آتش زدن مو و تراشیدن ریش سخن به میان آمده که هیچکدام به آیه "الا تزر وازره وزر اخری" ارتباطی ندارد! و اساسا نبوت هایی اجرایی و سمبلیک بین بنی اسرائیل بود تا سبب ایجاد سوال و پرسش بین آنها شده و آنها را در مورد عذاب نزدیکی که پیش رو بود، هشدار دهد. این آیات ربطی به مقوله اوزار و کفاره گناهان ندارد. 

پاسخ داده شده 9 اسفند 1396 بوسیله ی admin (93,960 امتیاز)
ممنون آقا علیرضا
فقط در کتاب حزقیال منظور ازینکه من گناه اسراییل را بردوش تو میگذارم چیست؟ با ۳۸نجم جورنیست.
البته در کتب دیگر هم همچین مواردی است که خداوند بخاطرگناهان افراد تا چندین نسل شان را مجازات
میکند.
...