و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+1 امتیاز

 

سلام 

کلمه ناس مفرداست یا جمع؟

[83:6] يَوْمَ يَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعَالَـمِينَ

[110:2] وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا

[35:28] وَمِنَ النَّاسِ وَالدَّوَابِّ وَالْأَنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ كَذَلِكَ إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ

 

[10:24] إِنَّمَا مَثَلُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا كَمَاءٍ أَنزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَاءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الْأَرْضِ مِمَّا يَأْكُلُ النَّاسُ وَالْأَنْعَامُ حَتَّى إِذَا أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَهَا وَازَّيَّنَتْ وَظَنَّ أَهْلُهَا أَنَّهُمْ قَادِرُونَ عَلَيْهَا أَتَاهَا أَمْرُنَا لَيْلًا أَوْ نَهَارًا فَجَعَلْنَاهَا حَصِيدًا كَأَن لَّمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ كَذَلِكَ نُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ

 

 

 

در عمومی بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز
دسته بندی کردن اسامی لسان وحی به مفرد و جمع و اسم جمع، صرفا یک طبقه بندی است. نباید فراموش کرد که اینگونه طبقه بندی ها قرن ها بعد و توسط گرامر نویسان ایجاد شده است. آنان کسانی بودند که تصور میکردند که کلام وحی باید از قوانین گرامرنویسان تبعیت نماید. این در حالی است این گرامر نویسان هستند که باید بر اساس کلام طبقه بندی های خود را تغییر دهند!

در لسان وحی، حذف واو جمع مکسر می سازد: رسول (مفرد) >>> رسل (جمع)

در لسان وحی، اضافه شدن واو جمع مکسر می سازد: شهر (مفرد) >>> شهور (جمع)

بالاخره قاعده کدام است؟!  یا اصلا تصور ما از واژۀ قاعده نیازمند تغییر است؟ کدام؟

نخل با صفات مونث همنشین شده است؟؟

وَالنَّخْلَ بَاسِقَاتٍ لَّهَا طَلْعٌ نَّضِيدٌ ﴿ق: ١٠﴾

یا همنشنین مذکر است؟

تَنزِعُ النَّاسَ كَأَنَّهُمْ أَعْجَازُ نَخْلٍ مُّنقَعِرٍ ﴿القمر: ٢٠﴾

و دها سوال دیگر....

نتیجه:

کلام الله را باید آنطور که هست قبول کرد و نباید در جهت تطبیق دادن آن با یک قاعده که زائیده ذهن انسان گرامرنویس است، تلاش نمود. بطور کلی قاعده این است که اگر کسی قصد اجرای کلام وحی را داشته باشد آنرا خوانده و اجرا می کند. اما اگر کسی قصد داشته باشد که شبیه آن را بیاورد، آنگاه نیازمند گرامرسازی است تا تولید محتوای جدید را بر اساس گرامر آغاز کند!! بنظر می رسد که بخش زیادی از مردم بجای اجرای کلام وحی در طول تاریخ در صدد آوردن مشابه آن کلام یا ساخت شبیه آن بوده اند!! وگر نه بازار گرامرنویسی اینقدر داغ نبود. توجه کنید که همین گرامر نویسی با تمام ادعایش در طول تاریخ، قائل به معنای حروف لسان وحی نیست و آغاز بسیاری از سوره ها را بی معنا یا رمزآلود می انگارد!
بوسیله ی
...