و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+2 امتیاز

آیا کلمه قبله درآیه زیر بهمان معنای متعارف است؟

یونس:87
وَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى وَأَخِيهِ أَن تَبَوَّآ لِقَوْمِكُمَا بِمِصْرَ بُيُوتًا وَاجْعَلُوا بُيُوتَكُمْ قِبْلَةً وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ 
وبه موسي و برادرش وحي کرديم که براي قوم خود خانه‌هائي در مصر برگيريد  و خانه‌هاي خويش مقابل يکديگر قرار دهيد  و نماز به پا داريد و به مؤمنان بشارت بده.

 

در معنی کلمات بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز

طبق دستور خداوند قرار بود که بنی اسرائیل به فرعون اطلاع دهند که برای عبادت یهوه به سفری سه روزه می روند و بعد به مصر مراجعت میکنند:

و تو با مشایخ اسرائیل، نزد پادشاه مصر بروید، و به وی گویید: یهوه خدای عبرانیان ما راملاقات کرده است. و الان سفر سه روزه به صحرا برویم، تا برای یهوه خدای خود قربانی بگذرانیم (تورات صحیفه خروج فصل 3 آیه 18)

و بعد از آن موسی و هارون آمده، به فرعون گفتند: «یهوه خدای اسرائیل چنین می‌گوید: قوم مرا رها کن تا برای من در صحرا عیدنگاه دارند.» 2 فرعون گفت: «یهوه کیست که قول او را بشنوم و اسرائیل را رهایی دهم؟ یهوه رانمی شناسم و اسرائیل را نیز رها نخواهم کرد.» 3 گفتند: «خدای عبرانیان ما را ملاقات کرده است، پس الان سفر سه روزه به صحرا برویم، ونزد یهوه، خدای خود، قربانی بگذرانیم، مبادا مارا به وبا یا شمشیر مبتلا سازد.» 4 پس پادشاه مصربدیشان گفت: «ای موسی و هارون چرا قوم را ازکارهای ایشان بازمی دارید؟ به شغلهای خودبروید!» 5 و فرعون گفت: «اینک الان اهل زمین بسیارند، و ایشان را از شغلهای ایشان بیکارمی سازید.»  (تورات صحیفه خروج فصل 5 آیات 1 تا 5)

اما فرعون این را نپذیرفت و اجازه نداد تا بنی اسرائیل از مصر جهت عبادت یهوه خارج شوند. 

قرآن در آیه 87 سوره یونس اینطور می فرماید:

وَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى وَأَخِيهِ أَن تَبَوَّآ لِقَوْمِكُمَا بِمِصْرَ بُيُوتًا وَاجْعَلُوا بُيُوتَكُمْ قِبْلَةً وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ یونس:87

وبه موسي و برادرش وحي کرديم که براي قوم خود خانه‌هائي در مصر مهیا کنید  و خانه‌هايتان را قبله قرار دهید و نماز به پا داريد و به مؤمنان بشارت بده.

بنابر آنچه در تورات آمد مشخص می شود که آیه فوق از قرآن مربوط به دوره ای است که هنوز بنی اسرائیل در مصر حضور داشت "بمصر بیوتا". در آن زمان پروردگار دستور داد که ایشان خانه هایی را مهیا کرده و آن خانه های مهیا کرده را به عبادتگاه مبدل کنند تا صلات و یاد خداوند اقامه شود، هر چند که فرعون مانع خروج ایشان از مصر بجهت اجرای مناسک عبادی در صحرا شد. 

بوسیله ی
ممنون
مصر دراین آیه به چه معناست ؟
...