و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز

محل استقرار کشتی نوح پس از طوفان طبق کتب مقدس کجا بود؟ ”آرارات ” و”جودی” عملکرد هستند یا اسم مکانی خاص؟

پیدایش فصل ۸:

۳و آب رفته‌رفته از روی زمین برگشت. و بعد از انقضای صد و پنجاه روز، آب کم شد، ۴و روز هفدهم از ماه هفتم، کشتی بر کوههای آرارات قرار گرفت.

سوره هود آیه ۴۴:

وَقِيلَ يَاأَرْضُ ابْلَعِي مَاءَكِ وَيَاسَمَاءُ أَقْلِعِي وَغِيضَ الْمَاءُ وَقُضِيَ الْأَمْرُ وَاسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِيِّ وَقِيلَ بُعْدًا لِّلْقَوْمِ الظَّالِـمِينَ 

و خطاب آمد: اي زمين، آبِ خويش فرو بر! و اي آسمان، بايست و آب فروکش کرد و کار به انجام رسيد و بر جودي نشست  و گفته شد:  دور باد  از مردمان ستمگر.

در میان متنی (چند کتاب) بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+2 امتیاز

با استناد به آیات متعدد موجود در صحف عهدعتیق، مشخص می شود که آرارات نام سرزمینی در پادشاهی آشور است که در نزدیکی نینوا قرار داشته است:

پس فرشته خداوند در آن شب بیرون آمده، صد و هشتاد و پنج هزار نفر از اردوی آشور را زدو بامدادان چون برخاستند، اینک جمیع آنهالاشه های مرده بودند. 36 و سنحاریب، پادشاه آشور کوچ کرده، روانه گردید و برگشته، درنینوی ساکن شد. 37 و واقع شد که چون او درخانه خدای خویش، نسروک عبادت می‌کرد، پسرانش ادرملک و شرآصر او را به شمشیر زدند، و ایشان به زمین آرارات فرار کردند و پسرش آسرحدون به‌جایش سلطنت نمود (صحیفه دوم پادشاهان فصل 19 آیات 35 تا 37)

بنابراین اشاره آیات صحیفه پیدایش به فرود کشتی نوح بر کوه های آرارات به معنای نزول کشتی بر کوهی در سرزمین آرارات می باشد:

و روز هفدهم ازماه هفتم، کشتی بر کوههای آرارات قرار گرفت (تورات صحیفه پیدایش فصل 8 آیه 4)

چرا که در صحیفه ارمیا نیز از آرارات بعنوان یک سرزمین نام برده شده نه یک کوه:

علمها در زمین برافرازید و کرنا در میان امت‌ها بنوازید. امت‌ها را به ضد او حاضر سازید و ممالک آرارات و منی و اشکناز را بر وی جمع کنید. سرداران به ضد وی نصب نمایید و اسبان رامثل ملخ مودار برآورید (صحیفه ارمیا، فصل 51 آیه 27)

در ضمن در آیات لسان وحی، کلمه אררט به شکل "آررط" نوشته می شود نه آرارات! بخش اول این کلمه  ארר (آرر) به معنای نفرین و لعن می باشد و بنظر می رسد که با اضافه شدن "ط" به انتهای آن، به عملکرد "محفوظ از لعن و نفرین" دلالت دارد. 

جودی در قرآن

با توجه به عملکرد کلمه جودی و مشتقات و همخانواده های آ، اینطور بنظر می رسد که منظور از عبارت "استودت علی الجودی" در قرآن اشاره به آرام گیری کشتی نوح بر یک مکان دارای پستی و بلندی است که همان اشاره به سرزمینی کوهستانی است. 

بوسیله ی
...