و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+4 امتیاز
طبق آیات قرآن نماز ظهر و عصر در چه زمانی باید اقامه شود ؟
در صلات (نماز) بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+4 امتیاز

در آیه 144 سوره هود مترجمین با این پیش فرض نادرست که نمازهای روزانه باید در ظهر و عصر اقامه شود به معنی کردن و فهم این آیات پرداخته اند و همین پیش فرض نادرست باعث شده است که چنین معنی های گیج کننده ای از این آیات استنباط شود و باعث کژفهمی شود.بنابراین در ابتدا باید تمامی پیش فرضها را کنار بگذاریم تا در سایه کلام الهی متوجه زمان اقامه صلات روزانه شویم. 

وَأَقِمِ ٱلصَّلَوٰةَ طَرَفَىِ ٱلنَّهَارِ وَزُلَفًۭا مِّنَ ٱلَّيْلِ ۚ إِنَّ ٱلْحَسَنَـٰتِ يُذْهِبْنَ ٱلسَّيِّـَٔاتِ ۚ ذَ‌ٰلِكَ ذِكْرَىٰ لِلذَّ‌ٰكِرِينَ [١١:١١٤]

همانطور که در آیه فوق مشاهده میشود خداوند دستور به اقامه نماز در "طرفین" یا دو طرف روز داده است.

 آیه 130 سوره طه نیز حد نهایی روز را قبل از غروب میداند: 

فَٱصْبِرْ عَلَىٰ مَا يَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ ٱلشَّمْسِ وَقَبْلَ غُرُوبِهَا ۖ وَمِنْ ءَانَآئِ ٱلَّيْلِ فَسَبِّحْ وَأَطْرَافَ ٱلنَّهَارِ لَعَلَّكَ تَرْضَىٰ 

بنابر این این آیات مشخص میشود که طرفی النهار یا دو طرف روز به دو طرف روز یعنی دو حد فاصل شامل طلوع آفتاب تا نیمروز ، و سپس از نیمروز تا غروب دلالت دارد. 

پی نوشت :

دلیل افتادن "ن" در کلمه "طرفین" و تبدیل شدن آن به کلمه "طرفی"  بخاطر مضاف بودن آن است . بعنوان مثال در آیه" تَبَّتْ يَدَآ أَبِى لَهَبٍۢ وَتَبَّ"  همانطور که مشاهده میشود کلمه "یدان"  به "یدا" تبدیل شده یا در آیه "إِنَّا مُرْسِلُوا۟ ٱلنَّاقَةِ" کلمه "مرسلون" به "مرسلوا" تبدیل شده است.

بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی
چقدر زیبا تبیین کردید سپاسگزارم
...