و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز

به طور کلی این جهان نظم خاصی دارد و همه چیز طبق قانون فیزیک پیش می رود از کوچکترین اتم گرفته تا بزرگترین کهکشانها و هیچ کس شاهد این نبوده که قانون فیزیک تغییری کند. با این حال چطور با دعا کردن خداوند تقدیر را عوض می کند؟ آیه 186 بقره هم گفته خداوند دعای ما را استجابت می کند به شرط این که ایمان داشته باشیم با این حال اگر فرد ایمان داشته باشد و دعای او مستجاب نشود ایه 186 نقض می گردد؟

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِى عَنِّى فَإِنِّى قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ ٱلدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا۟ لِى وَلْيُؤْمِنُوا۟ بِى لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ [٢:١٨٦]

و هرگاه بندگان من، از تو در باره من بپرسند، [بگو] من نزديكم، و دعاى دعاكننده را -به هنگامى كه مرا بخواند- اجابت مى‌كنم، پس [آنان‌] بايد فرمان مرا گردن نهند و به من ايمان آورند، باشد كه راه يابند. 

پاسخ این سوال خیلی برام مهمه با تشکر از شما

در کلی و عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی
آنچکه از آن تحت عنوان "قوانین فیزیک" در سوالتان نام برده اید، صرفا تفسیرات انسانی از مشاهدات پدیده های خلقت است. این تفاسیر انسانی است و نباید آنها را با قوانین کائنات که به دست خالق وضع و تغییر داده می شوند مقایسه نمود. الله هرطور بخواهد حکم می کند.

1 پاسخ

+2 امتیاز

اگر فرد مومن به کلام وحی باشد و در پی فهم تمامی آیات کلام وحی باشد حتما به درسی که در آیه ذیل آمده توجه دارد:

ای پدر اگر بخواهی این پیاله را از من بگردان، لیکن نه به خواهش من بلکه به اراده تو (انجیل صحیفه لوقا فصل 22 آیه 42)

آیه فوق از انجیل به ما می آموزد که تمامی دعاهای انسان مومن باید با همین فراز خاتمه یابد: "نه به خواهش من بلکه به اراده تو". به زبان دیگر، انسان هنگام دعا و مسئلت از الله نباید و نمی تواند خواهش خود را تحمیل بر اراده خداوند نماید، حتی اگر مسیح عیسی بن مریم باشد. چرا که در همه حال اراده الله، ملاک پابرجایی کائنات است نه انسان! قرآن نیز در تایید این مهم می فرماید:

وَلَا تَقُولَنَّ لِشَيْءٍ إِنِّي فَاعِلٌ ذَٰلِكَ غَدًا إِلَّآ أَن يَشَآءَ ٱللَّهُ ۚ وَٱذْكُر رَّبَّكَ إِذَا نَسِيتَ وَقُلْ عَسَىٰٓ أَن يَهْدِيَنِ رَبِّى لِأَقْرَبَ مِنْ هَـٰذَا رَشَدًۭا  ﴿الكهف: ٢٣ و 24﴾

و زنهار در مورد چيزى مگوى كه من آن را فردا انجام خواهم داد. مگر آنكه الله بخواهد، و چون فراموش كردى پروردگارت را ياد كن و بگو: «اميد كه پروردگارم مرا به راهى كه نزديكتر از اين به صواب است، هدايت كند.» 

بنابراین، هیچ دعایی مستجاب نمی شود مگر آنکه الله بخواهد و انسان مومن نباید و نمی تواند خواهش خویش را بر اراده الله مقدم شمارد، حتی اگر مسیح عیسی بن مریم باشد. در عین حال توجه شما را به آیات صحیفه یهوشوع (یوشع) جلب می نمایم که نمونه بسیار روشنی بر همگام شدن خواهش انسان با اراده الله است:

 12 آنگاه یوشع در روزی که خداوند اموریان را پیش بنی‌اسرائیل تسلیم کرد، به خداوند در حضور بنی‌اسرائیل تکلم کرده، گفت: «ای آفتاب بر جبعون بایست و تو‌ای ماه بر وادی ایلون.» 13 پس آفتاب ایستاد و ماه توقف نمود تا قوم ازدشمنان خود انتقام گرفتند، مگر این در کتاب یاشر مکتوب نیست که آفتاب در میان آسمان ایستاد و قریب به تمامی روز به فرو رفتن تعجیل نکرد. 14 و قبل از آن و بعد از آن روزی مثل آن واقع نشده بود که خداوند آواز انسان را بشنود زیرا خداوند برای اسرائیل جنگ می‌کرد (صحیفه یوشع فصل 10 آیات 12 تا 14)

بنابر آیات فوق، الله دعا و درخواست پیامبر خود را که همگام با اراده الهی بود اجابت نمود و آفتاب و ماه را از حرکت ایستاند بطوریکه روز برای جنگ با دشمنان بنی اسرائیل بقدر کافی طولانی گردید. این نمونه ایست که نشان می دهد که اگر الله بخواهد، تمامی آنچکه شما از آن تحت عنوان قوانین فیزیک نام بردید نیز به راحتی لغو می گردند. به شرطی که انسان خواهش خود را با اراده الله منطبق سازد.  

بوسیله ی
...