و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز
آیا در قرآن برای نماز خواندن روش خاصی گفته شده و اگر گفته نشده آیا در این مورد اطاعت از سنت پیامبر الزامی است و باید از آن اطاعت کرد؟
در صلات (نماز) بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+3 امتیاز

بله. قرآن بطور کامل دستورالعمل های روشنی را در خصوص اقامه صلات ارائه فرموده است که در این خصوص می توانید به پست نحوه خواندن صلات در قرآن مراجعه فرمایید.

لذا بغیر از آن دستورالعمل هایی که در آیات کتب الهی مکتوب است، احدی نمی تواند دستورالعملی را برای اقامۀ صلات وضع و مقرر نماید. محمدنبی نیز پیامبر بود نه پیامگر! فلذا محمدنبی تابع محض و بی چون چرای آیات قرآن کریم بود، نه اینکه فتوا صادر نماید. 

وَيَسْتَفْتُونَكَ فِي النِّسَاءِ قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ فِيهِنَّ وَمَا يُتْلَىٰ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ.... ﴿النساء: ١٢٧﴾

در مورد زنان از تو فتوا می خواهند بگو الله در مورد ایشان و همچنین آنچکه از کتاب بر شما خوانده می شود فتوا می دهد....﴿النساء: ١٢٧﴾

پس فتوا دهنده الله است و باید و نبایدهای اقامۀ صلات را هم تنها الله مشخص می فرماید و لاغیر. 

بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی
دستور العمل الله برای اقامه نماز(صلوة) چیست؟
لطفا این را بصورت سوال جدیدی طرح کنید (نه بصورت دیدگاه) تا لیستی از آیات را در پاسخ ارسال نمایم. با تشکر.
مسئله این است که ما در قرآن به اطاعت از پیامبر دستور داده شده ایم ، اطیعواالله و اطیعوالرسول
یعنی اطاعت از پیامبر به ما امر شده است.
از طرفی خداوند میفرماید : و لکم فی رسول الله اسوه حسنه
که پیامبر را الگویی نیکو معرفی میکند بنابراین روش نماز پیامبر میتواند بهترین روش اقامه صلات باشد.
ضمنا در آیات متعددی از عبارت والتبعوالرسول استفاده شده که نشانگر حسن و شاید الزام ما به تبعیت از
پیامبر باشد.
وظیفه رسول مطابق قرآن ابلاغ پیام الله به مردم است فلذا اطیعوا الرسول به معنای اطاعت از کلامی است که رسول از جانب الله به انسان ابلاغ می نماید. حساب کنید اگر قرآن فقط فرموده بود "اطیعوا الله" آن وقت هیچ فردی کلامی که الله در دهان محمد گذاشته بود را قبول نمی کرد یا مردم می گفتند که الله خودش باید با ما صحبت کند یا می گفتند که الله به من وحی کرده است! پس مشخص می شود که اطیعوا الله و اطیعوالرسول دلالت بر همان مساله بعثت دارد:

1) الله رسولی از ملائک را روانه می کند که او همان روح القدس است
2) این ملک رسول بر انسانی که از جانب الله مشخص شده است (یعنی محمد) وحی می رساند
3) محمد رسول، پیام الله را بدون کم و کاست یا اضافه نمودن به ما انتقال می دهد.

پس اطیعوا الله و رسول تمام موارد فوق را در بر می گیرد و اصلا شامل کلامی بغیر از بماانزل الله نمی باشد و کسانیکه ادعا می کنند که محمد روش نماز خواندن را به مردم یاد داده، از هوای نفس صحبت می کنند و هیچ ادله قرآنی ندارند. چرا که مطابق قرآن کریم اقامه صلات توسط ابراهیم (نه محمد) صورت گرفت و صلات چیزی بغیر از آنچکه قرآن به تفصیل توضیح داده (نه شیعه و سنی)، نمی باشد.
در مورد    والتبعوالرسول     و      و لکم فی رسول الله اسوه حسنه  چه نظری دارید؟
لطفا آیات قبل و بعد ﴿الأحزاب: ٢١﴾ را به دقت مطالعه فرمایید. ابعاد و شمایل اسوه بودن رسول در این آیات بخوبی بیان شده است. علاوه بر آن، آیات دیگر قرآن را هم در بررسی لحاظ کنید. چرا که نمی توان آیه ای را آورد و آیه ای را از چشم انداخت. مثلا نظر شما در مورد آیۀ صریح مَّا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِّن رِّجَالِكُمْ وَلَٰكِن رَّسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا ﴿الأحزاب: ٤٠﴾ چیست؟ صراحت این آیه را چطور ارزیابی می کنید؟

دقت بفرمایید که هیچ جای قرآن نفرموده اطیعوا محمد یا اتبعوا محمد ! بلکه فرموده اطیعوا الرسول یا فرموده الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِندَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنجِيلِ ...... رسول یک عملکرد است و عملکرد رسول مطابق قرآن کریم از این قرار است:

مَّا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا تَكْتُمُونَ ﴿المائدة: ٩٩﴾
نیست بر رسول مگر ابلاغ

وَمَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ ﴿العنكبوت: ١٨﴾
نیست بر رسول مگر ابلاغ آشکار

پس "رسول" (یعنی فرستاده) تنها کارش این است که کلام و اخبار فرستادۀ خود را به مردم ابلاغ کند و اطاعت از رسول یا تبعیت از رسول تبعیت از "همان پیام" است، نه تبعیت از شخص محمد یا شخص موسی یا شخص عیسی.

کلام و پیام را ببینید (یعنی کلام الله را)، نه شخص و اشخاص را.

در ضمن پادکستی (گفتگوی صوتی مبسوطی) در همین زمینه تهیه شده است که دعوت می کنم به آن گوش فرا دهید:

http://www.audio.noorpods.com/

ممنون.
با تشکر. پادکست ها از سایت noorpods.com قابل دسترسی هستند. سایت قبلی غیرفعال است. کافیست به بالای صفحه سایت پرسش و پاسخ و دکمه "گفتگوهای صوتی مراجعه فرمایید".  ممنون. (لینک را تصحیح میکنم)
...