و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+7 امتیاز

در کتاب اول پادشاهان باب 11 می بینیم سلیمان در پیری شروع به پیروی و گذراندن قربانی برای خدایان غریب می کند و خشم یهوه را برمی انگیزد و کافر می شود .
اما در قرآن در آیه 102 سوره بقره خداوند میفرماید سلیمان کافر نشد .
با توجه به عدم تحریف تمامی کتب آسمانی این تناقض چگونه برطرف میشود؟ آیا براستی سلیمان کافر شد ؟
 

در شبهات بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

2 پاسخ

+6 امتیاز

علیرغم آنکه آیات صحف عهدعتیق به خطاهای سلیمان اشاره نموده است اما هیچ آیه ای به "کافر مردن" سلیمان اشاره ندارد. لازم به ذکر است که برخی به دلیل اعتقاد به دکترین خودساخته "عصمت" گمان می کنند که پیامبران "معصوم" هستند (یعنی از هرگونه خطا و اشتباه چه سهوا و چه عمدا دور می باشند!!). همین مساله باعث شد که اینگونه افراد از آیات باب 11 کتاب اول پادشاهان برداشت های نادرست داشته باشند. در حالیکه آیات باب 11 کتاب اول پادشاهان در مورد برخی انحرافات سلیمان بعنوان یک انسان اشاره نموده است که توسط یهوه در همین دنیا نیز عقوبت داده شده اند، و بهیچ عنوان به کافر مردن سلیمان دلالت ندارند. بطور کلی سلیمان در آیات کتب عهدعتیق به صورت های ذیل ترسیم شده است:

1) سلیمان دارای حکمت از جانب الله است (اول پادشاهان باب 4 آیات 29 تا 34)

2) سلیمان دارای ملک و پادشاهی عظیم است (اول پادشاهان باب 10 آیات 1 الی 13)

3) سلیمان فردی عابد و خدا ترس بوده و مسجدالاقصی را بنا می نماید (اول پادشاهان باب 8 آیه 54)

4) سلیمان از برخی احکام تورات تخطی می کند و دچار انحرافاتی می گردد اما هیچ آیه ای بر کافر مردن او اشاره نکرده است (کتاب اول پادشاهان باب 11)

قرآن کریم نیز سلیمان را پیامبری "اواب" (بازگشت کننده و متذکر) معرفی نموده است:

وَوَهَبْنَا لِدَاوُودَ سُلَيْمَانَ نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ ﴿ص: ٣٠﴾

فلذا سکوت آیات عهدعتیق در مورد سرنوشت سلیمان در آخرت هرگز به معنی کافرشدن سلیمان نمی باشد. برای همین است که قرآن کریم پیرامون صالح بودن سلیمان تذکرات متعدد می دهد.

پس قرآن و کتب من قبل دو منظر مکمل از زندگی سلیمان را بیان می سازند و اصلا با هم تناقض ندارند.  

بوسیله ی
+8 امتیاز

در آیه 102 سوره بقره خداوند می فرماید :
وَاتَّبَعُوا مَا تَتْلُو الشَّيَاطِينُ عَلَىٰ مُلْكِ سُلَيْمَانَ ۖ وَمَا كَفَرَ سُلَيْمَانُ وَلَٰكِنَّ الشَّيَاطِينَ كَفَرُوا يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنْزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ 

پیروی کردند آنچه می‌خواندند شیاطین بر پادشاهی (کشور) سلیمان و کافر نشد سلیمان و لکن شیاطین کافر شدند می‌آموختند به مردم جادو را و آنچه فرستاده شد بر دو فرشته در بابل هاروت و ماروت

در این آیه خداوند به کافر نشدن سلیمان اشاره دارد اما باید توجه کنیم که این آیه به کافر نشدن سلیمان در آموختن جادو دلالت می کند و حرفی از کافر شدن یا نشدن سلیمان در زمان پیری نمی زند .
 

بوسیله ی
بله دقیقا.
...