و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+5 امتیاز

آیاخداوند ماموریت اغوای انسانها را به شیاطین میدهد وسپس درقیامت آنها را بخاطر همین کار عذاب میکند؟ علت جهنمی شدن شیاطین چیست؟

لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنكَ وَمِمَّن تَبِعَكَ مِنْهُمْ أَجْمَعِينَ (ص:85) 
که دوزخ را از تو و همه کسانی که از تو پيروی کنند انباشته خواهم کرد.

در شبهات بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+2 امتیاز

مطابق فرموده قرآن شیاطین از جنس، جن می باشند:

وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّيَّتَهُ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِي وَهُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلًا ﴿الكهف: ٥٠﴾

و [ياد كن‌] هنگامى را كه به فرشتگان گفتيم: «آدم را سجده كنيد،» پس [همه‌] -جز ابليس- سجده كردند، كه از جن بود و از فرمان پروردگارش سرپيچيد. آيا [با اين حال،] او و نسلش را به جاى من دوستان خود مى‌گيريد، و حال آنكه آنها دشمن شمايند؟ و چه بد جانشينانى براى ستمگرانند.

همچنین مد نظر بگیرید که مطابق آیه فوق جنیان و بالنتیجه شیاطین، دارای اراده و اختیار و حق انتخاب هستند. برخی کافر می باشند و برخی صالح. این مهم در آیه ذیل نیز اشاره شده است:

وَأَنَّا مِنَّا الْمُسْلِمُونَ وَمِنَّا الْقَاسِطُونَ فَمَنْ أَسْلَمَ فَأُولَٰئِكَ تَحَرَّوْا رَشَدًا ﴿الجن: ١٤﴾

و از ميان ما برخى مسلمان و برخى از ما منحرفند: پس كسانى كه به فرمانند، آنان در جستجوى راه درستند،

نتیجه

شیاطین از جنس جن هستند و مانند همه جنیان دارای اختیار و حق انتخاب می باشند. علت جهنمی شدن ایشان، کافرشدن به هدایت است. لیکن مطابق آیات قرآن آن گروهی از ایشان که ایمان بیاورند و عمل صالح انجام دهند هدایت شده و به فردوس می روند. اما آن گروه که به کلام الهی کافر شوند، جزو شیاطین می گردند که یکی از عملکردهایی که خداوند برای آن گروه کافر مدنظر گرفته است، اغواء انسانها است. 

پس بر اساس آیات ملاحظه شد که خداوند ایشان را "محکوم" و "مجبور" به گمراهی نکرده، بلکه انتخابی است که خود تن بدان داده اند. 

بوسیله ی
او گفت: «پس کلام خداوند را بشنو: من خداوند را بر کرسی خود نشسته دیدم و تمامی لشکر آسمان نزد وی به طرف راست و چپ ایستاده بودند. 20 و خداوند گفت: کیست که اخاب را اغوا نماید تا به راموت جلعاد برآمده، بیفتد. و یکی به اینطور سخن راند و دیگری به آنطور تکلم نمود. 21 و آن روح بیرون آمده، به حضور خداوند بایستاد و گفت: من او رااغوا می‌کنم. 22 و خداوند وی را گفت: به چه چیز؟ او جواب داد که من بیرون می‌روم و در دهان جمیع انبیایش روح کاذب خواهم بود. او گفت: وی را اغوا خواهی کرد و خواهی توانست. پس برو و چنین بکن. 23 پس الان خداوند روحی کاذب در دهان جمیع این انبیای تو گذاشته است وخداوند درباره تو سخن بد گفته است.» (صحیفه اول پادشاهان فصل 22 آیات 19 تا 23)

منظوراز روح درآیات بالا که جزو لشکریان آسمان هم هست یکی ازشیاطین است یا فرشتگان؟
آیه فرموده "הרוח" که ترجمه آن می شود "آن روح" و منظور از روح، یک موجود دارای طریقت است که به اذن الله آن طریق را پیاده سازی میکند. آیه نفرموده که این شیطان بوده! اما با توجه به معنای کلمه "ملئکه" (که به هر موجودی که به او در مسیری تسلط داده شده) ، بنظر می رسد که بکار بردن لفظ ملئکه برای روح ذکر شده در این آیه درست باشد.
فکر نمی‌کنم شیطان منحصر به جن باشد. شیاطین اصولاً در بین دو گروه جن و انس وجود دارند و شیطنت مرحله‌ای از گمراهی است که در آن فرد نه‌تنها خود خراب شده است بلکه تخریب دیگران را نیز دنبال می‌کند.
لطفا آیه ای از تورات، انجیل یا قران برای ادعای خود ارائه کنید. لطفا از ارائه "فکر میکنم"، "بنظر من" و غیره خودداری فرمایید.
در سوره‌ی ناس می‌فرماید که «من شر الوسواس الخناس الذی یوسوس فی صدور الناس من الجنة و الناس».
بنده فکر می‌کنم (اگر مجاز باشد) که وسواس خناسی که در صدور الناس وسوسه کرده و از هر دو جنس انس و جن هستند، شیطان باشد.
بله ممنون. حال به این آیه توجه کنید که شیاطین الزاما کارشان تخریب هم نیست:
وَمِنَ الشَّيَاطِينِ مَن يَغُوصُونَ لَهُ وَيَعْمَلُونَ عَمَلًا دُونَ ذَٰلِكَ وَكُنَّا لَهُمْ حَافِظِينَ ﴿الأنبياء: ٨٢﴾

لطفا سعی کنید، نظرات در راستای خط سوال یا پاسخ باشند. دقت کنید که این سایت، یک سایت پرسش و پاسخ است نه یک فوروم! برای همین در هر قسمت فقط باید پیرامون همان موضوع دیدگاه و پاسخ ارائه کرد نه فراتر از آن. بار دیگر به سوال اصلی کاربر یک نگاهی بیندازید. ممنون.
...