و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+1 امتیاز

آیا خرید و فروش جنسهای قسطی که به خاطر پرداخت مدت دار آن ، درصدی از قیمت اولیه روی جنس کشیده می شود ، از مصادیق ربا است ؟

در اقتصاد، پول و تجارت بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

2 پاسخ

0 امتیاز

بله

بیع (تجارت)  مطابق متن مقدس قرآن حلال است چه بصورت نقدی باشد و چه قسطی ( معاملات غیر نقدی ) و اعمال افزایش قیمت  در معامله مدت دار  با رضایت فیمابین  (خریدار و فروشنده )صورت می پذیرد و در حیطه بیع (داد و ستد)  عنصر عدالت ، شهود و عدم کم فروشی بایستی لحاظ گردد و ضمناً در تجارت اعمال درصد مشخص بر مبنای زمان  مشخص  نادرست بوده و مخلوطی از ربا خواهد بود:

*** الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا فَمَن جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّهِ فَانتَهَىٰ فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿البقرة: ٢٧٥﴾:آنان که ربا (سود) می‌خورند برنخیزند جز مانند برخاستن آن که آشفته سازدش شیطان به دیوانگی این بدان است که گفتند همانا تجارت مانند مانند ربا است حالی که حلال کرد الله  تجارت را و حرام کرده است ربا را و آن کس که بیایدش اندرزی از پروردگار او پس باز ایستد او را است آنچه بگذشت و کار او با الله است و آن کس که بازگردد پس آنانند یاران آتش در آنند جاودانان‌

 *** وَيْلٌ لِّلْمُطَفِّفِينَ [٨٣:١]الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ [٨٣:٢]وَإِذَا كَالُوهُمْ أَو وَّزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ [٨٣:٣]أَلَا يَظُنُّ أُولَٰئِكَ أَنَّهُم مَّبْعُوثُونَ [٨٣:٤] :وای بر کم‌فروشان‌ * آنان که هر گاه پیمایند بر مردم تمام بردارند * و هر گاه پیمایندشان یا سنجندشان کم دهند * آیا نپندارند که ایشان برانگیختگانند.

 

بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی
+1 امتیاز

بله!

به نظر من این بیع مخلوط با رباست، چرا که طی انجام بیع، ارزش زمانی پول نیز محاسبه شده است.
در شریعت تورات و قرآن، ربا به معنی اضافه کردن به مبلغ اولیۀ هر جنس یا مال در پروسۀ یک قرض (نه بیع!) بخاطر گذر زمان می باشد. اما در مورد این بیع خاص یعنی پرداخت قسطی شاهد هستیم که جنس قیمت اولیه خاصی دارد که هنگام خرید قسطی (قسط به معنی چیست؟) مبلغ آن تغییر کرده و اضافه می گردد. علت این تغییر نیز تنها "تورم" است. 

تورم چیست؟ و چه کسی مسبب آن است؟

تورم حاصل سیاستهای پولی و مالی کلان دولتها و حکومت هاست و خریدار و فروشنده کوچه و بازار نمی توانند در موارد عادی تورم زایی کنند. همچنین بر اساس آیۀ فلا تزر وازره وزر اخری، خریدار نیز نباید عواقب سیاست های تورم زای طرف ثالثی بنام دولت یا حکومت را به دوش بکشد. او موظف به جبران این مافات نیست مگر آنکه حکومت و دولت ارباب او باشد !!

پس جبران مافات این سیاستهای تورم زا بصورت افزونه مبلغ در پرداخت قسطی همان رباست که ذیل چتر بیع مخفی شده است!

این نظر من است، اگر دوستان نظری دارند حتما طرح بفرمایید. 

بوسیله ی
...