و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+1 امتیاز

در قرآن مبین سوره بقره آیه 253 (تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ ) الله سبحان میفرماید بعضی از رسولان را بر بعضی فضیلت بخشیدیم و در سوره بقره آیه  285 (لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ) میفرماید : فرق نگذاریم بین احدی از رسولانش 

آیا در آیات ذکر شده فوق تضاد وجود دارد یا خیر؟

در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

2 پاسخ

+1 امتیاز

 

آیه 285 سوره بقره درحوزه ایمان به همه انبیاء صادق است که در این راستا ایماندار واقعی بین احدی از رسولان الهی فرق نمیگذارد.

آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ ﴿البقرة: ٢٨٥﴾:ایمان آورده است پیمبر بدانچه فرستاده شده به سوی او از پروردگار خویش و مؤمنان هر کدام ایمان آوردند به الله وملائک او و کتابهای او و پیمبران او،  فرق نگذاریم بین احدی از پیمبرانش و گفتند شنیدیم و فرمان بردیم آمرزشی از تو پروردگارا و به سوی تو است بازگشت‌.

ولی در آیه 253 سوره بقره این مهم برداشت میگردد که الله سبحان بعضی از پیامبران بر بعضی  فضیلت داده اند:

تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ مِّنْهُم مَّن كَلَّمَ اللَّهُ وَرَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجَاتٍ وَآتَيْنَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذِينَ مِن بَعْدِهِم مِّن بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ وَلَٰكِنِ اخْتَلَفُوا فَمِنْهُم مَّنْ آمَنَ وَمِنْهُم مَّن كَفَرَ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلُوا وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ مَا يُرِيدُ ﴿البقرة: ٢٥٣﴾:اینک پیمبران فضیلت دادیم بعضیشان را بر بعضی از آنان است آنکه سخن گفت با او الله و بالا برد بعضی را از ایشان پایه‌هائی و دادیم به عیسی ابن مریم نشانیها را و مؤیّدش داشتیم به روح‌القدس و اگر می‌خواست الله هرآینه کارزار نمی‌کردند آنان که پس از ایشانند از پس آنچه بیامدشان نشانیها و لکن اختلاف کردند پس بعضی از ایشان ایمان آوردند و بعضی کفر ورزیدند و اگر می‌خواست اللهکارزار نمی‌کردند و لیکن الله می‌کند آنچه را بخواهد

نتیجه اینکه هیچگونه تضاد در آیات مطروحه فوق وجود نداشته و ما برای فهم جامع و واقع بینانه آیات الهی بایستی کلیه آیات مرتبط با آن موضوع را بصورت دقیق مورد بررسی تطبیقی قرار دهیم

بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی
+1 امتیاز

الله بعضی از رسل را بر بعضی در معجزات و امکانات فضیلت بخشید:

مثلا عیسی بن مریم را به روح القدس تجهیز نمود که معجزات بسیار به اذن الله انجام داد. اما به محمدنبی یا صالح یا شعیب اینطور فضیلتی نداد. یا مثلا به سلیمان ملک بزرگی رساند که این مساله به محمدنبی یا مسیح یا موسی داده نشد. 

نکته آن است که ما هیچ فرقی بین پیام این پیامبران نمی گذاریم و همه را از جانب الله می دانیم و همه را پیامبران اسلام می دانیم که در این میان محمدنبی آخرین پیامبر اسلام است (نه اولین آن). 

بوسیله ی
...