و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+1 امتیاز

در آیه 3 سوره نجم خداوند میفرماید :
وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ [٥٣:٣]
و نه سخن گوید از روی هوس‌

عده ای با توجه به آیه ی بالا نتیجه میگیرند که هیچ سخن پیامبر از روی هوس نیست و تمامی سخنان پیامبر وحی است و وحی را به وحی متلو و وحی غیر متلو تقسیم بندی می کنند . آیا این نتیجه گیری درست است ؟ آیا تمامی سخنان پیامبر وحی بوده است ؟

در قرآن بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

2 پاسخ

+3 امتیاز

خیر. چنین تقسیم بندی در قرآن وجود خارجی ندارد. بلکه کافیست قبل و بعد آیۀ 3 سوره نجم را مطالعه فرمایید:

سوگند به ستاره که فرو افتد که رفیق شما گمراه نیست و اغوا نشده است و از روی هوای نفس سخن نمی گوید بلکه آن سخن وحی شده ای است که وحی گردیده است که آن را صاحب قدرتی تعلیم داده است نیرومندی که استوار است در حالیکه در افق بالا است سپس پایین آمده و خود را نزدیک کرد تا به اندازه پهنای دو کمان نزدیک شد پس وحی کرد بر بنده اش آنچکه وحی کرد (سوره نجم آیات 1 تا 10)

آیات فوق چند بار به این موضوع که قرآن سخن روح القدس است تاکید نموده و تایید می فرماید که روح القدس به محمد نبی قرآن را تعلیم داده است و آنچکه محمد می گوید سخنان شخصی اش نیست! بلکه وحی است که از روح القدس دریافت کرده است که امروز در قرآن پیش روی ما جمع است. 

قرآن در سوره تکویر مجددا می فرماید: 

که همانا آن سخن رسول کریمی است که در نزد صاحب عرش دارای نیرو است و مورد اطاعت و امین است و رفیق شما دیوانه نیست! (سوره تکویر آیات 19 الی 22)

پس قرآن کریم سخن روح القدس است نه اینکه سخنان محمد باشد و آیات سورۀ نجم به همین مهم تاکید می فرماید.

بوسیله ی
+1 امتیاز

همچنین قرآن در آیه 1 سوره تحریم مثال نقضی برای این مورد می آورد .

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ لِمَ تُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكَ ۖ تَبْتَغِي مَرْضَاتَ أَزْوَاجِكَ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ [٦٦:١]

اى پيامبر، چرا براى خشنودى همسرانت، آنچه را خدا براى تو حلال گردانيده حرام مى‌كنى؟ خدا[ست كه‌] آمرزنده مهربان است.

اگر تمامی اعمال و سخنان محمد وحی است چرا وی کاری را انجام میدهد که باعث شود خداوند به او تذکر دهد که آن کار را انجام ندهد ، یا به عبارتی چرا کاری خلاف خواسته خدا انجام داده است .

بوسیله ی
...