و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+3 امتیاز

برخی معتقدند که خیرات برای اموات باعث آرامش آنها در آن دنیا میشود و  در جواب آیه 39 سوره نجم که خداوند میفرماید :«برای انسان چیزی جرحاصل سعی و کوشش او نیست» می گویند :

اولا: یکسری از اعمال انسان بصورت ماتاخر هستند و پرونده اعمالش پس از مرگ بسته نمی شوند برای همین است که خداوند در آیه 180 سوره بقره توصیه به وصیت می کند . بدیهی است که طبق این آیه اگر کسی هنگام مرگ به دیگری بدهکاری داشته باشد،به طریق اولی وصیت کردن بر او لازم خواهد بود و بدهکاری او با اینکه مرده است پرداخت میگردد.

دوما : طبق آیه 160 سوره بقره گر آثار متأخر اعمال ما تأثیری بر زندگی برزخی و قیامتی ما نداشته باشد،دیگر دلیلی وجود ندارد که خداوند «اصلاح» و «بیان» را  به عنوان شروط توبه ی کسانی که با کتمان حق و  تبلیغات شیطانی باعث انحراف عده ای شده اند ،قرار دهد.

سوما : بر اساس آیه 41 سوره ابراهیم که ابراهیم میگوید :«پروردگارا!من وپدر ومادرم و همه ی مؤمنان را درآن روزی که حساب برپا می شود بیامرز» و یا بر اساس آیه 82 سوره توبه که خداوند به پیامبر می فرماید : هرگزبر مرده ی هیچکدام ازآنان (منافقین)نمازنخوان وبرکنار قبرش(برای دعا وطلب آمرزش)نایست ، اگر اعمال زنده ها تأثیری بر  احوال مرده ها ندارد پس چرا در این آیه در باره ی نماز خواندن بر اموات مؤمن و جواز آن بر غیر منافقین!بحث شده است؟! 

چهارما : آیات مریوط به لعن ظالمین نیز شاهدی بر تأثیر اعمال زندگان بر مردگان است چرا که این آیات اطلاق دارند واطلاق آنها هم شامل ظالمین زنده می شود وهم اموات ظالم

پنجما: خدای سبحان در آیات 4 و 5 انفطار می فرماید:«و آن زمان که قبر ها زیر و رو گردد (و اموات مبعوث شوند)**هر کس بر انچه از پیش فرستاده یا بعد می فرستد اگاه خواهد شد» در این آیات مراد از ما تقدم اعمالی است که انسان در زمان حیات دنیوی انجام داده  واثر انها در دنیا با مرگ او پایان می پذیرد،و مقصود از ما تأخر اعمالی است که اثر انها  حتی پس از مرگ او نیز باقی است.

آیا به راستی خیرات برای اموات تاثیری برای اموات دارد ؟

در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+2 امتیاز
 
بهترین پاسخ

اول متذکر می شوم که انجام انفاق و صدقات یا نذرها باید برای "الله" باشد نه برای غیر الله! یا مثلا اموات! 

دوم متذکر می شوم که در دین اسلام حساب نیک و بد اعمال یک انسان را بر فرد دیگری منظور نمی کنند:

وَلَا تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلَّا عَلَيْهَا وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّكُم مَّرْجِعُكُمْ .... ﴿الأنعام: ١٦٤﴾

و هيچ كس کسب نمی کند مگر آنکه بر خودش است، و هيچ كس بار ديگرى را بر دوش نمى‌گيرد، سپس بازگشت شما به سوى پروردگارتان است ....﴿الأنعام: ١٦٤﴾

سوم متذکر می شوم که موت به معنی پایان حیات نفس در دنیا است. حکم وصیت نمودن در قرآن کریم نیز فریضه ایست که بر انسان زنده مقرر شده است! بدیهی است که انسان مرده نمی تواند وصیت کند!! :) 

چهارم اینکه در آیه 84 سوره توبه " و لا تصل علی احد منهم" اصلا به معنای نماز خواندن بر مرده نیست! بلکه صل به معنی روی آوردن و حضور در مراسم است! متاسفانه برخی می خواهند سنت جاهلی خود را به قرآن غالب کنند و "تصل" را به خواندن نماز بر میت ترجمه کرده اند!!

به این ترتیب کاملا مشخص است که اعمال و افکار و کرده های زنده ها هیچ تاثیری در حال اموات و فوت شدگان ندارد.

بوسیله ی
انتخاب شده بوسیله ی
با اين حساب يعني غذاهاي مراسم تدفين حرام است؟
يا شكلاتها و شيرينيهايي كه شبهاي جمعه با نيت رسيدن ثواب ان به روح مرده پخش مي كنند ،حرام است؟
تقدس سازی برای "شب جمعه" گناهی مساوی دارد!
متاسفانه همه اینها از آموزه های ضدقرآنی و خرافی و منحرف وارد فرهنگ عمومی شده است. چرا که در دین اسلام شب جمعه دارای هیچگونه تقدسی نیست!
كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ ﴿المدثر: ٣٨﴾ :هر كسى در گرو دستاورد خويش است
دقیقا و بدیهی است که با مرگ اجل انسان می رسد. یعنی فرصت داده شده به هر نفس پایان می پذیرد.
...