و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز
آیا اخذ مالیاتهای متعدد با عناوین مختلف  از سوی حکومتها و دولتها مشروعیت دینی دارد یا خیر؟

و با توجه به اینکه در شرایط کنونی حکومتهای به اصطلاح اسلامی ؟! حتی از وراث متوفی هم مالیات اخذ می نمایند آیا این مهم مورد تایید دین اسلام است یا خیر؟
در میان متنی (چند کتاب) بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز

خیر بهیچ وجه.

در دین اسلام حکومت بشر بر بشر هیچ اصالتی ندارد فلذا قوانین ایجاد شده توسط حکومت ها مانند قوانین مالیات یا غیرو از دیدگاه قرآن (یعنی کلام الله) بهیچ عنوان اصالت و اعتبار ندارند. اما چنانچه فرد خود را خواسته یا ناخواسته با عقود و پیمان هایی اینچنین (مانند کسب و کار و مالیات و غیرو) که با حکومتها مرتبط است درگیر نماید، وفای به این عقود و عهدها و پیمان های مربوط به آن تا آنجا که کلام الله و احکام آن را نقض ننماید، با استناد به آیات ذیل واجب است:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ﴿المائدة: ٨﴾

اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، براى خدا به داد برخيزيد [و] به عدالت شهادت دهيد، و البته نبايد دشمنى گروهى شما را بر آن دارد كه عدالت نكنيد. عدالت كنيد كه آن به تقوا نزديكتر است، و از خدا پروا داريد، كه خدا به آنچه انجام مى‌دهيد آگاه است.

لَّا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ ﴿الممتحنة: ٨﴾

الله شما را از كسانى كه در [كار] دين با شما نجنگيده و شما را از ديارتان بيرون نكرده‌اند، باز نمى‌دارد كه با آنان نيكى كنيد و با ايشان عدالت ورزيد، زيرا الله دادگران را دوست مى‌دارد.

بوسیله ی
...